کد مطلب: ۴۱۹۲۱۴

بررسی کارنامه یک شرکت در شرف عرضه اولیه / آیا سهم «پیزد» ارزنده است؟

بررسی کارنامه یک شرکت در شرف عرضه اولیه / آیا سهم «پیزد» ارزنده است؟

یزد تایر پس از احراز کلیه شرایط، به عنوان دویست و ششمین نماد معاملاتی، در بازار دوم فرابورس مورد پذیرش قرار گرفت و نماد آن با نام پیزد در فرابورس درج شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد که با نام تجاری «یزد تایر» در بازار لاستیک کشور حضور دارد، پس از احراز کلیه شرایط، به عنوان دویست و ششمین نماد معاملاتی، در بازار دوم فرابورس مورد پذیرش قرار گرفت و نماد آن با نام « پیزد » در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.

این شرکت در گروه لاستیک و پلاستیک و در زیرگروه تولید تایر و بازسازی تایرهای پلاستیکی قرار داشته و به زودی آماده عرضه اولیه سهام خود خواهد شد.

مجتمع صنایع لاستیک یزد در سال 76 و در شهر یزد با بهره‌گیری از دانش فنی شرکت آی - آری - سی ژاپن و نیز به همراه بکارگیری از تکنولوژی‌های بومی افتتاح شد. پیزد در سال 86 توانست در جهت ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی خود، با اخذ فن‌آوری رسمی از وردشتاین هلند، اقدام به تولید تایرهای رادیال سیمی کند و نماینده انحصاری تولید این شرکت را در ایران برعهده گیرد.

این شرکت در اسناد خود، چشم اندازی را برای سال 1404 در نظر گرفته و قصد دارد با تولید سالیانه 50 هزار تن انواع تایر سواری و وانتی رادیال، بتواند 10 درصد از بازارهای منطقه‌ای و 20 درصد از سهم بازار داخلی را به دست آورد.

درآمدهای عملیاتی این شرکت 51 میلیارد تومانی که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو محسوب می‌شود، در شش ماهه نخست امسال با رشدی 43 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به رقم 301 میلیارد و 219 میلیون تومان رسیده است. در عین حال سود ناخالص این شرکت در شش ماهه ابتدایی سال به 62 میلیارد و 264 میلیون تومان رسید و نسبت به شش ماهه سال گذشته 97 درصد رشد کرد.

سود «پیزد» از عملیات اصلی این شرکت در نیمه نخست سال نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشدی 124 درصدی از 22 میلیارد و 960 میلیون تومان در انتهای سال 97 به 51 میلیارد و 309 میلیون تومان رسید.

یزد تایر در مجموع شش ماه نخست سال 36 میلیارد و 88 میلیون تومان سود خالص شناسایی کرده که نسبت به شش ماهه ساله 97 رشدی 127 درصدی داشته است.

همچنین هزینه‌های مالی شرکت در شش ماهه نخست امسال به رقم 9 میلیارد و 631 میلیون تومان رسیده است؛ در همین راستا و در این دوره، مبلغ 63 میلیارد و 777 میلیون تومان تسهیلات با نرخ‌های 18، 17.5 و 11 درصدی دریافت کرده است. همچنین این شرکت بیش از 25 میلیارد یورو معادل 76 میلیارد و 709 میلیون تومان نیز با هزینه 2 میلیارد و 360 میلیون تومانی تسهیلات ارزی دریافت کرده است.

موجوی مواد و کالای این شرکت با رشدی 18 درصدی نسبت به مدت مشابه، رقمی بالغ بر 130 میلیارد و 790 میلیون تومان بوده است.

سود انباشته لاستیک یزد نیز نسبت به انتهای سال 97 رشدی 51 درصدی داشته و از 59 میلیارد و 107 میلیون تومان در انتهای اسفند 97 به 89 میلیارد و 445 میلیون تومان در پایان شهریور 98 رسیده است.

مجموع بدهی‌های یزد تایر نیز در پایان شهریور ماه نسبت به انتهای سال مالی گذشته، رشدی نزدیک به 17درصد داشته و از 266 میلیارد و 185 میلیون تومان به 318 میلیارد و 501 میلیون تومان در انتهای شهریور ماه 98 رسید.

در مجموع پیزد در انتهای شهریور سال جاری توانست که برای هر سهم 81 تومان سود عملیاتی محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 134 درصد رشد داشت. در عین حال سود خالص هر سهم نیز 70 تومان شناسایی شده که این رقم نیز در مقایسه به شش ماهه سال 97 رشدی 127 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین این شرکت در تشریح برنامه‌های جهت تکمیل طرح‌های توسعه‌ای خود، فاز اول پروژه «طرح افزایش ظرفیت محصولات رادیال از تعداد ٧٠٠٠حلقه به ٩٠٠٠حلقه در روز» را با موفقیت به بھره برداری رسانده و فاز دوم برای رسیدن به تعداد ١٢٠٠٠ حلقه در روز را دردست اجراء دارد . به همین منظور بخش عمده‌ای از ماشین آلات مورد نیاز این فاز توسعه را نصب کرده و در حال راه اندازی آن است.

در عین حال بخش دیگری از ماشین آلات در مرحله حمل و ترخیص هستند که طبق برنامه زمان‌بندی، فاز دوم پروژه تا پایان سال ١٣٩٩ به بھره برداری رسیده و تعداد ٣٠٠٠ حلقه تایر به تولید روزانه شرکت افزوده خواھد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.