کد مطلب: ۷۶۲۹۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پشت‌پرده تعطیلی فولاد خزر/ تأمین اکسیژن‌های بیمارستانی گیلان به خطر افتاد

پشت‌پرده تعطیلی فولاد خزر/ تأمین اکسیژن‌های بیمارستانی گیلان به خطر افتاد

تولید شرکت فولاد خزر گیلان در حالی به دلیل بیش از 553 میلیارد تومان بدهی به وزارت نیرو و بانک‌ها متوقف شد که این شرکت حقوق کارگران بلاتکلیف خود را به طور کامل پرداخت می‌کند و حتی استاندار گیلان از تعطیلی آن خبر ندارد. حال با تعطیلی این شرکت تأمین اکسیژن بیمارستانی استان هم به خطر افتاده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخبار حاکی از آن است که تولید در شرکت فولاد خزر گیلان به دلیل بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی به شرکت توزیع برق، بیش از سه میلیارد تومان بدهی به شرکت گاز و بیش از ۴۰۰‌ میلیارد تومان‌ بدهی بانکی متوقف شده است.

تیمور پورحیدری، مدیرکل سازمان صمت گیلان، درباره توقف تولید در این شرکت با رسانه‌ها گفتگو کرده و توضیح داده که دولت با تعطیلی مجتمع‌های عظیم تولیدی در کشور و گیلان مخالف است و وزارت صمت هم همه تلاش خود را برای تعطیل نشدن این کارخانه‌ها خواهد داشت، اما وضعیت مجتمع ذوب‌آهن فولاد خزر در شهر صنعتی رشت «نوعی خاص» است.

ابهامات تعطیلی شرکت فولاد خزر گیلان

پورحیدری در مورد نوع خاص بودن توقف تولید در فولاد خزر گیلان با بیش از دو دهه فعالیت در منطقه توضیح بیشتری نداده اما این عبارت ابهامی بر ابهامات موجود در تعطیلی این شرکت می‌افزاید.

آنچه در تعطیلی فولاد خزر گیلان عجیب به نظر می‌رسد این است که این شرکت علاوه بر تولید شمش فولاد با راه‌اندازی خط تولید گاز، تمام نیاز مصرفی شهر رشت به اکسیژن به ویژه اکسیژن‌های بیمارستانی را تامین می‌کند؛ بنابراین تعطیلی آن به دلیل بدهی‌های برآمده از مصرف انرژی به معنای تامین نشدن اکسیژن منطقه است در چنین شرایطی این پرسش پیش می‌آید که چگونه سازمان صمت استان مساعدتی به این واحد تولیدی نداشته است؟

نقطه مبهم دیگر در این رویداد آن است که پس از چند هفته‌ تعطیلی کارخانه کارگران می‌گویند که حقوق و مزایای خود را از این کارخانه به صورت کامل دریافت می‌کنند!

همچنین تعطیلی این واحد تولیدی در حالی اتفاق افتاده که اسدالله عباسی، استاندار گیلان، در گفتگو با تجارت‌نیوز نسبت به توقف تولید در آن اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید: گاه به دلیل کاهش فشار گاز شماری از واحدهای تولید سیمان یا فولاد استان به طور موقت تعطیل می‌شود اما گزارشی مبنی بر توقف کامل و مستمر تولید به استانداری ارائه نشده، موردی هم از بدهی واحد تولیدی به ادارات آب، برق یا گاز داشتیم که قرار شد با تقسیط بدهی فعالیت واحد ادامه پیدا کند. غیر از این چیزی نبوده است.

محمد بداشتی، مدیر روابط عمومی سازمان صمت استان گیلان، نیز در توضیح دلیل توقف تولید این کارخانه تنها به این عبارات اکتفا می کند؛ «موضوع تعطیلی این کارخانه بدهی معوق و مشکلات برآمده از سوءمدیریت است که آن هم چهارشنبه هفته جاری حل می‌شود.»

امتناع یا ناتوانی؟

با این تفاسیر شواهد گویای این است که مشکل نه ناتوانی در پرداخت به دلیل بالا بودن رقم بدهی شرکت فولاد خزر گیلان که امتناع این شرکت از پرداخت آن است.

گفتنی است شهرک‌های صنعتی کشور به دلیل کاهش چشمگیر فشار گاز و قطعی مستمر برق در دو ماه سرد دی و بهمن روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و تولید آنها در این دو ماه کاهش چشمگیری داشت؛ اتفاقی که می‌تواند نارضایتی مدیران واحدهای صنعتی مستقر در مناطق سرد کشور را رقم زده و به واکنش‌هایی از قبیل آنچه از فولاد خزر سر زده منجر شده باشد.

برای مطالعه بیشتر خبر قطع برق شهرک‌های صنعتی با تشدید سرما را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناصرامینی

    فولادتولیدکردندوباقیمت روزوبااحتساب هزینه ها وسودمناسبشان فروختند،درکنارفولاد اکسیژن و…تولیدوفروختند،بعدچراهزینهای مربوطه را پرداخت نکردند؟؟؟درامدداشتندولی کجا هزینه کردند،حالاآسمون ریشمون کرده ومیکنندکه دولت توبیا دوباره برامون وام و…بخشودگی و…مصوب کن.من تعجب میکنم از اینهمه تزویروخودخواهی.مدیران نجومی بگیرشان کجاهستند؟؟!مااگردوتاقبض برق رو ندیم می اندوقطع میکنند بعدچطوراینها ازگازوبرق سوبسید ووام کلان استفاده کرده اندوحالا آویزون گاز اکسیژن بیمارستان شدند؟؟؟وچراشماعزیزان قلم بدست که خدا به قلمدان چنانچه مینویسیدسوگندخورده است اسفراین شانتاژ بازیها میشید؟؟
    این شرکت زغالسنگ مصرف می‌کنه یا آهن قراضه ویا واردات شمش از اوکراین میکردندوعملیات نورد انجام میدادند؟؟؟تحقیق کنیدواجازه ندیداین ما خورده افعی شدههاسوئ استفاده کنند.بقدرکفایت از بابت رانتخواریهای گسترده گنده شده اند،کمی به اینترنت رجوع وتبلیغاتشان راببینید

  • ناشناس

    خوب فولادیها و سیمان و شهرکهای صنعتی باید تامین نیروی مستقل خودشونرو داشته باشن نه اینکه از شبکه سراسری یارانه ای استفاده کنن اینکه چنتا سوله دور هم جمع بشه اسمش بشه شهرک صنعتی نه تامین نیرو داشته باشه نه فاضلاب که نمیشه تولید کننده ها بخاطر حمایت و انحصار مطلقی که میشن کمی پر توقع شدن با هزینه ریالی سود جهانی و دلاری و بلکه بالاتر میخوان و همین به رکود تورمی دامن زده

  • شجاع

    سلام مدیران شرکت قصد ایجاد سر و صدا و اخذ امتیاز دارند ورنه میلگرد و فولادی که کیلویی حدود ۶ هزاز افزایش قیمت داشت نباید بدهکار باشد چه به اب و برق و چه به بانک در ثانی در قدیم شرکت دیگری هم در شهر صنعتی بود که اکسیژن تولید می کرد تولید اکسیژن که سخت نیست چرا سازمان تامین اجتماعی یا وزارت بهداشت برای خود در گیلان یک کارخانه کوچک راه نمی اندلزد که محتاج سود طلبان نباشد اگر راه بیاندازید اکسیژنش روی دستش باد خواهد کرد

  • کارگر شرکت

    باعوض شدن مدیریت و استخدام مدیرانی که هیچ علاقه و تخصصی در ضمینه تولید فولاد و شرکتهای فولادی ندارند و فقط به جهت دریافت حقوقهای کلان پا به این عرصه گذاشتن اوضاع شرکت بهتر از این نمیشه..
    ابتدا با ورودشون و عدم تقبل بدهی های گذشته و توقف پروژهای عمرانی شرکت که یکی از پروژه هاش خودکفایی در تولید برق شرکت بوده مانع پیشرفت شرکت شدن و در نهایت با عدم تامین نیازهای اساسی شرکت ان را به تعطیلی کشاندن

  • نیروی کار در شرکت

    باعوض شدن مدیریت و استخدام مدیرانی که هیچ علاقه و تخصصی در ضمینه تولید فولاد و شرکتهای فولادی ندارند و فقط به جهت دریافت حقوقهای کلان پا به این عرصه گذاشتن اوضاع شرکت بهتر از این نمیشه..
    ابتدا با ورودشون و عدم تقبل بدهی های گذشته و توقف پروژهای عمرانی شرکت که یکی از پروژه هاش خودکفایی در تولید برق شرکت بوده مانع پیشرفت شرکت شدن و در نهایت با عدم تامین نیازهای اساسی شرکت ان را به تعطیلی کشاندن