کد مطلب: ۷۲۳۹۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی بازارها در هفته سوم آبان ۱۴۰۱/بازدهی بازار سکه منفی شد

بازدهی بازارها در هفته سوم آبان 1401/بازدهی بازار سکه منفی شد

در سومین هفته آبان ماه با وجودی که بازارهای سکه و دلار سقف‌شکنی تاریخی قیمت‌ها را تجربه کردند اما در آخرین روزهای هفته بازارها برگشت. قیمت سکه با گذشتن از نیمه کانال ۱۶ میلیون تومان رکورد زد و دلار نزدیک به محدوده ۳۷ هزار تومانی شد. اما ورق قیمت‌ها با تلاش بازارساز برگشت. آیا بازدهی بازار سکه روند کاهشی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بازارها در سومین هفته آبان ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بازارهای‌مالی در هفته‌ای که گذشت با وجود نوسان زیاد در بازار دلار، طلا و سکه در روزهای پایانی سومین هفته به محدوده‌های قیمتی هفته گذشته نزدیک شده است. افزایش بازدهی در بازار بورس برخلاف هفته‌های گذشته بیشترین است و به ترتیب بازار طلا و دلار را شامل می‌شود. سکه نسبت به هفته دوم آبان بازدهی منفی داشته است.

نگاهی به بازدهی بازارها

قیمت دلار

قیمت دلار در سومین هفته آبان ۰/۰۳ درصد نسبت به هفته قبل رشد داشته است. این در حالی است که در دومین هفته آبان، ۵/۴۱ درصد رشد را تجربه کرده‌ بود.

صرافی ملی روز پنجشنبه ۱۹ آبان ۲۹۰۶۴ تومان اعلام کرد. این در حالی است که روز پنجشنبه ۱۲ آبان ، تابلو صرافی‌ها قیمت ۲۹۰۴۳ تومان را نشان می‌داد.

قیمت دلار که هفته سوم آبان روند افزایشی داشت و تا ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان نیز معامله شد با دخالت بازارساز با ۱۰ تومان افزایش قیمت به محدوده قیمتی هفته گذشته برگشت. در آخرین معامله نقدی روز پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ دلار در بازار معاملات آزاد تهران ۳۴ هزار و ۸۵۰ تومان معامله شد.

در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم تدابیر بازارساز برای مهار قیمت دلار از تشویق و تهدید و تنبیه گرفته تا نتیجه معکوس اخبار کلان اقتصادی نظیر عدم تحقق درآمدهای بودجه که توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح شد، نهایتا به مهار قیمت دلار انجامید.

هر چند به اعتقاد تحلیلگران بازار مهار قیمت دلار در کوتاه مدت شدنی است اما آیا با بخش‌نامه و زور می‌توان در بلند مدت هم بازار ارز را کنترل کرد؟ از نگرانی مردم کاست و ارزش پول ملی را حفظ کرد؟

قیمت دلار در هفته گذشته به بالاترین سطح تاریخی خود رسید هم‌اکنون با تدابیر بازارساز کنترل شده اما چه کسانی در ۷ روز گذشته با معامله این اسکناس آمریکایی و رانت اطلاعاتی سود بردند؟

قیمت طلا

بازدهی بازار طلا نیز در سومین هفته آبان ماه با ۷۳ هزار تومان تغییر قیمت، رشد ۵/۲۴ درصدی داشته در حالی که در دومین هفته آبان این رشد به ۲/۳۱ درصد می‌رسیده است.

قیمت طلا بر اساس آخرین گزارش اتحادیه طلا و جواهر تهران، در روز ۱۹ آبان به یک میلیون و ۴۶۶ هزار تومان‌رسید. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱۲ مهر، یک میلیون و ۳۹۳ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه

این بازار در سومین هفته آبان با روند منفی قیمت در هفت روز گذشته کاهش ۱۰۳ هزار تومانی قیمت داشته و ۰/۶۴ درصد کاهش را تجربه کرده است. این در حالی است که بازار معاملات سکه هفته پرنوسانی را پشت سرگذاشت و با سیاست‌های بازارساز و شکستن قیمت‌ها بازدهی این بازار نسبت به هفته دوم آبان در روند منفی قرار گرفته است.

قیمت سکه امامی به کانال ۱۵ میلیون تومانی رسید در حالی که قیمت در هفته دوم آبان ۱۶ میلیون و ۵ هزار تومان بود.

کاهش قیمت سکه تمام قطعات سکه را به محدوده قبل از افزایش قیمت در ۷ روز گذشته برگرداند. سکه طرح قدیم که در هفته گذشته محدوده ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را رد کرده بود دوباره به کانال ۱۴ میلیون تومانی بازگشت.

بانک مرکزی برای اینکه رشد بازار سکه را تعدیلی کند روز پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ از انتشار اوراق سکه با سررسید شش ماهه خبر داد.

1 11zon 1 11zon

بورس

در هفته‌ای که شاخص کل با رشد بیشتر از ۱۰ درصدی به سطح یک میلیون و ۴۲۰ هزار واحد رسید، برخی نمادهای بورسی سنت‌شکنی نکردند و بازدهی بسیار بدی از خود به جای گذاشتند.

در حالی که هفته اخیر تالار شیشه‌ای سبز پوش بود باز هم برخی نمادهای بورسی دست از ناامید کردن سهامداران خود برنداشتند. به طوری که نمادهایی که در این گزارش بررسی شدند کمترین بازدهی را میان شرکت‌های بورسی ثبت کردند.

جدول نماد های کم بازده

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.