خبر مهم:

کد مطلب: ۵۱۱۱۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وام نجومی به بزرگترین بدهکاران اقتصاد ایران!

وام نجومی به بزرگترین بدهکاران اقتصاد ایران!

درحالی که خودروسازان کشور بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان تولید دارند، روز گذشته پس از حضور رئیس کل بانک مرکزی در ایران‌خودرو، اعلام شد که قرار است ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید به آنها داده شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی که مهر ماه سال گذشته رئیس کل بانک مرکزی درباره خودروسازان از عبارت «خودروسازان فشل» به صورت گلایه‌آمیز یاد کرده بود، روز گذشته اعلام کرد که قرار است ۱۵ هزار میلیارد تومان به آنها تسهیلات جدید داده شود.

مهر ماه سال گذشته عبدالناصر همتی که در جمع فعالان اقتصادی در اتاق ایران حاضر شده بود در همین رابطه گفته بود: «در مورد خودرو‌سازی‌ها، به شخصه در ابتدا قبول نداشتم که نقدینگی را در اختیار خودروسازان قرار بدهیم. به‌دلیل اینکه مطمئن بودم مانند سال‌های گذشته نقدینگی‌ها را هدر می‌دهند. اما آن‌ها به ما قول دادند شش ماه بعد همه چیز درست می‌شود. آن‌ها ده بار گفته‌اند، شش ماه دیگر درست می‌شود. اما نه تنها درست نشده، بلکه بدتر هم شده است، ولی پارسال برای اینکه حسن‌نیت خودم را نشان دهم، ۴ هزار میلیارد تومان ریالی و ۸۴۰ میلیون یورو به‌ صورت ارزی به آن‌ها اختصاص دادیم.»

وی ادامه داده بود: «بعضی‌ بی‌انصافی می‌کنند و ما را مورد نقد قرار می‌دهند. اما من آن زمان به خودروسازان گفتم ۸۴۰ میلیون یورو را به شما مانند ال‌سی خارجی می‌دهم و شما سال دیگر این مبلغ را یا ریالی یا ارزی برگردانید. اما آن‌ها گفتند چرا ما ریسک نرخ ارز یک‌سال آینده را بپذیریم؟ شاید ارز گران شود. به آن‌ها گفتم شما که هر روز قیمت خودرو را بالا می‌برید، ریسک نرخ ارز را هم نمی‌خواهید بپذیرید؟ آن ریسک را هم بانک مرکزی باید بپذیرد؟ یک‌سال معطل کردند و این ارز را نگرفتند. ارز را ما به‌عنوان بانک مرکزی نمی‌فروشیم. ارز را به بانک عامل می‌دهیم و آن‌ها می‌فروشند. بانک عامل هم می‌خواهد ریال را به نرخ روز به بانک مرکزی بدهد. در نتیجه ارز را فروخت؛ بنابراین، این خودروسازان بودند که ریسک را نپذیرفتند. مقصر بانک مرکزی نبود. آن‌ها خودشان می‌خواهند همه چیز به نفعشان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزی بگوید چشم. تا صحبتی هم می‌کنیم می‌گویند این همه کارگر داریم و اگر آسیب ببینیم بحران ایجاد می‌شود.»

همتی تصریح کرده بود: «تا کی می‌خواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم؟ بانک مرکزی چرا باید تاوانش را بدهد؟ به ما می‌گویند شرایط حساس است. چهل سال است که همین حرف را می‌زنند و می‌گویند به خودروسازان کمک کنید. چه زمانی می‌خواهد این شرایط درست شود؟ چه زمانی این رویه باید اصلاح شود؟»(تابناک)

علاوه بر این، تابستان پارسال سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفته بود: خودروسازی ایران ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است.

بهرام پارسایی تصریح کرده بود: براساس گزارش رسیده به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، وقوع بحران در صنعت خودرو نزدیک است و اگر تدبیری برای آن نشود، خودروسازان به بحرانی شدیدتر از موسسات مالی تبدیل می‌شوند.

رقم مورد اشاره پارسایی دو برابر درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده امسال است.

با این حال در حالی که در یک سال اخیر روند قیمت خودرو به شکل کم‌سابقه‌ای صعودی بوده و همچنان طرح‌هایی مثل پیش‌فروش خودرو جوابگوی بازار نبوده، رئیس کل بانک مرکزی از حمایت جدید از خودروسازان خبر داده است.

همتی پس از بازدید روز گذشته خود از ایران‌خودرو اعلام کرد که قرار است ۱۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان تسهیلات جدید داده شود. این درحالیست که از نگاه خیلی از کارشناسان این حمایت‌های مقطعی ممکن است آسیب‌هایی مانند بدهکارتر شدن خودروسازان را به همراه داشته باشد و خودروسازان بیشتر از این نوع حمایت‌های مالی، نیازمند آزادسازی قیمت خودرو و رقابتی شدن بازار با کاهش محدودیت‌ها در واردات هستند. طبق اعلام خودروسازان در سال گذشته به دلیل ارزان‌فروشی در طرح‌های پیش‌فروش خودروسازان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند.

آخرین اخبار خودرو را در اینجا دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خودرو سازی فشل نه . مدیریت فشل

  • ناشناس

    بهتر است که حقوق ماهیانه ایرانیها را هم بدهید به این طلبکاران خیال همه راحت .

  • حسین

    خوب هم بانک هم خودروسازی مال خودشانست باید وام بدهند وپس نگیرند

  • سعيد

    این پول را بدهید خودرو باکیفیت خارجی وارد کنید. چطور وقتی صحبت از واردات خودرو و واکسن و دارو می شه ارز ندارید؟!

  • ناشناس

    حتما شرکت آذربایجان خودرو *آذویکو* هم جزئشونه شال ۹۷ حدود ۳۰۰۰ نفر 50،۰۰۰،۰۰۰ به این شرکت دادند که خودروی ام جی ۳۶۰ توربو بگیرند ولی درق از یک خودرو هم اصل پول را خوردند و هم دلار دولتی و ….

  • ناشناس

    وامی که از جیب مردم است

  • بینوا

    خرج که از کیسه مهمان بود …حاتم طائی شدن اسان بود…وقتی طرف گرفت باید زیر میزی اونی که وام داده رو بده

  • ناشناس

    نصف بیشتر این پول توی جیب دست اندرکاران و …. بنیادها و موسسات مختلف میره 12 تا 15 درصدش میره توی جیب مسئولان خودروسازی ها ، نتیجه طبق معمول حقوق کارگر دیر به دیر داده میشه قطعات وارد نمیشه و بهانه ،، آمریکا ،،.
    سناریو قدیمیه یه داستان جدید سرهم کنید.

  • کارشناس

    برای نجات و تحول درخودرو سازی به یک مدیر با تجربه وحرفه ای در سطح ملی یا بین المللی نیاز است. این رو بعنوان کارشناس عرض میکنم.

    • ناشناس

      در کشوری که وسائل عادی داخلی خودرو که در جهان استاندارد محسوب میشه را آپشن نامگذاری میکنند چی میگی؟
      هرکسی بیاد سر کار همینه.

  • ناشناس

    اگرررررررررررررررررر بدانید این کمک های میلیارد دلاری به این دو شرکت کجا می رود از عصبانیت می مردیم