کد مطلب: ۷۹۰۴۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی یک ساله قیمت طلا و سکه / حرکت پرشتاب فلزات گران‌بها در مسیر صعودی دلار

بازدهی یک ساله قیمت طلا و سکه / حرکت پرشتاب فلزات گران‌بها در مسیر صعودی دلار

سال 1401 مسیر پرنوسانی برای طلا و سکه بود. این فلزات گرانبها از 28 اسفند 1400 تا به امروز افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. سکه امامی در این سال 140/1 درصد و طلای 18 عیار نیز 114/8 درصد بازدهی داشته‌اند!

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت طلا و سکه در سال 1401 مسیری پرنوسان را پشت سر گذاشت. این فلزات گرانبها به ویژه از نیمه دوم سال جاری افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند.

قیمت سکه امامی که امروز 29 میلیون و 800 هزار تومان است، در روز مشابه سال گذشته 12 میلیون و 408 هزار تومان قیمت داشته و بدین ترتیب طی یک سال، 140/1 درصد رشد داشته است.

سکه بهار نیز از 11 میلیون و 998 هزار تومان در 28 اسفند 1401 حالا به 28 میلیون و 200 هزار تومان رسیده و 135 درصد بازدهی را تجربه کرده است. سکه بهار آزادی بین باقی انواع سکه کمترین نوسان را طی کرده است.

قیمت ربع سکه هم طی یک سال، هفت کانال افزایش قیمت را تجربه کرده و با 171/2 درصد افزایش از چهار میلیون و 130 هزار تومان در بیست و هشتم اسفند ۱۴۰۰، به 11 میلیون و 200 هزار تومان در بیست و هشتم اسفند امسال رسیده است.

قیمت نیم‌سکه نیز که سال گذشته هفت میلیون و 320 هزار تومان بوده با بازدهی 152/7 درصد اکنون 18 میلیون 500 هزار تومان قیمت دارد!

همچنین قیمت سکه گرمی نیز با 179/5 درصد بازدهی از دو میلیون و 433 هزار تومان امروز به 6 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

قیمت طلا (18 عیار) نیز که سال گذشته یک میلیون و 229 هزار تومان بوده است امروز دو میلیون و 640 هزار تومان قیمت دارد و 114/8 درصد بازدهی داشته است!

طلا

مسیر طلا و سکه در سال ۱۴۰۱

قیمت طلا و سکه در نیمه اول سال 1401 مسیری با نوسانات محدود را پشت سر گذاشت. سکه سال 1401 را در کانال 12 میلیون تومانی آغاز کرده و سپس در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه تا کانال 14 میلیون تومانی پیش رفت.

این فلز گرانبها در خردادماه به کانال 15 میلیون تومان رسید و تا اوایل آبان‌ماه نیز در کانال 14 و 15 میلیون تومان نوسان داشته است؛ اما از این بازه به بعد شیب افزایشی در این بازار روند تندتری در پیش می‌گیرد، تا آنجا که در دی‌ماه این فلز ارزشمند وارد کانال 20 میلیون تومانی می‌شود.

در مدت زمانی کوتاه یعنی تا اوایل اسفندماه نیز سکه در اتفاقی بی‌سابقه کانال 30 میلیون تومان را لمس کرد و تا 37 میلیون تومان نیز پیش رفت. این در حالی بود که در بازار موازی، قیمت دلار برای چند ساعت 60 هزار تومان را نیز رد کرد!

اما در همین زمان بازار در فازی اصلاحی فرو رفت و از سوی دیگر خبرهای مثبت ناشی از سفر رافائل گروسی، رئیس سازمان انرژی اتمی به ایران دلار را دوباره وارد کانال 40 هزار تومانی کرد؛ به این ترتیب سکه نیز بار دیگر به کانال 20 میلیون تومانی بازگشت.

طلای 18 عیار هم که در همین بازه از گرمی سه میلیون تومان گذشته بود دوباره به کانال دو میلیون تومانی بازگشت.

عرضه ربع سکه در بوس کالا

در دی‌ماه امسال و در پی افزایش قیمت در بازار سکه، بانک مرکزی به بهانه تلاش برای کنترل قیمت‌ها تصمیم به عرضه 500 هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا گرفت.

در ابتدا نیز این اقدام بی‌تاثیر نبود تا جایی که انتشار این خبر باعث نوساناتی کاهشی در بازار سکه شد و ربع سکه با ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت به فروش رسید.

اما این اهرم در نهایت نتوانست قیمت سکه را در طولانی مدت کاهشی کند تا جایی که ربع سکه در روز عرضه حدود هفت میلیون و 750 هزار تومان قیمت داشت و اکنون در کانال 11 میلیون تومانی معامله می‌شود!

با این حال این سیاست با اندکی تغییر سال آینده هم ادامه دارد؛ چنانکه طبق اعلام ‌مدیریت ارتباطات مرکز مبادله ارز و طلای ایران‌، از روز ششم فروردین‌ 1402، معاملات سکه طلای ربع بهار آزادی با نماد «ربع سکه» در سامانه معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران آغاز می شود و اشخاص حقیقی جهت خرید ربع سکه، می توانند از روز دوشنبه، هفتم فرودین‌ماه به صرافی‌های عضو مرکز مبادله ارز و طلای ایران که نسبت به خرید ربع سکه از مرکز اقدام کرده‌اند، مراجعه کنند.

سیگنال‌های سیاسی

پس از توافق ایران و عربستان در نیمه‌های اسفندماه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به چند کشور همسایه سفر کرده و امروز 28 اسفند 1401 نیز به عراق رفته است.

عراق دومین شریک تجاری ایران است و حضور پررنگ مقامات بانکی و اقتصادی در این سفر، نشان می‌دهد سیاست خارجی احتمالا بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با همسایگان متمرکز است. در همین حال دامنه اخبار منفی حول برجام کاهش یافته و به نظر میرسد سال آینده بتواند سال گشایش احتمالی روابط اقتصادی باشد.

سرنوشت طلا و سکه نیز در سال آینده به سناریوی توافقات بین‌المللی ایران بستگی دارد. چنانچه گشایشی در این زمینه ایجاد نشود کارشناسان معتقدند روند قیمتی این فلزات گرانبها از سقف قبلی نیز فراتر می‌رود.

به طور کلی افزایش قیمت دلار و در پی آن، طلا و سکه در سال جاری را می‌توان ناشی از افزایش تورم و انتظارت تورمی، تحریم‌های بین‌المللی، ناامیدی از به سرانجام رسیدن برجام به‌ویژه از نیمه دوم سال و کسری شدید بودجه دولت دانست. همچنین تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و مشکل ورود ارز به کشور را نیز در این بین می‌توان از عوامل اصلی جهش قیمت‌ در بازارهای موازی برشمرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.