کد مطلب: ۲۹۴۶۸۹

با این همه معدن هنوز راه درست و حسابی ندارند!

با این همه معدن هنوز راه درست و حسابی ندارند!

بخشدار ندوشن معتقد است: با وجود آنکه این بخش ظرفیت‌‎‎های بالای معدنی، گردشگری، دامپروری و اجتماعی دارد اما از راه دسترسی پرتردد و پایین‎تر از استانداردهای راه روستایی رنج می‌برد.

سید بهروز موسوی ندوشن در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین ظرفیت‌های بخش ندوشن را وجود معادن متعدد در این منطقه می‌داند و تصریح می‌کند: در حال حاضر 30 معادن فعال و نیمه فعال در این بخش معدن‌خیز شهرستان میبد وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز،موسوی ندوشن با اشاره به محرومیت‌های ندوشن از منافع معادن خود، می‌گوید: این معادن با وجود آسیب‌ها و تببعات زیادی که برای مردم ندوشن دارند، نه تنها در اشتغالزایی برای مردم بومی ندوشن تاثیری ندارند بلکه در تامین قانونی زیرساخت‌های منطقه نیز کوتاهی می‌کنند.

بخشدار ندوشن در این باره به قانون اختصاص سه درصد عوارض معادن و 15 درصد از حقوق دولتی آنها برای تامین زیرساخت‌های منطقه‌ی خود اشاره و اظهار می‌کند: یکی از مهمترین چالش‌های منطقه ندوشن جاده غیراستاندارد آن به ویژه از کارخانه فولاد آالیاژی تا روستای نیوک است که حتی فاقد استانداردهای یک راه روستایی است.

وی می‌گوید: براساس آمارهای موجود روزانه 1100 تردد در این جاده کم‌عرض و غیراستاندارد اتفاق می‌افتد و با توجه به تردد کامیون‌های معدنی و سنگین هر از گاهی شاهد حوادث ناگوار و حتی منجر به فوت در این جاده هستیم.

وی با بیان این‌که پیگیری‌های صورت گرفته از طریق دستگاه‌های متولی امر برای دریافت اعتبار 15 تا 20 میلیارد تومانی جهت اصلاح این مسیر تاکنون ناامیدکننده بوده است، تنها امید مردم بخش ندوشن را مشارکت شورای معادن منطقه برای تامین این زیرساخت عنوان می‌کند.

موسوی به مشکل عدم آنتن دهی تلفن همراه در قریب 30 کیلومتر از این جاده مرگ اشاره و عنوان می‎کند: البته امیدواریم با وعده‎‎های مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان این مشکل رفع شود.

وی همچنین خواستار مساعدت متولیان امر برای تکمیل جاده ورزنه - ندوشن می‌شود و تصریح می‌کند: اتصال این دو منطقه با توجه به تنش‌های آبی بین دو استان می‌تواند نه تنها رونق هر دو منطقه بلکه در کاهش این تنش‌ها موثر واقع شود.

وی با اشاره به عنایت ویژه استاندار یزد به تکمیل این جاده، ابراز امیدواری می‌کند که شرکت ایمیدرو در زمینه تمکیل این راه اهتمام لازم را داشته باشد.

غبار بی‏‏‌توجهی روی جاذبه‎‎های تاریخی و طبیعی ندوشن

بخشدار ندوشن در بخش دیگری از سخنانش ندوشن را با توجه به پیشینه و آثار تاریخی و طبیعی بی‌نظیر خود دارای پتانسیل تبدیل قطب گردشگری در منطقه می‌داند و تاکید می‌کند: بخش ندوشن با قریب 120 جاذبه ثبت شده در لیست آثار ملی، جایگاه بالایی نسبت به جمعیت ش در کشور به خود اختصاص داده و هموراه مورد توجه گردشگران بوده است.

وی با بافت تاریخی و بناهای ارزشمند این بخش از جمله مسجد جامع ندوشن متعلق به قرن ششم هجری و منار جنبان 700 ساله یا جاذبه طبیعی سنگ‌آب‌های ندوشن و دره‌ی وحشت که می‌تواند این بخش را در کانون توجه گردشگران قرار دهد اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه به دنبال بی‌توجهی مسئولان و حذف مراقب آثار در این بخش، در حال حاضر بسیاری از دیدنی‌های ندوشن تخریب یا مورد تعرض سارقان و سودجویان قرار گرفته است.

موسوی ابراز امیدواری می‌کند: در مدیریت جدید میراث فرهنگی استان موضوع مراقب آثار تاریخی ندوشن مجددا احیا ء شود تا دیگر شاهد تخریب جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این بخش نباشیم.

وی همچنین به در معرض خطر قرار داشتن برخی آثار و صنایع دستی کهن و ارزشمنند این بخش که برخی نیز در مرکز استان نگهداری می‌شود، اشاره می‌کند و خواستار ساعدت در راه‌اندازی موزه در این بخش می‌شود.

موسوی بخش ندوشن را قطب دام سبک استان می‌خواند و اظهار می‌کند: البته در یک دهه گذشته به دنبال خشکسالی‎های مفرط که منابع طبیعی و پوشش مرتعی منطقه را به شدت متاثر کرده، جمعیت 100 هزار راسی دام سبک بخش ندوشن به 30 هزار راس تقلیل پیدا کرده است. خوشبختانه بارندگی‌های خوب ابتدای امسال تاحدودی باعث جبران خسارت شد و دامداران منطقه را امیدوار به آینده کرده که امیدواریم با تدوام نزول رحمت شاهد احیای مجدد جمعیت دام باشیم.

بخشدار ندوشن به ثبت جهانی بز سرخ ندوشن به عنوان نژاد برتر در فهرست جهانی یونسکو اشاره و تصریح کرد: متاسفانه این مزیت منطقه‌‎‌ای در قالب طرح پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی مورد توجه قرار نگرفته و علت آن نیز شیردهی بهتر سایر نژادهای غالب در سایر مناطق کشور مانند نژادهای موسیو و سانن و غیره بوده است.

وی از بهره‎برداری 7 طرح عمرانی، ورزشی و خدماتی از جمله دو زمین چمن مصنوعی و یک ایستگاه هواشناسی با اعتبارات بالغ بر 8 میلیارد ریال خبر می‎دهد و ابراز امیدواری می‌کند که با اعتبارات تخصیص یافته و برنامه‎ ‎‎ ریزی‎های انجام شده برای سال جاری شاهد خدمات‎‎رسانی مطلوب‎‎تر به مردم این بخش که جمعیت 3000 نفری ساکن آن در ایام تعطیل به 6000 نفر نیز می‎‎رسد، باشیم.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.