کد مطلب: ۵۶۱۳۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برق گران می‌شود؟

برق گران می‌شود؟

قطع برق در روزهای اخیر دوباره بحث ارزان‌فروشی حامل‌های انرژی را در رسانه‌ها مطرح کرده است. همین موضوع باعث شده که عده‌ای با اشاره به کسری بودجه دولت گمانه‌زنی کنند که احتمالا افزایش قیمت برق در راه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شروع موج گسترده خاموشی در هفته‌ای که می‌گذرد و طرح مباحثی مانند تاثیر یارانه برق و ارزان فروشی با قطع برق، بسیاری از کاربران توییتر فارسی از احتمال گران شدن برق، اظهار نگرانی کرده‌اند.

شرط افزایش قیمت برق

با وجود این فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی برون‌رفت از بحران برق را وابسته به افزایش قیمت آن نمی‌داند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: فعلا صحبتی درباره گرانی برق نشده است. برای گران کردن برق، ابتدا باید باید مشکلات دیگر حل شود.

عباسی ادامه می‌دهد: در توسعه صنعت برق به علت تفکر غلط، سرمایه‌گذاری لازم نشده است و راه‌حل آن در حال حاضر تنها صرفه‌جویی و مدیریت مصرف است تا از گرما بگذریم.

او درباره افزایش قیمت برق هم می‌گوید: ابتدا باید دستمزدها را افزایش دهیم بعد تازه می‌شود راجع به افزایش قیمت صحبت کرد و اگر قرار است مردم پول واقعی برق را دهند باید دستمزدها هم واقعی باشد تا مردم به زحمت انداخته است.

البته محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قبلا گفته بود: متاسفانه نیروگاه‌هایی که امروز در بخش خصوصی حضور دارند به دلیل سیاست‌های اشتباه در وزارت نیرو در قیمت‌گذاری دستوری و عدم پرداخت تعهدات به آنها و همچنین مجددا به دلیل تصمیم اشتباه وزارت نیرو که امکان صادرات را برای آنها فراهم نمی‌کند، امکان ادامه ندارد.

با این همه کارشناسان اقتصاد اعتقاد دارند که شرایط تورمی زمان مناسبی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست و آزادسازی قیمت باید در زمان شرایط ثبات اقتصادی باشد.

این اتفاق پیش از این درباره بنزین تجربه شده است. براساس گزارش اقتصاد آنلاین، تیرماه سال ۸۶ بنزین برای اولین بار سهمیه‌بندی شد و قیمت بنزین سهمیه‌ای از ۸۰ تومان به ۱۰۰ تومان رسید و نرخ آزاد نیز به ۴۰۰ تومان جهش کرد و ۹۶ درصد مصرف بنزین در سال۸۶ هم به صورت بنزین سهمیه‌ای بود و نرخ تورم در این سال به ۱۸.۴ درصد رسید که نسبت به سال قبلش، ۶.۵ درصد بیشتر بود.

همچنین طبق اعلام مرکز آمار تورم نقطه‌به‌نقطه آذر ماه سال ۹۸، ۲۷.۸ درصد اعلام شده یعنی خانوارهای کشور بعد از گران شدن بنزین، به طور میانگین ۲۷.۸ درصد بیشتر از آذر ماه سال ۱۳۹۷ برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

حالا باید دید آیا دولت سیزدهم که کمتر از چند ماه دیگر به طور رسمی، آغاز به می‌کند، آیا به افزایش دوباره قیمت حامل‌های انرژی تن می‌دهد؟

برای مطالعه بیشتر در این باره، گزارش «افزایش قیمت برق غیرممکن است » را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • عليف

    خجالت نکشید گرون کنید ما بی حس شدیم

    • ناشناس

      فکر کنم توی این هوای گرم افزایش قیمت یه مقدار بی انصافی باشه

  • ناشناس

    لعنت به همتون فقط بلدید ملت رو به بردگی بکشید.بجای ساخت چند تا نیروگاه تولید برق از سوخت فسیلی با خورشید کویر لوت همش دنبال گرفتن پول بیشتر از مرم اید خب اصلا گرون بشه مگه مشکل قطع شدن برق حل میشه با گرون کردنش؟؟؟!!! وقتی اوج گرماست خانواده ها مجبور به استفاده از تجهیزات سرمایشی اند شما هزار بار دیگه گرون کنید هیچ کس تو گرما نمیسته که مصرف کم بشه فقط خانواده ها باید هزینه بیشتری از زندگیشون بزنن و بریرن تو جیب شما

  • ناشناس

    همین الان هم همچین ارزان نیست قیمت برق طبقه پایین جامعه داره برای دولت جان میکنه از پول آب بگیر برق تلفن گاز مالیات عوارض سود بانکی جریمه های بیخودی مثل پارک کردن ماشین کنار خیابان و غیره حالا بماند که خود دولت رو از جیب مردم اداره می‌کنند بازم سیر نمیشن بخدا خجالت داره هر ننه قنبری میتونه اینجوری دولت اداره کنه خجالت هم نمیکشن میخوان گران کنن اینهم با این افتظاهی که توی کشور با قطی آب برق بوجود آوردن

  • ناشناس

    بدتر از امریکا. دولت خودمان هست که به خودمان زور می گوید
    ما باید جیب خزانه ملت پرکنیم کشور ما برق و آب وبنزین و…. که تحریم نیست .اخه زور بر مردم تا چه حد.

  • ناشناس

    بابا جون آب و برق مجانی نخواستیم لااقل اینقدر گران نکنید پدر مردم رو دراوردید عجب غلطی کردیم به شما اعتماد کردیم

  • ناشناس

    دولت حق ندارد با این وضع تورم برق را گران بکند دولت بودجه اش راباید از جاهای دیگه تامین کند

  • ناشناس

    خداییش هر جور حساب و کتاب میکنم میبینم همه چیز ده برابر شده ولی این برق ثابت مونده خب نتیجه رو خودتون حدس بزنید

  • ناشناس

    کی میگه ارزونه واس ما دوماهه ۱۱۰ واس طبقه بالا ۲۴ واس یکی ۱۷۵ یکی دیگه ۱۲۰ چ وضعیه همه یجور مصرف دارن فقط یکی نرماله؟

  • ناشناس

    والا من امروز قبض برق اومد و سرم سوت کشید وقتی با قبض دوره مشابه پارسال مقایسه کردم متوجه شدم که ۶۲ درصد افزایش قیمت برق داشتیم واقعا که دزدی توی روز روشنه این کار

  • ناشناس

    شورش رو در اوردین . من یک کارگرم برقی که برام میومد ۵۰ تومان این سری ۷۰۰ هزار تومان اومده . خدا لعنتتون کنه . که من کارگر باید رص بگیرم تا پول برقی که ناحق از من گرفته میشود رو بدم . خدا مسببینش رو لعنت کن.