کد مطلب: ۴۲۸۲۵۵

بررسی نمادهای پالایشگاهی بورس / کدام نمادها بازدهی بیشتری داشته‌اند؟

بررسی نمادهای پالایشگاهی بورس / کدام نمادها بازدهی بیشتری داشته‌اند؟

بررسی عملکرد مالی نمادهای پالایشگاهی نشان می‌دهد قیمت تمامی نمادهای این گروه در یکسال اخیر بیش از 2 برابر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور در نشست خبری روز 13 بهمن خود اعلام کرد این سازمان در نظر دارد 20درصد از سهام پنج پالایشگاه کشو ر را واگذار کند. صالح در این خصوص اعلام کرد، یکی از اهداف ما افزایش تعداد افرادی است که کد بورسی دارند تا در راستای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی سرمایه‌های کوچک وارد بازار سرمایه شوند.

وی همچنین توضیح داد که این واگذاری که به روش عرضه‌های اولیه سهام صورت می‌گیرد، همه مردم توان مشارکت دارند. به این ترتیب، هر فرد می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان از سهام مزبور را خریداری کند و از تخفیف ۱۵ درصدی نسبت به قیمت بازار این شرکت‌ها بهره‌مند شود. طبق شواهد موجود اجرای این طرح، بزرگ‌ترین تامین مالی تاریخ بورس با مشارکت عمومی خواهد بود که البته نیازمند مشارکت بالاست.

پس از اعلام این خبر، تمایل به خرید سهام شرکت‌های پالایشی در بورس بالا گرفت و نمادهای مختلفی در این گروه با صف خرید همراه بوده و شاخص صنعت فراورده‌های نفتی روندی صعودی در پیش گرفت به طوری که طی سه روز معاملاتی رشدی 6درصدی را به ثبت رساند.

anbaresh

روند تغییرات شاخص گروه فراورده‌های نفتی

به همین بهانه به بررسی وضعیت نمادهای پالایشی در بورس پرداختیم. نمادهایی که همه آنها در یکسال اخیر بیش از 100 درصد بازدهی داشته‌اند ولی عملکرد ماهانه آنها تفاوت زیادی با یکدیگر داشته‌اند.

در میان نمادهای گروه فراورده‌های نفتی نمادهای شپاس، شنفت و شاوان به ترتیب با 27، 26.5 و 11 درصد رشد، بیشترین بازدهی ماهیانه را داشته‌اند. از سوی دیگر نمادهای شنفت، شپاس و شبندر نیز به ترتیب با 66.5 61.4 و 30 درصد بیشترین بازدهی سه‌ماهه را به خود اختصاص داده‌اند. در یکسال اخیر شپاس با 408 درصد و شنفت با 270درصد بیشترین افزایش قیمت را در بورس داشته‌اند.

بر اساس بررسی گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای منتهی به دوره 9 ماهه منتهی به 30آذر امسال شرکتهای پالایشگاهی، شرکت نفت پاسارگاد که با نماد شپاس و سرمایه 2400میلیارد ریالی در بورس فعال است بیشترین درصد رشد سودآوری را به خود اختصاص داده است. این شرکت در 9ماه نخست امسال 1081 ریال سود محقق کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشدی 316درصدی داشته است.

1 11

مقایسه شرکتهای پالایشی بورس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.