کد مطلب: ۷۴۳۲۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها هفته اول دی ۱۴۰۱/بازدهی ۲۰ درصدی سکه در یک هفته

بازدهی بازارها هفته اول دی 1401/بازدهی 20 درصدی سکه در یک هفته

در نخستین هفته دی ماه ۱۴۰۱ سکه امامی بیش از سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گران شد و رکورد جدیدی در بازدهی بازارها در مدت کوتاه یک هفته به جا گذاشت. بازدهی این بازار ۱۹/۴۷ درصد در هفته اخیر بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در هفته نخست دی ۱۴۰۱، به شکل غیرقابل باوری در بازار سکه با ۱۹/۴۷ درصد رشد طی یک هفته، بیشترین رشد قیمت را در میان سایر بازارها داشت و در مرحله بعد به ترتیب بورس، دلار و طلا قرار داشتند. در هفته منتهى به دی ۱۴۰۱ نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داده بود.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در این هفته ۶.۵۷ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشت. این در حالی است که در هفته قبل بازدهی این بازار ۳.۲۶ درصد بود. دلار در معاملات بازار آزاد طی یک هفته ۲هزار و ۵۳۳ تومان رشد قیمت داشت.

صرافی ملی روز پنجشنبه ۸ دی قیمت دلار را ۴۱ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد.

أواسط مهر ماه سال گذشته علی صالح آبادی سکان بانک مرکزی را با دلار ۲۸ هزار تومانی در دست گرفت. قیمت سکه در آن زمان ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود. روز گذشته قیمت دلار در بازار معاملات تهران با نرخ حدودی ۴۳ هزار تومان معامله شد و سکه امامی هم قیمت ۲۲ میلیون و ۶۹۵ هزار تومان را به ثبت رساند.

این یعنی در نزدیک به ۱۵ ماه حضور صالح‌آبادی در جایگاه ریاست کلی بانک مرکزی دلار ۱۵ هزار تومان، معادل ۵۳/۵۷ درصد رشد قیمت داشته است. سکه امامی هم طی مدت یاد شده ۹۰/۷۱ درصد گران شده است. افزایش قیمت هر قطعه سکه طی ۱۵ ماه معادل ۱۰ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان بوده است.

باید دید این رکوردشکنی قیمت‌ها با چوب جادویی محمدرضا فرزین که به گفته خودش مهمترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است چگونه‌ می‌تواند بازار را تحت کنترل درآورد؟

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در هفته گذشته با ۱۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان رشد قیمت، ۶/۴۱ درصد بازدهی داشته است.

قیمت طلا ، در روز ۸ دی ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان‌ رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱ دی ۱۴۰۱ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

بازدهی بازار سکه ۸ دی ۱۴۰۱ به ۱۹/۴۷ درصد رسید و با رشد ۳ میلیون و ۶۹۸ هزار تومانی قیمت همراه بود. سکه امامی ۱ دی ۱۴۰۱ با قیمت ۱۸ میلیون و ۹۹۷ هزار تومان معامله می‌شد.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم افزایش قیمت سکه در بازار در برخی ساعات در قطعات سکه امامی و بهار به بیش از یک میلیون تومان نیز می‌رسید.

در هفته‌ای که گذشت با وجود تحریم‌های اخیر بین‌المللی علیه ایران، معامله‌گران توجه بیشتری به پیام‌های مربوط به آغاز دوباره مذاکرات برجام نشان داده‌اند اما با روند صعودی قیمت‌ها در روزهای بعد به نظر می‌رسد سیگنال‌های کاهشی در بازار معاملات طلا و سکه فراموش شده است.

این روند افزایش قیمت در بازار کالاهای سرمایه‌ای از ابتدای سال درباره قیمت دلار از سوی کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی شده بود. تبعات فنر فشرده قیمت دلار نیز به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در هفته‌ای که گذشت به وضوح در بازار مشخص بود.

Screen Shot 2022 12 30 at 7.08.48 AM 1

بورس

با وجود رشد بی‌سابقه شاخص کل برخی نمادهای بورسی عملکرد خوبی از خود نشان ندادند. از این رو نمادهایی که طی هفته گذشته کمترین بازدهی را در بورس داشته‌اند در این گزارش بررسی شده‌اند.

در پایان این هفته شاخص کل رکورد جدیدی را در سال جاری از خود به جای گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار سرمایه با جهشی 10 درصدی به سطح یک میلیون و 647 هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز مانند شاخص کل بورس رفتار کرد و با رشد 7.8 درصدی در سطح 480 هزار واحدی ایستاد.

کمترین بازدهی هفته اول دی ماه

همان‌طور که در جدول مشخص است نماد گدنا با افت 7.07 درصدی در این هفته جایگاه بیشترین افت هفته اول دی را از آن خود کرد. این نماد با سرعت به سمت حمایت 1647 تومانی خود در حرکت است. باید دید این سطح حمایتی می‌تواند از ریزش بیشتر گدنا جلوگیری کند؟

وفتخار و کشرق نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در هفته اول دی ماه 1401 عملکرد خوبی را از خود نشان ندادند. این دو سهم به ترتیب 6.98 و 5.85 درصد در هفته اخیر افت قیمتی داشتند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.