کد مطلب: ۲۷۹۴۵۱

بانک مرکزی نیجریه با استفاده از یوآن وابستگی به دلار را کاهش می‌دهد

بانک مرکزی نیجریه با استفاده از یوآن وابستگی به دلار را کاهش می‌دهد

بانک مرکزی نیجریه قصد دارد با استفاده از یوآن چین از میزان وابستگی تجارت خارجی به دلار آمریکا بکاهد. برای این منظور دستور حراج یوآن را به بانک‌ها داده است تا بازرگانان بتوانند با استفاده از یوآن به واردات محصولات مورد نیاز نیجریه بپردازند. این اقدام بانک مرکزی نیجریه به پشتوانه انعقاد پیمان پولی با کشور چین، در دستور کار قرار گرفته است.

بانک مرکزی این کشور از بانک‌ها خواسته است تا یوآن چین را به فروش (حراج) برسانند. این اقدام بعد از انعقاد پیمان پولی دوجانبه میان نیجریه و چین به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار اتفاق افتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نیجریه به لحاظ جمعیتی و اقتصاد بزرگ نفتی‌اش از بزرگترین کشورهای آفریقایی است، اما اقتصاد این کشور فاقد پایه تولیدی است و لذا این کشور را به واردات جهت حفظ نیازهای مصرفی داخل وابسته کرده است. لذا این مساله موجب وابستگی این کشور به دلار آمریکا شده است.

حراج ارزهای آسیایی به منظور کاهش وابستگی به دلار

بر این اساس حراج یوآن بخشی از تلاش های بانک مرکزی این کشور برای تشویق استفاده از یک ارز تجاری جایگزین است؛ به خصوص اینکه این کشور واردات زیادی از چین دارد که در سال گذشته به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

معامله گران این کشور در روزهای گذشته با اطلاعیه ای از طرف بانک مرکزی به بانک ها مواجه شده اند که در آن گفته شده است حراج ارز یوآن به صورت پرداخت های نقدی و آتی انجام خواهد شد و نرخ ارز نیز در فرآیند عرضه اولیه کشف خواهد شد.

اوایل ماه جاری مقامات بانک مرکزی نیجریه به دنبال عملیاتی نمودن برنامه هایی جهت شروع حراج ارزهای آسیایی، در نشستی با بازرگانان، یوآن را به عنوان ارز جایگزین دلار در واردات از چین معرفی کردند.

پیمان پولی راهکار نیجریه برای کاهش وابستگی به دلار

دلار اصلی ترین ارز مبادلاتی نیجریه است. این کشور عضو اوپک که صادرات نفت خام اصلی ترین منبع ذخایر ارزیش است، پس از کاهش قیمت نفت خام در اواخر سال ۲۰۱۴، با کمبود شدید ذخایر دلاری مواجه شده است و به دنبال این اتفاق در سال ۲۰۱۵ محدودیت‌هایی بر سر جریان خروج سرمایه قرار داده است.

نیجریه در حال حاضر با نرخ های ارز متعددی برای دلار آمریکا مواجه است و به منظور افزایش نقدینگی بعد از شناور شدن نایرا برای سرمایه‌گذاران، دلار را در بازار بین بانکی به فروش می رساند.

این کشور پیمان پولی دوجانبه برای مدت سه سال را با بانک مرکزی چین امضاء نموده است تا تجارت میان دو کشور را تسهیل کند و مدیریت ذخایر ارزی خود را بهبود دهد.

استفاده از پیمان پولی جهت واردات نهاده‌های اساسی

بانک مرکزی نیجریه اعلام کرده است که حراج یوآن برای پرداخت‌های اعتبارات اسنادی یوآنی که برای واردات مواد خام، ماشین آلات و محصولات کشاورزی انجام می‌شود، اختصاص خواهد یافت.

نیجریه چندین گزینه مختلف برای جلوگیری از فشار بر روی ارز خود، نایرا را مورد آزمایش قرار داده است. اما برخی از برنامه‌های آن ممکن است زمان ببرد، چراکه لازم است که اقتصاد کشورش را توسعه بدهد تا بدنبال آن وارداتش کاهش یابد.

معامله گران گفته‌اند که نایرا در برابر دلار در محدوده ۳۶۱ و ۳۶۲ نسبتا باثبات بوده است، زیرا یک سیستم معاملاتی خارج از نظارت و مستقیم (OTC) توسط معامله گران استفاده می‌شود که فشار نقدینگی بر روی ارز را کاهش می‌دهد.

نرخ ارز در بازار ارز رسمی بین بانکی حول ۳۰۵ نایرا به ازای هر دلار قیمت‌گذاری شده است که توسط مداخله های منظم بانک مرکزی پشتیبانی می‌شود.

منبع: مقاومتی‌نیوز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.