کد مطلب: ۷۴۲۳۲۹

بانک جهانی منتشر کرد:

ایران در گروه اقتصادهایی با سطح درآمدی متوسط-پایین/ سرانه درآمد ملی ناخالص آلمان ۴ برابر ایران

ایران در گروه اقتصادهایی با سطح درآمدی متوسط-پایین/ سرانه درآمد ملی ناخالص آلمان 4 برابر ایران

در فهرست بانک جهانی، تعداد 28 کشور در گروه کم‌درآمد، 54 کشور در گروه با سطح درآمدی متوسط- پایین، 54 کشور در گروه درآمدی متوسط- بالا و 81 کشور در گروه با سطح درآمدی بالا قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک جهانی هر ساله در ابتدای ماه جولای اقدام به انتشار فهرست جدید طبقه‌بندی اقتصادهای جهان بر اساس سطح درآمدی آنها می‌کند. در این فهرست کشورها به چهار گروه درآمدی؛ درآمد بالا، درآمد متوسط- بالا، درآمد متوسط-پایین و کم‌درآمد طبقه‌بندی می‌شوند.

در فهرست جدید این بانک که توسط اتاق بازرگانی تهران منتشر شده است، تعداد 28 کشور در گروه کم‌درآمد، 54 کشور در گروه با سطح درآمدی متوسط- پایین، 54 کشور در گروه درآمدی متوسط- بالا و 81 کشور در گروه با سطح درآمدی بالا قرار دارند.

کشور ایران بعد از 15 سال متوالی که در گروه اقتصادهای با درآمد متوسط- بالا قرار داشت، از سال 2020 تنزل موقعیت یافت و در فهرست گروه اقتصادهای با سطح درآمدی متوسط-پایین، قرار گرفت.

وضعیت درآمد سرانه ایران در مقایسه با چند کشور

بررسی‏‌ها نشان می‌دهد که روند تغییر درآمد سرانه ایران با نوساناتی طی سال‏های گذشته همراه بوده و طی سال‏های اخیر نه تنها روند بهبودی نداشته بلکه تضعیف نیز شده است. مقایسه وضعیت ایران با اقتصادهایی با موقعیت مشابه در سال 2000 به‌ویژه اقتصاد رومانی، نشان می‌‏دهد که در سال 2021 اقتصاد مزبور در گروه اقتصادهای با درآمد بالا قرار گرفته در حالی که ایران در حفظ موقعیت قبلی خود نیز موفق نبوده است.

این گزارش می‌افزاید؛ چهار کشور منطقه خاورمیانه و همسایه ایران شامل قطر، امارات‏ متحده‏ عربی، عربستان‏ سعودی و کویت، وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ایران از حیث سرانه درآمد ملی دارند و هر چهار اقتصاد مزبور در زمره اقتصادهای با درآمد بالا قرار می‏‌گیرند.

در مقایسه ایران با اقتصادهایی با جمعیت مشابه، کشور ترکیه در گروه اقتصادهای با درآمد متوسط-بالا و اقتصاد آلمان در گروه اقتصادهای با درآمد بالا قرار دارند. در سال 2021 سرانه درآمد ملی ناخالص مربوط به دو کشور ترکیه و آلمان به ترتیب 1.9 و 4 برابر ایران بوده است.

برخی اقتصادها شامل عراق، گرجستان، اندونزی و ویتنام نیز در سال 2000 از سطح درآمد سرانه به مراتب کمتری در مقایسه با ایران برخوردار بوده‌اند که در سال 2021 در موقعیت نسبی برتری نسبت به ایران قرار می‌گیرند.

در این گزارش، به روش طبقه‌بندی اقتصادهای جهان در سال 2022 از حیث درآمد ملی سرانه، کشورهای مشمول بهبود یا تضعیف در این سال و وضعیت ایران و مقایسه آن با برخی اقتصادهای در حال توسعه پرداخته شده است.

چرا جایگاه ایران تغییر کرد؟

بروز رکود به‌ویژه رکودتورمی از عوامل تاثیرگذار منفی بر روند رشد درآمد ناخالص ملی سرانه اقتصادهاست. در این بین، اقتصاد ایران هم به علت تحقق نیافتن رشد اقتصادی مولد توسعه و پیشرفت، دستاوردی در زمینه بهبود سطح استانداردهای زندگی جامعه ایرانی نداشته است.

علائمی از ارتقای سرانه درآمد ملی ناخالص ایران و کاهش شکاف آن با سایر اقتصادهای مشابه دیده نمی‌شود. تضعیف ارزش پول ملی به همراه افت رشد اقتصادی از جمله عواملی هستند که موجب افت معادل دلاری تولید ناخالص داخلی و به تبع آن تضعیف درآمد ملی سرانه ایران شده‌اند.

طی ۳۳ سال گذشته، از سال ۱۹۸۷ الی ۲۰۲۱ کشور ایران به مدت ۲۱ سال در طبقه با سطح درآمد متوسط-پایین و در ۱۴ سال گذشته، در طبقه درآمد متوسط-بالا قرار داشته است.

طی سال‌های ۱۹۸۷ الی ۱۹۸۹ ایران در طبقه متوسط بالای درآمدی قرار داشته که بعد از ۱۹۹۰ به مدت ۱۹ سال با تنزل موقعیت در گروه درآمدی متوسط-پایین و سپس از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۹ در طبقه درآمدی متوسط-بالا قرار می‌گیرد.

اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ به دلیل رشد کم تولید ناخالص داخلی همراه با کاهش ارزش ریال، به طور مجدد تنزل موقعیت به طبقه گروه اقتصادهای با درآمد متوسط-پایین داشته که همچنان نیز در این گروه قرار دارد.

طبق اطلاعات بانک جهانی در سال ۲۰۲۱ کشور ایران با دارا بودن جمعیت ۸۵ میلیون نفری، رتبه ۱۸ جهان را از حیث جمعیت دارا بود. در حالی که از لحاظ سرانه درآمد ناخالص ملی به روش اطلس و با رقم ۳۳۷۰ دلار رتبه ۱۳۳ و از حیث سرانه درآمد ناخالص ملی بر اساس برابری قدرت خرید با رقم ۱۵۷۶۰ دلار رتبه ۸۹ را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چی بگم وقتی نظرات رو پخش نمیکنید

  • ناشناس

    البته توی اخبار تلوزیون هرشب ازپیشرفت میگوید هیچکس مثل ما نمیشود ما چقدر خوبیم