کد مطلب: ۸۱۹۸۰۰

گفتگوی تجارت‌نیوز با کارشناس ارشد صنعت بیمه:

رد پای تورم در افزایش بازخرید بیمه عمر/ شرکت‌های بیمه در معرض خطر هستند؟

رد پای تورم در افزایش بازخرید بیمه عمر/ شرکت‌های بیمه در معرض خطر هستند؟

به نظر می‌رسد که تورم و وضعیت اقتصادی کشور باعث شده است که بسیاری از بیمه‌گذاران برای رفع نیازهای روزمره، بیمه عمر خود را بازخرید کنند. یک کارشناس صنعت بیمه این موضوع را بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر همواره با تورم‌های مزمن دست و پنجه نرم کرده و بسیاری از بخش‌های اقتصادی، از این تورم افسارگسیخته متاثر شده‌اند. صنعت بیمه کشور نیز از این قاعده مستثنی نبوده است؛ به ‌طوری که با افزایش نرخ تورم و سخت‌تر شدن اوضاع معیشتی مردم، خرج‌های روزمره جایگزین تقاضای بیمه شده است.

در این میان به نظر می‌رسد که بیمه عمر نیز از این آسیب در امان نبوده‌ است. به طوری که طبق گزارش‌هایی که به دست تجارت‌نیوز رسیده، بسیاری از بیمه‌گذاران در واکنش به شرایط اقتصادی کشور، بیمه‌های عمر خود را بازخرید کرده‌اند.

تجارت‌نیوز برای بررسی این موضوع با عباس رنجبر کلهرودی، کارشناس ارشد صنعت بیمه، به گفتگو پرداخت.

مزیت‌های بیمه عمر چیست؟

رنجبر در ابتدا به مزیت‌های بیمه عمر اشاره کرد و در این باره گفت: بیمه‌های عمر علاوه بر ایجاد آرامش خاطر و آسایش برای بیمه‌شدگان و خانواده‌های آنان، موجب پس‌انداز و كاهش فقر و نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی در جامعه می‌شود. اندوخته‌های تشکیل‌شده از محل دریافت، انباشت و سرمایه‌گذاری حق بیمه‌های آن، ضمن حمایت از جامعه بیمه‌گذران، موجبات رشد و توسعه اقتصادی را در جامعه فراهم می‌سازد.

بیمه عمر و انواع آن

وی در ادامه به معرفی انواع بیمه عمر پرداخت و اظهار کرد: بیمه‌های عمر انواع و اقسامی دارد که به‌طور کلی می‌توان آن را در چهار دسته به‌شرط فوت، به‌شرط حیات، مختلط و سرمایه‌گذاری تقسیم کرد که عرضه آن به‌صورت بیمه‌های گروهی و فردی انجام می‌گیرد. معمولا بیمه‌های گروهی، در قالب بیمه به‌شرط فوت و با زمانی یک ساله هستند که قابلیت بازخرید ندارند. بنابراین وقتی از بازخرید بیمه‌نامه عمر صحبت می‌کنیم، منظور بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری است که به‌صورت فردی و از طریق شبکه‌های فروش شرکت‌های بیمه عرضه می‌شوند.

چرا بیمه‌های عمر بازخرید می‌شوند؟

این کارشناس صنعت بیمه در ادامه به بررسی وضعیت بیمه عمر در در صنعت بیمه ایران پرداخت و تصریح کرد: متأسفانه بازار و محصولات بیمه‌های عمر نیز در ایران مانند سایر بازارها، قالب و شاکله ویژه‌ای دارد و شاید بیش از 95 درصد بازار بیمه، به بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری اختصاص دارد. این بیمه‌نامه با توجه به بخش سرمایه‌گذاری آن و نیز انواع پوشش‌های تکمیلی بیمه‌نامه، حق بیمه گران‌تر و همچنین اندوخته سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی هم دارد.

وی درباره علل بازخرید بیمه‌های عمر به تجارت‌نیوز گفت: بازخرید بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری دلایل زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به فروش نامناسب، خدمات پس از فروش ناکافی، نارضایتی بیمه‌گذار از خسارات احتمالی، وجود بازارهای مالی با بازدهی بالاتر، تورم و مشکلات مالی و… اشاره کرد.

بازخرید بیمه؛ اولین منبع تامین کمبودهای مالی

رنجبر در ادامه اظهارات خود، توضیح داد: بدیهی است در شرایط دشوار اقتصادی، هم به دلیل میزان حق بیمه پرداختی و هم به دلیل وجود اندوخته و نیز امکان برداشت آسان آن، بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری همیشه در معرض بازخرید قرار دارد و در این شرایط، اولین منبع برای تأمین کمبودهای مالی احتمالی بیمه‌گذار تلقی می‌شوند. بنابراین افزایش بازخرید بیمه‌نامه‌های عمر و سرمایه‌گذاری، برداشت از اندوخته و دریافت وام یکی از رفتارهای متعارف بیمه‌گذاران در شرایط موجود باشد.

وی افزود: به‌ هر حال بازار بیمه کشور از فضای اقتصادی متأثر خواهد شد و تردیدی نیست که در شرایط نرمال اقتصادی و یا در شرایط رونق اقتصادی، بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری از رونق قابل‌قبول برخوردار باشند و میزان بازخرید نیز تا حد نرمال کاهش یابد. البته در سال‌های رکود اقتصادی، این رکود به بیمه‌های عمر هم سرایت خواهد کرد.

رنجبر در پایان خاطرنشان کرد: اگر فروش بیمه‌نامه مذکور یا سایر بیمه‌نامه‌های عمر نسبت به گذشته رشد قابل قبولی داشته باشند؛ این تغییرات آماری در کوتاه‌مدت اثرات چندانی بر کسب‌وکار بیمه‌های عمر نخواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بیمه عمر فقط یه وعده نسیه هست