کد مطلب: ۳۰۵۹۶۵

بازگشت دلار با انقباض پولی

بازگشت دلار با انقباض پولی

کمیته بازار آزاد آمریکا در پایان نشست تعیین نرخ بهره و سیاست پولی آتی که روز چهارشنبه برگزار شد، برای سومین نوبت در سال جاری میلادی نرخ بهره هدف را ۲۵/ ۰ درصد افزایش داد.

کمیته بازار آزاد آمریکا در پایان نشست تعیین نرخ بهره و سیاست پولی آتی که روز چهارشنبه برگزار شد، برای سومین نوبت در سال جاری میلادی نرخ بهره هدف را ۲۵/ ۰ درصد افزایش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به این ترتیب، سقف نرخ بهره در ایالات‌متحده به ۲۵/ ۲ رسید. گمانه‌زنی‌های موجود از رشد مجدد این نرخ در نشست ماه پایانی سال ۲۰۱۸ میلادی حکایت دارد که نرخ بهره را به ۵/ ۲ درصد خواهد رساند. گزارش فدرال رزرو با تاکید بر تداوم رشد اقتصاد آمریکا تا ۳ سال آینده به انقباض بیشتر روی آورد.

بازگشت دلار با انقباض پولی

علاوه بر سیاست پولی انقباضی در سال جاری، شواهد حاکی از تداوم روند افزایش نرخ بهره در سال آینده میلادی است. براساس چشم‌انداز اعضای کمیته بازار آزاد (نمودار دات‌پلات فدرال رزرو) ۳ نوبت رشد نرخ بهره ظرف این سال پیش‌بینی می‌شود. «جی پاول»، رئیس فدرال رزرو آمریکا در بیانیه پس از اتمام نشست کمیته ۱۲نفره شرایط اقتصادی آمریکا را منطبق بر انتظارات این نهاد عنوان کرد؛ از همین‌رو، زمینه مورد نیاز برای اجرای سیاست‌های پولی انقباضی فراهم است. البته بیانیه پاول عاری از بدبینی نبود.

یکی از دغدغه‌های نهاد پولی آمریکا تشدید محتمل تنش‌های تجاری و بروز تاثیر‌های منفی آن بر اقتصاد ایالات‌متحده بود که پیش از این نیز از سوی سیاست‌گذاران پولی بر آن تاکید شده بود. اما آنچه برای سرمایه‌گذاران در اظهارات سکاندار پولی تازگی داشت، اشاره او به نگرانی‌های موجود درخصوص وضعیت منحنی بازدهی اوراق و کاهش فاصله نرخ بازدهی اوراق خزانه در سررسیدهای ۱۰ ساله با نسخه ۲ ساله بود.

کاهش این فاصله یکی از معیارهای تشخیص احتمال وقوع دوره رکود ظرف یک تا دو سال بعد است. فاصله بازدهی در هفته‌های اخیر تا ۱۸/ ۰ درصد از دوره بحران دهه گذشته بی‌سابقه بود و منجر به ظهور نگرانی‌ برخی از اقتصاددانان و بسیاری از سرمایه‌گذاران فعال در بازارهای جهانی شد.

پاول در بیانیه روز چهارشنبه اظهار کرد: در هفته‌های اخیر برخی این پرسش منطقی را در سر دارند: چنانچه منحنی بازدهی اوراق معکوس شود با رکود مواجه خواهیم شد؟ سپس به این پرسش پاسخ داد: «نشانه‌ای از اینکه کاهش فاصله بازدهی اوراق احتمال بروز رکود در یک یا دو سال آینده را افزایش داده وجود ندارد.

استقبال دلار از عملیات انقباضی

شاخص دلار که فصل پاییز را کم‌فروغ آغاز کرده بود، پس از اعلام نتیجه نشست پولی وارد مدار صعودی شد. پیش از اعلام رشد ربع درصدی نرخ بهره هدف فدرال رزرو، شاخص زیر سطح ۹۴ واحدی سیر می‌کرد؛ اما بلافاصله پس از انتشار بیانیه کمیته بازار آزاد به بالای این سطح صعود کرد. این شاخص روز پنج‌شنبه نیز به همین روند ادامه داد و با رشد حدود یک درصدی جایگاه خود را به بالای سطح ۹۵ واحد کشاند.

روند بازار جهانی ارز در روز گذشته نیز جایگاه دلار را حفظ کرد. شاخص ارز ایالات‌متحده که نشانگر قدرت دلار در برابر سبد ارزهای رایج بین‌المللی است، دیروز سقف ۳۶/ ۹۵ واحدی را تا ساعت ۵ بعد از ظهر لمس کرد. تقویت محسوس این ارز منجر به افزایش فشار بر ارزش طلا، یورو و ین ژاپن شد.

فشار رشد نرخ بهره بر طلا

نشست تعیین نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا با سومین نوبت رشد این نرخ در سال ۲۰۱۸ میلادی بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد. سیاست انقباضی کمیته بازار آزاد باعث افزایش فشار ناشی از تقویت دلار بر فلز زرد و رقبای ارزی دلار شد. بهای هر اونس طلا در سیر نزولی خود نزدیک به ۱۷ دلار افت داشت و در حال نزول به سطح ۱۱۸۰ دلاری بود.

بهای اونس فلز زرد با ثبت کف قیمتی ۱۲۸۰ دلاری در صبح دیروز به پایین‌ترین سطح خود طی ۶ هفته اخیر نزول کرد. البته طلا بخشی از افت یک درصدی خود را با صعود محدود نیمروزی خود جبران کرد؛ اما همچنان با مرز حساس ۱۲۰۰ دلاری فاصله ۱۵ دلاری داشت.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.