کد مطلب: ۶۳۷۶۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران جهانی غذا به ایران هم می‌رسد؟/ کمبود گندم و ذرت قوت گرفت؟

بحران جهانی غذا به ایران هم می‌رسد؟/ کمبود گندم و ذرت قوت گرفت؟

با ادامه جنگ روسیه و اوکراین، قیمت مواد غذایی در جهان افزایش پیدا کرده است. با توجه به واردات گسترده گندم روسیه توسط ایران، این نگرانی ایجاد شده که مبادا گندم و دیگر نهاده‌های دامی با کمبود مواجه شوند. آیا کمبود گندم در ایران جدی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بحران غذا در جهان فراگیر شد. در بازار ایران نیز نگرانی از کمبود گندم و ذرت قوت گرفته است. فعالان بخش‌ خصوصی ایران اعلام کرده‌اند که تا سه ماه آینده باید برای واردات غلات به ایران برنامه‌ریزی جدی صورت بگیرد.

گرچه دولت ایران همچنان به ذخیره‌سازی کالاهای اساسی تاکید دارد، اما پیش‌بینی فائو این است که قیمت مواد غذایی ۲۲ درصد افزایش یابد. آسوشیتدپرس نیز از رکوردشکنی قیمت مواد غذایی طی ماه اخیر خبر داد. آیا ایران به منابعی دسترسی دارد که از آسیب‌های بحران غذا در جهان مصون بماند؟

فعالان بخش خصوصی در ایران معتقدند با تداوم جنگ روسیه و اوکراین بحران غذا احتمالا دیر یا زود به کشور ما هم می‌رسد. از این رو دولت باید با واردات هر چه سریع‌تر کالاهای اساسی، مانع بروز بحران شود.

در همین زمینه رئیس کانون صنایع غذایی ایران به تجارت‌نیوز گفت: در این وضعیت مقامات ایران به خصوص وزارت جهادکشاورزی باید به دنبال واردات گندم و دیگر غلات باشند. چون اگر چاره‌اندیشی نکند، احتمالا تا سه ماه آینده بحران غذا به ایران هم می‌رسد. اگر این دوره را با مدیریت صحیح، به سلامت بگذرانیم فصل کشت محصولات خودمان می‌شود و از آن عبور می‌کنیم.

گندم و ذرت چقدر گران شد؟

محمدرضا مرتضوی درباره افزایش قیمت گندم و ذرت نیز اظهار کرد: در بازارهای جهانی قیمت گندم، ذرت و جو‌ حدود ۲۵ تا ۳۳ درصد بالا رفت. با افزایش قیمت غلات، عرضه این محصولات کشاورزی به ایران کم شد. البته نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان عرضه این محصولات کاهش یافت.

البته او اعتقاد دارد که این بحران به معنای قحطی نیست. اما شرایط مواد غذایی کشور را هم نباید عادی جلوه داد. وزارت کشاورزی برای جلوگیری از بحران غذا باید تا می‌توانداز برزیل، آلمان، فرانسه و استرالیا به کشور کالا وارد کند.

چرا دولتمردان نگران نیستند؟

مرتضوی درباره وفور کالاهای اساسی در ایران نیز تشریح کرد: علت عدم نگرانی مقامات ایرانی این است که قیمت کالاهای اساسی را با نرخ دولتی محاسبه می‌کنند. به همین دلیل فعلا نگران خاصی درباره جهش قیمت‌ها ندارند. اما این یک بحران جهانی است و ما هم باید اقدامی برای آن انجام دهیم.

بر اساس این گزارش، با شروع جنگ روسیه و اوکراین، عرضه غلات ازجمله گندم، ذرت و دانه‌های روغنی به ایران کم شد. پیش از این نیز تحریم‌ها واردات این اقلام را با مشکل مواجه ساخته بودند. از این رو اکنون بسیاری از کارشناسان نسبت به کمبود این کالاها هشدارهای جدی مطرح می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر خبر بحران انرژی و غذا جدی است؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.