کد مطلب: ۴۵۷۵۶۹

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

بدهی عراق به ایران در حوزه گاز و برق چقدر است؟

بدهی عراق به ایران در حوزه گاز و برق چقدر است؟

بدهی عراق به ایران در حوزه گاز و برق چندان مشخص نیست اما به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بدهی پنج ماه گذشته عراق به ایران در حوزه برق و گاز بین پنج تا شش میلیارد دلار است که بخش اندکی از آن وصول شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی برای دومین بار طی دو سال گذشته به عراق رفت و در دیدار با همتای عراقی خود خواستار اجرای قرارداد دو کشور در خصوص فروش گاز و برق ایران و نحوه وصول درآمد آن شد. دیداری که امید می‌رفت منجر به آزادسازی مقداری ارز و تزریق آن به بازار ایران شود. آن طور که همتی خبر داده گویا قرار است «از منابعی که در کشور عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده کنیم.» سوالی که در این بین مطرح می‌شود این است میزان بدهی عراق به ایران چقدر است؟ هرچند که میزان بدهی کشورها در آمارهای رسمی چندان واضح مطرح نمی‌شود اما آنچه فعالان بخش خصوصی می‌گویند ایران بین چهار تا شش میلیارد دلار از عراق بابت صادرات گاز و برق طلبکار است.

در همین زمینه نیز حمید حسینی، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در توییتر خود نوشته است: «سفر آقای همتی به عراق و قول مساعد مقامات عراق جهت استفاده ایران از پول گاز و برق خود که در حساب بانک تجارت عراق فریز شده است می‌تواند به تعادل در بازار ارز کمک کند و تامین ارز کالاهای اساسی را ممکن سازد، آیا عراقی‌ها به قول و وعده خود عمل می‌کنند؟»

طلب ایران وصل شود، مشکلات اقتصادی حل می‌شود!

در همین حال رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که بدهی عراق به ایران در حوزه برق و گاز چقدر است؟ به تجارت‌نیوز گفت: بدهی پنج ماه گذشته عراق به ایران در حوزه برق و گاز بین پنج تا شش میلیارد دلار است که بخش اندکی از آن وصول شده است.

یحیی آل‌اسحاق افزود: چنانچه این رقم پنج تا شش میلیارد دلار به اقتصاد ایران باز گردد، می‌توان اعلام کرد که بخش زیادی از مشکلات برطرف خواهد شد.

آیا عراقی‌ها به وعده خود عمل می‌کنند؟

همچنین یک عضو اتاق بازرگانی ایران به طلب ارزی ایران از عراق اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: آخرین طلب کلی ما از عراق ۳۲ میلیارد دلار است. متاسفانه به دلیل تغییر و تحولات دولت در عراق پمپاژ ارزی و استفاده از منابع محدود شده است. به طور کلی منابع ارزی زیادی در عراق داریم. در این شرایط ایران به دنبال رایزنی و مذاکره با کشورهای صادرکننده است تا بتواند ارز حاصل از صادرات کالاها را به کشور بازگرداند. در حال حاضر نیز بحث برگشت دلارهای دپو شده در کره جنوبی مطرح است. طبق گفته کارشناسان نزدیک به ۷ میلیارد دلار طلب ایران از کره‌ای‌هاست.

علی شریعتی افزود: در سفر اخیر همتی، رئیس کل بانک مرکزی به عراق پیشنهادی از سوی عراقی‌ها به ایران مبنی بر «ارائه کالاهای اساسی به جای پرداخت دلار»، مطرح شده است. البته بودجه عراق با توجه به ارزان شدن قیمت نفت کاهش یافته است، از این‌رو بعید است که عراقی‌ها به سرعت طلب ایران را پرداخت کنند. ممکن است که این طلب‌ها تنها در مذاکرات به جریان بیفتد اما پرداخت سریع این حجم از دلارهای دپو شده در بانک‌های عراق امکان‌پذیر نیست.

او اظهار کرد: ما با عراق فعالیت‌های تجاری زیادی داریم و رقم ۳۲ میلیارد دلار حاصل کل ارزهای صادراتی طی سال‌های اخیر است. به هر حال در شرایط تحریم برای اخذ کالاهای اساسی و نهاده‌ها تحریم‌شکنی کردیم، همین موضوع باعث شده که پرداخت بدهی عراق به ایران با کُندی مواجه شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آبم حساب کن البته اینا برای عراقیا مفتیه

  • محمود

    هزار میلیارد دلار جنگ تحمیلی رو هم بگیرید. بر علیه انگلیس و شوروی در جنگ جهانی هم ادعای دعوا کنید. خسارت های شیمیایی دادن آلمان به صدام رو هم بگیرید. کلا به لحاظ حقوقی باید تحرک بین المللی داشته باشیم.