کد مطلب: ۲۸۶۱۱۰

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین پاسخ داد:

بازیگران اصلی بازار ثانویه کیستند؟

بازیگران اصلی بازار ثانویه کیستند؟

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره تاثیر بسته جدید ارزی بر حوزه واردات کشور عنوان کرد: 80 درصد عرضه‌کنندگان ارز در بازار ثانویه دولتی‌ها و خصولتی‌ها هستند، همین انحصار دولتی‌ها و خصولتی‌ها در بازار ثانویه ارز در نهایت منجر به برهم خوردن نظم وارداتی می‌شود.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین درباره تاثیر بسته جدید ارزی بر واردات به تجارت‌نیوز گفت: این بسته جدید اقتصادی می تواند گره‌گشای برخی مشکلات باشد. در فروردین ماه سال جاری دولت نرخ ارز دولتی را چهار هزار و 200 تومان اعلام کرد، در حالی که فعالان اقتصادی درباه این نوع نرخ‌گذاری‌ها انتقادشان را مطرح کردند.

مجیدرضا حریری افزود: اعمال سیاست‌های جدید ارزی یک گام رو به جلوست؛ چرا که واگذاری ارز چهار هزار و 200 تومانی و اجرای این برنامه دولت به نوعی رانت و فساد را به همراه دارد. بنابراین انتظار می‌رود با برطرف سازی نقاط ضعف بسته جدید ارزی بخش بزرگی از مشکلات فعالان اقتصادی برطرف شود.

او درباره نقاط ضعف بسته جدید ارزی تصریح‌کرد: یکی از نقط ضعف این برنامه مبادلات ارزی میان واردکنندگان و صادرکنندگان در بازار ثانویه است. باید اشاره کرد که نحوه فعالیت در این بازار نه به طور آزادانه و نه طبق قوانین بازار شکل می‌گیرد و نحوه انجام مبادلات ارزی نیز با تعاریف مطرح شده، متفاوت است.

حریری گفت: 80 درصد عرضه‌کنندگان ارز در بازار ثانویه یا واحدهای پتروشیمی هستند یا به‌طور غیرمستقیم به دولت وابسته‌اند. به واقع حجم عظیمی از مبادلات ارزی در این بازار توسط دولتی‌ها و خصولتی‌ها مدیریت و کنترل می‌شود که این موضوع خود بزرگترین نقطه ضعف برشمرده می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.