کد مطلب: ۷۴۵۲۸۸

برجام به پایان خط رسید؟

برجام به پایان خط رسید؟

بلینکن در گفتگو با همتای اسرائیلی خود مرگ برجام را تایید کرده و اعلام کرد که امیدی برای احیای برجام وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وزیر خارجه آمریکا این کشور قصد دارد تا بسیاری از تحریم‌ها را در خصوص ایران افزایش دهد.

احیای برجام برای بسیاری از مردم ایران این روزها تبدیل به رویایی شده است تا شاید با اجرای آن بسیاری از مشکلات اقتصادی ایران بهبود پیدا کند.

وزیر خارجه آمریکا درباره وضعیت برجام اعلام کرده است که دولت آمریکا به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران است و آماده افزایش فشارها بر ایران است!
همچنین در این باره روزنامه اسرائیل هیوم، چاپ تل آویو نوشت: دولت بایدن با این فرض که مذاکرات برای احیای برجام دیگر شانس موفقیت ندارد، آماده است فشار بر ایران را افزایش دهد. «اسرائیل هایوم» از این موضوع به دنبال گفتگوی انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل آگاه شده است.

احیای برجام شدنی است؟

در ادامه این مطلب آمده است: در طی این گفتگو که بلینکن به همتای خود بابت انتخابش به عنوان وزیر خارجه تبریک گفت، او ارزیابی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه برجام را نمی توان احیا کرد، تأیید کرد، که بازتاب اظهارات افشا شده بایدن در ماه نوامبر بود که در آن وی گفته بود «توافق مرده است».

بلینکن افزود که دولت احتمالاً به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران است. کوهن از این امر استقبال کرد و بر دیدگاه اسرائیل مبنی بر اینکه فشار بر ایران باید افزایش یابد و آمریکا نباید دوباره وارد برجام شود، تاکید کرد.

نقش مذاکرات در احیای برجام

سفیر اسبق ایران در آلمان اعتقاد دارد اگر ایران مستقیما با امریکا وارد مذاکره شود، احیای برجام در دسترس خواهد بود در غیر این صورت امید چندانی به توافق نیست.

سفرهای اخیر حسین امیرعبداللهیان به کشورهای منطقه و مواضع برخی از مقامات ایرانی در قبال پرونده اتمی باعث شده تا گروهی از تحلیلگران احیای برجام را محتمل‌تر از هر زمان دیگری در سه ماه اخیر بدانند.

سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عمان و همچنین دیدار هفته قبل وی با جوزپ بورل باعث شده تا برخی از تحلیلگران از افزایش احتمال احیای برجام سخن بگویند. البته این دست تحلیل‌های خوشبینانه از زمانی آغاز شد که کمال خرازی، وزیر اسبق امور خارجه از وجود اراده‌ای برای پذیرش تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی خبر داده بود.

علی ماجدی، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در آلمان، برزیل و ژاپن احیای برجام را مشروط به تغییر مواضع جدی از سوی ایران در زمینه مواجهه با پرونده اتمی دانست. وی معتقد است دولت دموکرات در ایالات متحده در مقایسه با جمهوری‌خواهان توانایی بیشتری برای اجماع‌سازی در مجامع بین‌المللی دارند. از همین رو شاهد همسویی اروپایی‌ها با کاخ سفید در قبال پرونده ایران است.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امربکای پست فطرت اگر با دولت ایران مشکل دارد چرا مردم را تحت فشار قرار می دهد ملت ایران به هیچ کس سر جنگ ندارن اما چوب بی شعوری کاسبان تحربم داخلی وخارجی می خورد والله دیگر نابود شدیم

  • ناشناس

    خوش بحال سعید جلیلی و شریعتمداری و همفکران

  • لطفا منعکس کنید

    برجام یک قرارداد است که اکنون بین ایران و 4+1 وجود دارد. امریکا از ان خارج شده و دیگر عضو ان نیست. بنابراین امریکا از لحاظ حقوقی اصلا در جایگاهی نیست که بتواند مرگ برجام اعلام کند!
    بخاطر بی عملی کشورهای باقیمانده در برجام ایران هم بر اساس موادی از همان قرار داد (نکته ای بسیار مهم) تعهدات خود را کاهش داده است. این بهیچ وجه بمعنی مرگ قرارداد نمیتواند باشد.وضعیت فعلی مثل یک عقد ازدواج است که یک طرف به وظایف خود که در عقد متعهد شده عمل نمیکند و طرف دیگر طبق مفاد همان عقد عکس العمل نشان میدهد. این بمعنی لغو قرارداد ازدواج نخواهد بود و طلاقی صورت نگرفته است.
    اگر کشور های باقی مانده در قرارداد برجام بدون ترس از امریکا به تعهدات خود در مقابل ایران عمل میکردند ایران نیز به تعهداتش عمل میکرد و اصلا نیازی به بازگشت امریکا به برجام وجود نداشت.

  • کرامت سلیمی

    انتظار دیگری از بازی کثیف برجام نبود.برجام یک بازی برای دست انداختن ملتها بود.تا روزی که باورهای تحمیلی و موروثی در ذهنهاست همچنان با موضوعاتی مثل برجام ، انرژی هسته ای و…. بازی داده می شویم.با فکر و اندیشه قدیمی و خاک گرفته نمی شود به حقیقت موضوعاتی مثل برجام و انرژی هسته ای پی برد.

  • کرامت سلیمی

    مدیر محترم سایت با سلام و درود خدمت شماسالهاست که برای شما مطلب و دیدگاه می فرستم و همواره بر موضوع دروغ بودن سلاح هسته ای  تاکید کرده ام.
    شما تقریبا همیشه نظرات بنده را منتشر نموده اید. اما در بخش نظرات خیلی در معرض دید نیست. .باید این موضوع توسط رسانه های شجاع و حقیقت جویی همچون شما به چالش کشیده شود و باید پرسید که این داستان دنباله دار کی تمام می شود.و ایا بالاخره یک سیاستمدار با استعداد و نترس و وارسته از دنیا پیدا می شود که به  داستان پایان دهد و حقیقت موضوع را افشا نماید.خیلی از رسانه ها ترسو و بزدل هستند و فقط ادعاشون میشه که به دنبال حقیقتند اما در واقع مثل سراب هستند و وقتی حقیقت جویان و حقیقت گویان به سمتشان می روند خیلی زود محو می شوند و حس ناامیدی را به افراد انتقال می دهند.این رسانه ها علاوه بر ترسو بودن خواسته یا ناخواسته بخشی از امپراطوری رسانه ای گلوبالیستها شده اند و نفعی برای کشورمان ندارند.شما مثل انها نباشید. ( که البته نیستید و تفاوت بزرگی با انها دارید و مطالب سایتتان گویای این حقیقت است فقط می خواهم شما پرچمدار مبارزه با این اراجیف و چرندیات باشید)زمان داره از دست میره. دیگه داره  خیلی دیر میشه.دیگه چه بلایی باید سرمون بیاد تا بفهمیم که ریشه بدبختیهامون باور چنین اراجیفیه؟منتظر پاسخ شما هستم.امیدوارم بی تفاوت نباشید.پیروز و سربلند باشید.

  • یک حقوقدان

    برجام (خوب یا بد) یک قرارداد است (با وجود انکه اجرا نمیشود) که اکنون بین ایران و 4+1 وجود دارد. همه میدانند که امریکا از ان خارج شده و دیگر عضو ان نیست. بنابراین از لحاظ حقوقی اصلا در جایگاهی نیست که بتواند زنده بودن یا مرگ برجام اعلام کند! منتها پر رویی سردمدارانش حد و مرز ندارد.