کد مطلب: ۳۵۲۰۸۰

مروری بر روزنامه‌های ۲۴ بهمن ماه ۱۳۹۷

آماده‌سازی برای حمله کالاهای دولتی به بازار در شب عید / برآوردها از مسکن ۹۸

آماده‌سازی برای حمله کالاهای دولتی به بازار در شب عید / برآوردها از مسکن 98

روزنامه‌ ایران به نقل از مسئولین به جزئیات قیمت کالاها در بازار شب عید پرداخته، روزنامه اطلاعات نیز به دستور رئیس‌جمهور برای تاسیس شرکت‌های تهاتری کالا در جهت دور زدن تحریم‌ها اشاره می‌کند. هفت صبح از جزئیات اولین جلسه دادگاهی پرونده پردیسبان خبر می‌دهد و در نهایت دنیای اقتصاد به برآورد بازار مسکن 98 پرداخته است.

هم‌زمان با نزدیک شدن به ایام پایان سال و افزایش تقاضای مردم برای خرید اجناس و کالاها، دولت نیز از تمهیدات خاص خود برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها رونمایی می‌کند. هر چند که اثرگذاری این تمهیدات محل بحث است، اما شرایط کنونی و اعمال تحریم‌ها باعث شده تا مداخله دولت در بازار بیشتر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه ایران در گزارشی با مسئولان مختلف در خصوص « جزئیات تامین کالا و تنظیم بازار شب عید » گفتگو کرده است.

این روزنامه روایت می‌کند که بر اساس تصمیم جدیدی که گرفته شده، وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار شب عید شده است. مسئولان مختلف جهاد کشاورزی در گفتگو با ایران از واردات اقلام مهمی مانند گوشت قرمز، برنج، میوه و سایر اقلام ضروری با ارز 4200 تومانی خبر داده‌اند.

ایران نقل می‌کند که سازمان مرکزی تعاونی روستایی 40 هزار تن پرتقال و 30 هزار تن سیب خریداری و ذخیره کرده و در استان‌ها با توجه به میزان نیاز هر استان توزیع می‌کند. گویا قرار است این میوه‌ها با 10 الی 15 درصد زیر قیمت بازار توزیع شود.

این روزنامه همچنین ادامه می‌دهد که شرکت بازرگانی دولت 30 هزار تن برنج با ارز 4200 تومانی تهیه که قرار است بدون سود و بدون حساب ضرر و زیان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. ایران به نقل از یکی از مسئولان دولتی اظهار می‌کند که قیمت برنج هندی 1121 در بنادر هر کیلو 7 هزار تومان است و قرار است با قیمت هر کیلو 8 هزار تومان در بازار توزیع شود و به دست متقاضی برسد.

این روزنامه همچنین به نقل از مسئولان جهاد کشاورزی از واردات 130 هزار تن گوشت منجمد و 100 هزار تن دام زنده خبر می‌دهد. آن‌گونه که ایران روایت کرده 30 هزار تن گوشت منجمد وارد بنادر شده اما بنا به مشکلاتی امکان ترخیص آن نبود که با دستور رئیس‌جمهوری و حل مشکل، این گوشت به زودی ترخیص و توزیع می‌شود.

روزنامه اطلاعات نیز از یک اقدام جدید دولت برای مقابله با تحریم‌ها و جلوگیری از تاثیرات آن بر معیشت مردم خبر می‌دهد. این روزنامه با تیتر « تجارت کالا و خدمات بدون انتقال پول » روایت می‌کند که رئیس‌جمهوری دستور تاسیس شرکت‌های تهاتری کالا و خدمات را برای دور زدن تحریم‌ها صادر کرد.

اطلاعات می‌نویسد: بر اساس طرح جدیدی، وزارت‌خانه‌های صنعت، اقتصاد و امور خارجه مامور هستند تا زمینه ایجاد شرکت‌هایی برای تهاتر کالا و خدمات، بدون انتقال پول میان ایران با سایر کشورهای دنیا را فراهم کنند. منظور از روش‌های تهاتری، مبادلاتی است که کالاها، خدمات یا دارایی‌ها بدون انتقال پول با استفاده از ابزارهایی نظیر برات به صورت دوجانبه یا چندجانبه معاوضه می‌شوند.

اما ماجرای مربوط به دادگاهی پرونده پردیسبان در مشهد، از جمله خبرهای اقتصادی دیگر است که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. روزنامه هفت صبح با تیتر « تخلفات اقتصادی سریالی در مشهد » به پرونده‌های اقتصادی دیگر در این شهر مانند ثامن‌الحجج، میزان و موسسات مالی اشاره می‌کند.

این روزنامه در خصوص پرونده پردیسبان می‌نویسد: دیروز اولین جلسه دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلال‌گران اقتصادی کشور در مشهر برگزار شد. ماجرا مربوط به پرونده‌‌ای موسوم به پردیسبان است.

هفت صبح در جزئیات بیشتر می‌نویسد: پرونده پردیسبان در حقیقت یک ساختمان تجاری 66 طبقه تحت عنوان برج کاسپین است که از چند سال پیش تبلیغات آن شروع شد.

دنیای اقتصاد با یک نظرسنجی به « نخستین برآورد از مسکن 98 » پرداخته است. این روزنامه در خصوص قیمت خانه در 98 می‌نویسد: برداشت ذهنی بازیگران بازار مسکن نسبت به تحولات قیمت در سال ۹۸، با دو نظرسنجی تلگرامی طی دو فصل پیاپی - اواخر پاییز و نیمه زمستان امسال - پایش شد. نتایج نشان می‌دهد اکثریت نسبی فعالان این بازار انتظار دارند سال آینده قیمت مسکن به ثبات برسد.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: با این حال تعداد افرادی که در نظرسنجی بهمن‌ماه، «افزایش قیمت مسکن در سال ۹۸» را پیش‌بینی کرده‌اند نسبت به نظرسنجی آذر ماه، نزدیک به دو برابر شده است. ۵ عامل در تغییر نگاه به شکل نوسانات آتی قیمت مسکن موثر بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.