کد مطلب: ۷۹۵۰۲۶

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در دومین هفته فروردین ۱۴۰۲ / دلار از بازدهی بازارها جا ماند

بازدهی بازارها در دومین هفته فروردین 1402 / دلار از بازدهی بازارها جا ماند

این هفته تنها بورس توانست بیشترین بازدهی بازارها را از آن خود کند. دلار بازدهی منفی داشت و طلا و سکه افزایش محدودی داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در دومین هفته سال ۱۴۰۲ روند نامتوازنی داشت. این هفته چهار روز بازارها کار کردند. طی این مدت روند قیمت‌ها در بازار دلار با بازدهی منفی همراه بود. بورس تنها بازاری بود که بازدهی مثبت قابل توجهی داشت. طلا و سکه نیز با بازدهی بسیار جزئی همراه بودند.

در هفته‌ دوم فروردین ماه قیمت دلار روند الاکلنگی داشت و به تبع آن قیمت در بازار طلا و سکه نوسان داشت. این هفته برخی اخبار سیاسی و تغییر برخی قوانین در فروش دلار سهمیه‌ای باعث شد قیمت دلار در روند کاهشی قرار گیرد.

قیمت دلار

دوشنبه ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۲، بازار ارز آغاز به کار کرد. با شروع به کار بازار ارز قیمت دلار سه پله عقب‌نشینی کرد.

روز دوشنبه ۱۴ فروردین‌ماه قیمت دلار در پله دوم کانال پنجم قرار گرفت و روز پنجشنبه ۱۷ فروردین به کف کانال پنجم رسید. این در حالی است که مرکز مبادله ارز و طلا در یک ماه گذشته بر درج قیمت دلار ۴۰ هزار و ۲۰۰ تومانی اصرار داشت اما روز گذشته یخ مرکز آب شد و قیمت دلار ۵۵۰ تومان افزایش داشت.

قیمت دلار در بازار آزاد از ۱۴ تا ۱۷ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بازدهی منفی ۳/۰۸ درصدی داشت و از نخستین روز بازگشایی بازارها تا دیروز دلار هزار و ۶۰۰ تومان کاهش داشته است.

در روزهای گذشته تحلیلگران بازار منطقه تعادلی قیمت دلار را با توجه به انتظارات تورمی در سال‌جاری ۴۶ هزار تومان عنوان کردند. این در حالی است که ورود دلار به کانال‌های بالاتر را نیز دور از ذهن ندانستند. کارشناسان بازار بازگشت قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی را متعاقب اخبار مساعد سیاسی در حوزه برجام می‌دانند و معتقدند کسب این منطقه برای دلار رویا به نظر می‌رسد.

با وجود آغاز به کار جدی بازارهای مالی از روز دوشنبه ۱۴ فروردین، بسیاری از فعالان بازار شروع معاملات جدی بازار ارز را از روز شنبه ۱۹ فروردین می‌دانند. این در حالی است که بازار، برای بازگشت به کانال ۴۰ هزار تومانی چشم انتظار اخبار مثبت سیاسی است. از سوی دیگر برخی فعالان بازار معتقدند به شکل سنتی وقتی بازار ارز با روند افزایشی روزهای ابتدایی سال را آغاز می‌کند در روزهای بازگشایی بازار روند قیمت‌ها صعودی است.

قیمت طلا

قیمت طلا روز پنجشنبه، ۱۷ فروردین‌ماه، دو میلیون و ۵۴۹ تومان‌ بود. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱۴ فروردین، مصادف با پایان تعطیلات نوروز، با قیمت دو میلیون و ۵۲۸ هزار تومان معامله شد. بازدهی این بازار در دومین هفته سال جدید ۰/۸۳ درصد بود و افزایش قیمتی در حدود ۲۱ هزار تومان داشته است.

قیمت سکه

قیمت سکه امامی در روز دوشنبه ۱۴ فروردین با قیمت ۳۱ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان معامله ‌شد. روز گذشته سکه امامی با قیمت ۳۱ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان قیمت خورد و تفاوت چندانی با روز اول بازگشایی بازار نداشت. این قطعه از سکه طی چهار روز گذشته ۸۷ هزار تومان گران‌تر شده است. بازار سکه در مدت مذکور بازدهی ۰/۲۷ درصدی داشته است.

کارشناسان بازارهای مالی روند قیمت طلا و سکه را متاثر از تغییرات قیمت دلار در بازار غیررسمی می‌دانند. آنها معتقدند با وجود تورم نهادینه یا سنتی که معمولا اوایل اردیبهشت اتفاق می‌افتد، احتمالا افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

نمودار بازدهی بازارهای در دومین هفته فروردین 1402

بورس

دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای که در هفته گذشته ارتفاع دو میلیون و 78 هزار واحدی را نشان می‌داد، در هفته دوم فروردین‌ماه که تنها سه روز معاملاتی داشت با رشد 2.8 درصدی، خود را به سطح دو میلیون و 137 هزار واحدی رساند.
گفتنی است شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در این هفته، موفق شد از سقف تاریخی دو میلیون و 103 هزار واحدی خود پس از دو سال و هشت ماه عبور کند و رکورد تازه‌ای را به ثبت برساند.
سمت دیگر بازار سرمایه نیز در این هفته پررونق بود. به طوری که شاخص کل‌ هم‌وزن در دومین هفته بهار امسال رشد 3.2 درصدی را تنها در سه روز ثبت کرد و نشان داد سهم‌های کوچک در سال 1402 جایگاه ویژه‌ای در سبد سهامداران دارند.

بیشترین و کمترین بازدهی هفته

نگاهی به معاملات دومین هفته بازار سال 1402 حاکی از آن است که بیشترین بازدهی هفته دوم فروردین 1402 به سهم خاهن تعلق گرفت. خاهن با رشد 21 درصدی آن هم تنها در سه روز توانست از مقاومت مهم 520 تومان عبور کند و خود را به قیمت 578 تومان برساند.

بیشترین بازدهی هفتگی نمادهای بورسی هفته سوم فروردین

نگاهی به چارت قیمت بنیرو نشان می‌دهد سقف تاریخی سهم در مرداد 99 به تازگی شکسته شده و تغییر قطبیت داده است. اکنون از این سطح تشکیل شده در قیمت 490 تومان، به عنوان یک سطح حمایتی مهم یاد می‌شود.

با توجه به اینکه سهم به تازگی از سد سقف تاریخی خود عبور کرده، برای ادامه راه هیچ مقاومت استاتیکی در مقابلش دیده نمی‌شود. بنابراین از ابزار فیب EXT بار دیگر برای شناسایی مقاومت پیش روی سهم استفاده می‌شود.
البته در این هفته بازار هم سهم‌هایی بودند که سبب کاهش سرمایه سرمایه‌گذاران شدند. برای مثال فماک در این هفته با کاهش هشت درصدی روبه‌رو شد و به سطح هزار و 549 تومان رسید.

کمترین بازدهی هفتگی نمادهای بورسی هفته سوم فروردین

مهم‌ترین حمایت این سهم برای جلوگیری از ادامه نزول، سطح 1462 تومان است. آ س پ نیز دیگر سهمی بود که در هفته دوم فروردین 1402 نتوانست عملکرد قابل قبولی ثبت کند و حدود هفت درصد کاهش قیمت داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.