کد مطلب: ۳۶۷۸۰۳

اویل‌پرایس بررسی کرد:

بازار نفت در هفته‌ای که گذشت

بازار نفت در هفته‌ای که گذشت

کاهش تولید شیل در آمریکا، بی‌ثباتی‌ها در لیبی، تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ونزوئلا و ایران و کاهش قابل توجه تولید اوپک از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت طی هفته گذشته بود. با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد، روسیه به میزان کافی به تعهدات خود پایبند نبوده است.

به دنبال کاهش تولید نفت شیل در ایالات متحده آمریکا، قیمت نفت در آخرین روز هفته به روند صعودی خود ادامه داد. در عین حال مقامات آمریکایی به زودی باید در مورد معافیت‌های اعطاشده به مشتریان نفتی ایران تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس ، شمار سکوهای نفتی آمریکا، طی یک هفته گذشته با کاهش هشت سکو به 825 رسید. به این ترتیب روند تولید شیل که دو هفته متوالی افزایشی بود، متوقف شد.

اجرای توافق کاهش تولید از ابتدای ژانویه 2019، تاثیر قابل توجهی بر بازار نفت داشته؛ به‌طوری که گزارش‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون قیمت نفت خام برنت حدود 44 درصد افزایش یافته است.

کشورهای اوپک و متحدان غیراوپکی آنها توافق کردند تا به مدت 6 ماه، 1.2 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دهند.

با این حال روسیه به میزان کافی به تعهدات خود پایبند نبوده است. همچنین، وزیر دارایی این کشور هفته گذشته اعلام کرد که احتمالا اوپک پلاس با هدف جلوگیری از تسلط آمریکا بر بازار انرژی تولید خود را افزایش می‌دهد. این خبر موجب شد روز سه‌شنبه قیمت نفت اندکی ارزان شود.

گزارش‌های رویترز نشان می‌دهد، روسیه در 18 روز نخست ماه آپریل، روزانه 11.24 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. این بدان معناست که متحد عربستان سعودی به تعهدات خود به توافق کاهش تولید پایبند نبوده است.

بر اساس این توافق، روسیه قرار بود روزانه 230 هزار بشکه از تولید خود را کاهش داده و از 11.421 میلیون بشکه در روز به 11.191 میلیون بشکه برساند.

با این حال، برخی عوامل ژئوپولتیک موجب ادامه روند رشد قیمت‌ها در بازار جهانی نفت شده است.

تحریم‌های آمریکا علیه دو کشور ونزوئلا و ایران هم بر رشد قیمت‌ نفت تاثیر قابل توجهی داشته است. در کمتر از دو هفته دیگر وضعیت تمدید معافیت‌های مشتریان نفتی ایران مشخص می‌شود.

از سوی دیگر، گزارش‌های رویترز نشان می‌دهد ونزوئلا در تلاش است تا از طریق روسیه تحریم‌های نفتی آمریکا را دور بزند. گفته شده، این کشور از طریق روس‌نفت، شرکت بزرگ نفتی روسیه، مشغول عرضه نفت خود در بازارهای بین‌المللی است.

بی‌ثباتی‌ها در لیبی نیز از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت در هفته گذشته بود.

در معاملات روز گذشته هر بشکه نفت خام برنت با 0.49 درصد افزایش به 71.97 دلار رسید و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت نیز با 0.31 درصد افزایش با قیمت 64.07 دلار معامله شد.

جدیدترین اتفاقات مربوط به نفت را می‎توانید در سلسله اخبار قیمت نفت تجارت‌نیوز ملاحظه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.