کد مطلب: ۶۷۱۸۰۶

گزارش تجارت‌نیوز از بحران اقتصادی سریلانکا:

فروش بنزین به افراد عادی ممنوع شد!/ کارمندان باید کشاورزی کنند!

فروش بنزین به افراد عادی ممنوع شد!/ کارمندان باید کشاورزی کنند!

سریلانکا، کشوری در جنوب آسیا که در بحران اقتصادی شدیدی قرار دارد، به تازگی فروش بنزین را ممنوع کرد و از کارمندان خواست تا به جای کار کردن کشاورزی کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سریلانکا در پی بحران اقتصادی شدیدی که در آن قرار دارد، به تازگی فروش بنزین را محدود کرد. روز گذشته دولت سریلانکا اعلام کرد که تا دو هفته آینده تنها اوتوبوس‌ها، قطارها و وسائل نقلیه‌ای که مخصوص خدمات درمانی و حمل و نقل مواد غذایی هستند می‌توانند از سوخت استفاده کنند. دولت این کشور تا ۱۵ روز به مردم عادی سوخت نمی‌فروشد. سریلانکا فعلا برای دو هفته آینده، ۹ هزار تن گازوئیل و ۶ هزار تن بنزین دارد که اگر آن را به مردم عادی بفروشد این ذخیره در کمتر از یک هفته به پایان می‌رسد.

به نقل از بی‌بی‌سی ، مدارس در مناطق شهری این کشور همگی تعطیل شده‌اند. دولت به ۲۲میلیون جمعیت این کشور اعلام کرد که در محل‌های کارشان حاضر نشوند و از منزل کار کنند. در حال حاضر اقتصاد سریلانکا در بدترین بحران خود در چند دهه اخیر قرار دارد و نمی‌تواند هزینه واردات مواد غذایی و سوخت را بپردازد. کمبود مواد غذایی، سوخت و دارو، هزینه زندگی را برای مردم این کشور به شدت بالا برده است. قطعی مکرر برق و کمبود دارو نیز سیستم بهداشت و سلامت کشور را به مرز فروپاشی کشانده است.

اقتصاد سریلانکا تحت تاثیر پاندمی کرونا، افزایش قیمت‌های انرژی و کاهش توده‌ای مالیات‌ها در بحرانی فرو رفته که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. اکنون سریلانکا به دنبال واردات کالاهای ضروری از هند و چین و واردات سوخت ارزان از روسیه و قطر است. برای سال جاری این کشور باید سه میلیارد دلار از بدهی خود را پرداخت کند که البته از موعد پرداخت آن گذشته است. نخست وزیر این کشور جنوب آسیایی گفت که سریلانکا در شش ماه آینده به حداقل پنج میلیارد دلار پول برای خرید کالاهای ضروری نیاز دارد.

کارمندان باید کشاورزی کنند!

در هفته‌های گذشته، دولت از کشاورزان خواست تا برنج بیشتری بکارند. سریلانکا حدود یک میلیون نفر کارمند در بخش دولتی دارد و در پی نگرانی‌ها در خصوص کمبود مواد غذایی، اخیرا دولت این کشور اعلام کرد که روزهای تعطیل هر هفته را افزایش می‌دهد تا کارمندان را تشویق کند محصولات کشاورزی بکارند.

اکنون روزهای تعطیل کارمندان از دو به سه روز در هفته افزایش پیدا کرده است و تا سه ماه آینده این روند ادامه پیدا می‌کند. این اقدام از طرفی با هدف کاهش رفت و آمدها و جبران کمبود بنزین و از سوی دیگر به دلیل تشویق مردم به پرورش محصولات کشاورزی صورت گرفت.

ذخائر ارز خارجی سریلانکا رو به پایان است در حالی که این کشور بیش از ۵۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد. هفته‌هاست در سریلانکا اعتراضات به افزایش قیمت غذا و کمبود سوخت جریان دارد. تورم این کشور، اکنون ۳۰ درصد است و قیمت مواد غذایی آن در ماه آوریل نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد افزایش داشتند.

چه عواملی سریلانکا را وارد بحران کرد؟

به عقیده دولت این کشور، با شیوع همه‌گیری کرونا صنعت توریسم این کشور افت کرد. توریسم یکی از منابع اصلی ورود ارز خارجی به کشور بود. همچنین بمب‌گذاری‌ها در کلیساهای این کشور در سال ۲۰۱۹ باعث شد تا توریست‌ها از سفر به این کشور ترس داشته باشند. اما متخصصان می‌گویند که سوءمدیریت در امور اقتصادی دلیل اصلی این بحران است.

سریلانکا از سال ۲۰۰۹ مشغول تامین کالا برای بازارهای داخلی بود و صادرات خود را چندان توسعه نبخشید. همین موضوع باعث شد تا درآمد خارجی کشور کاهش و هزینه واردات روز به روز افزایش پیدا کند. سریلانکا سالانه سه میلیارد دلار بیشتر از صادرات خود کالا وارد می‌کند. در سال ۲۰۱۹ ذخائر خارجی این کشور ۷٫۶ میلیارد دلار بود اما اکنون تنها ۵۰ ملییون دلار از آن باقی مانده است.

در حال حاضر دولت مجبور است برای پرداخت حقوق کارمندان پول چاپ کند که این خود موجب افزایش قیمت‌ها و تورم ۴۰ درصدی می‌شود.
بانک جهانی موافقت کرده تا ۶۰۰ ملیون دلار به این کشور وام بدهد. اما صندوق بین‌المللی پول تنها به شرطی که نرخ بهره و مالیات‌ها افزایش پیدا کند به این دولت وام می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه تجریمها ادامه پیدا کنه ما هم به گدایی میافتیم

  • ناشناس

    الانم به گدایی افتادیم

  • ناشناس

    خدا رو شکر ایران زندگی میکنیم ، وضعیت اینها رو که میبینیم تازه متوجه مییشیم که پادشاهیم