کد مطلب: ۱۵۹۳۷۵

برآورد مخارج در آستانه بازگشایی مدارس

برآورد مخارج در آستانه بازگشایی مدارس

امسال در حالی به آغاز مهر و فصل بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم که نه تنها نرخ اجناس نسبت به سال گذشته‌‎ روند افزایشی داشته بلکه برند‌های خارجی خصوصا چینی همچون سال‌‎های پیش بازار را قرق کرده است.

آغاز مهر و بازگشایی مدارس و از سرگیری کلاس‌های درس دغدغه‌های زیادی را برای قشر بزرگی از جامعه به وجود می‌آورد. هر سال پیش از آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس، خانواده‌ها در تکاپوی خرید لوازم مدرسه و هر آنچه که مورد نیاز سال تحصیلی جدید (۹۷-۹۶) است را فراهم می‌سازند. از لباس فُرم گرفته تا لوازم‌التحریر و کیف و کفش جزو لاینفک سبد خرید آغاز سال تحصیلی جدید محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، اما امسال در حالی به آغاز مهر و فصل بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم که نه تنها نرخ اجناس نسبت به سال گذشته‌‎ روند افزایشی داشته بلکه برند‌های خارجی خصوصا چینی همچون سال‌‎های پیش بازار را قرق کرده است. اکنون در حالی مسئولان شعار «اقتصاد مقاومتی» را سر می‌دهند که به گفته مسئولان صنفی، کالاهای وارداتی بازار را محاصره کرده‌اند و ۸۰ درصد بازار را اجناس خارجی، خصوصا چینی فراگرفته است.

در این میان، به بررسی هزینه‌های یک خانواده تک فرزند در ابتدای مهر ماه و فصل بازگشایی مدارس علاوه بر مخارج ثبت نام و هزینه‌های اضافی، (برای هر فرزند خود) پرداخته‌ایم. از آنجایی که لوازم‌التحریر بر اساس کیفیت، طرح، مدل و برند قیمت‌های بسیار متنوعی در بازار دارد، در این گزارش میانگین قیمت‌ها را در نظر گرفته‌ایم.

لباس فُرم

امسال نیز همچون سال گذشته قیمت روپوش یا همان لباس فرم بالا بود. به گفته رئیس اتحادیه خیاطان مردانه و زنانه تهران قیمت یک دست مانتو و شلوار برای مدارس دبستانی حدود ۴۰ هزار تومان، راهنمایی ۴۸ هزار تومان و دبیرستان ۶۰ هزار تومان خواهد بود. البته پارچه دیگری به نام فلامنت نیز در بازار وجود دارد که اگر با این پارچه مانتو و شلوار تهیه شود، قیمت هر دست لباس دبستانی ۳۳ هزار تومان، راهنمایی ۴۰ هزار تومان و دبیرستان ۴۸ هزار تومان خواهد بود. حمید طهماسبی نیک تاکید کرده که این قیمت‌ها در مناطق مختلف شهر تغییری ندارد.

اما اگرچه اتحادیه نرخ‌هایی را تعیین کرده اما در برخی مدارس پول بسیار زیادی و حتی ۴ برابر آنچه که اتحادیه اعلام کرده است از والدین گرفته می‌شود. به عنوان مثال در برخی مناطق تهران حتی حدود ۲۰۰ هزار تومان برای ارائه مانتو و شلوار اعلام کرده‌اند.

گفتنی است برخی مدارس متخلف هستند که شهریه‌های چندین میلیونی دریافت می‌کنند و ممکن است بر همین اساس قیمت مانتو و شلواری که از سوی خانواده‌ها در این موارد تهیه می‌شود، خیلی مهم نباشد. بنابراین میانگین یک دست لباس فُرم حدود ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

کیف و کفش

بنا بر آنچه در بازار مشاهده‌ می‌شود قیمت کیف و کفش همچون تنوع شکل و اندازه، نرخ‌های متفاوتی نیز دارد. به طوری که رنج قیمت آن از ۴۵ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان و بیشتر است. در این گزارش میانگین قیمت کیف ۷۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

قیمت کفش نیز از ۴۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان و بیشتر در بازار فروخته می‌شود.

لوازم‌التحریر

جامدادی که یکی از ابزار کاربردی دانش‌آموزان به شمار می‌‍رود، در بازار لوازم‌التحریر بین ۸ هزار تومان تا ۳۵ هزار تومان در مدل‌ها و طرح های مختلف به فروش می‌رسد. با نگاهی به بازار لوازم‌التحریر می‎بینیم که قیمت برخی از دفترچه‌ها به شدت بالا است و برخی از آنها با جیب مردم همخوانی ندارد، به این معنا که اگر به طور متوسط هر دانش‌آموز برای شروع مدرسه خود به ۶ دفترچه نیاز داشته باشد و به طور متوسط قیمت هر دفترچه را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر بگیریم، تنها برای یک دانش‌آموز، والدین باید ۲۱ هزار تومان فقط برای خرید دفترچه هزینه کنند.

البته برای تنظیم بازار اقداماتی صورت گرفته است.برای مثال، قیمت هر دفترچه ۸۰ برگ تنظیم بازاری در فروشگاه‌های نیمه‌دولتی هزار و ۵۰۰ تومان، دفترچه ۶۰ برگ تنظیم بازاری ۸۵۰ تومان و دفترچه ۴۰ برگ دولتی نیز ۵۷۰ تومان است. اما کافیست به مغازه‌های سطح شهر سرکی بکشیم، آنگاه می‌بینیم که تفاوت قیمت چندین برابر است.

همچنین قیمت هر خودکار ایرانی هزار تومان و هر خودکار خارجی ۲ هزار تومان است؛ قیمت مداد اتود ۳ هزار و ۶۰۰ تومان، قیمت مداد هزار تومان، قیمت پاک‌کن هزار تومان، قیمت دفترچه یادداشت فانتزی ۳ هزار تومان است. قیمت هر برگه A۴ نیز ۵۰ تومان است. قیمت هر دفترچه فانتزی نقاشی نیز ۳ هزار تومان و قیمت هر دفترچه زبان انگلیسی فانتزی نیز ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

بر اساس این گزارش یک خانواده تک‌فرزند باید حدود ۳۲۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان بدون احتساب هزینه مدرسه، در آغاز سال تحصیلی و فصل بازگشایی مدارس بپردازد.

سنگینی این هزینه‌ها باعث شده که برخی خانواده‌ها دیگر قدرت خرید برخی از لوازم را نداشته و از خرید آن چشم‌پوش کنند.

هزینه یک دانش‌آموز در فصل بازگشایی مدارس

منبع: پارسینه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.