کد مطلب: ۶۷۶۸۸۳

مستأجران بخوانند/ بسته جدید برای ساماندهی بازار اجاره

مستأجران بخوانند/ بسته جدید برای ساماندهی بازار اجاره

وزیر راه و شهرسازی از تدوین بسته جدیدی برای اجاره مسکن خبر داد که روز یکشنبه در جلسه هیات دولت برای تصویب هیات وزیران مطرح می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وزیر راه و شهرسازی از تدوین بسته جدیدی برای اجاره مسکن خبر داد که روز یکشنبه در جلسه هیات دولت برای تصویب هیات وزیران مطرح می‌شود.

خبرآنلاین نوشت، در حالی است که مجلس هم طرح ساماندهی بازار اجاره با موضوعاتی از قبیل اجاره‌داری حرفه‌ای و ساخت واحدهای استیجاری را در دستور کار دارد که بخش خصوصی و شهرداری‌ها در اجرای آن نقش دارند.

قاسمی با اشاره به مصوبه سران قوا مبنی بر سقف مجاز افزایش اجاره بها در تهران به میزان ۲۵ درصد و دیگر شهرها ۲۰ درصد، گفت: استفتائی هم از مقام معظم رهبری انجام گرفت که حکم فقهی ایشان به بسیاری از سوالات مطرح شده در این خصوص پاسخ می‌دهد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قاسمی تاکید کرد: با کمک این مصوبه حدود ۸۰ درصد مستاجران ملزم به جابه جایی نیستند و تنها حدود ۱۵ الی ۲۰ درصد از جمعیت مستأجران نیاز به جابه جایی دارند.

وی در ادامه به سامانه کد رهگیری موجران اشاره کرد و گفت: تمامی واحدهای املاک کشور پیش از این با کد رهگیری در سامانه‌ای در وزارت صمت باید به ثبت می‌رسید که مقرر شده این سامانه به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود، با قرارگیری این سامانه در زیرمجموعه وزارت راه وشهرسازی به اطلاعات مهمی دست پیدا خواهیم کرد که برای برنامه‌ریزی به منظور نظارت و کنترل‌های لازم در بازار اجاره مسکن سال‌های آتی کمک خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: مسئول کنترل شبکه اجاره مسکن توسط این سامانه در استان‌ها؛ ادارات کل راه و شهرسازی استان هستند که باید با ایجاد مرکز یا ستادی ویژه این موضوع را پیگیری کنند. در سال‌های آینده با ایجاد نرم‌افزارها و سامانه‌های بیشتر کنترل‌ها بر بازار اجاره دقیق‌تر خواهد شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه قرارداد اجاره مسکن یک قراداد شخصی بین دو شخص حقیقی است، افزود: شرایط کشور ایجاب می‌کند برای کنترل وضعیت بازار اجاره مسکن پیگیر اجرای این مصوبه باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مشیری

    بنده مالباخته پیش خرید آپارتمان هستم و تمام دارایی ام را بابت کلاهبرداری از دست دادم اکنون بازنشسته و مستاجرم حقوق من 10 درصد افزایش یافته اما در کنار تورم و گرانی صاحبخانه 50 میلیون تومان به پول پیش و ماهیانه 6 میلیون تومان اجاره درخواست کرده است بماند اینکه فقط قبض برق این ماه بدلیل استفاده از کولر آبی نسبت به سال قبل با همین مقدار مصرف 25 برابر افزایش داشته است به نظر شما من بازنشسته چکار باید بکنم

  • ناشناس

    الان نقاشی 15 میلیون
    کابینت 100 میلیونمستاجر کوچک ترین کاری انجام نمیده حتی اب کولر را در زمستان خالی نمیکنه یه کفی الان 600 هست که با تعریض و حمل نقل 1 میلیون میشه مستاجر دلش برای صاحب خونه میسوزه که من براش دل بسوزونم ؟
    اگرهم ناراحت هست بره خونه بخره

    • ناشناس

      خانه دویست میلیونی شما هم شده دو میلیارد، خانه ایی که به اجاره داده میشود در واقع منبع کسب درامد مالک است پس باید بخشی از این درامد را صرف تعمیر و نگهداری ان بکند، نوکیسه نیاشیم.

    • ناشناس

      صاحب خانها هرسال چندین میلیون به ملکشان اضاف می‌شود
      ولی مستاجره پولشون بی ارزش میشود
      مردم دیگر نمیتونه که با وام هم خونه بخرند

    • ناشناس

      واقعا بعضی از مستاجر ها فکر میکنند صاحب ملک به اونها اجحاف میکنه برای همین هم مستاجر باید حتی برای زندگی خودش هم که شده در نگهداری ملک و نظافت و غیره بر خلاف عقل سالم رفتار میکنه. مستاجری داشتم که پانزده ماه خونه کلید نخورده رو از من تحویل گرفت. ۱۲ ماه چارج نداد، نه ماه کرایه رو بالا کشید و چهار پنج ماه آخر هم پول آب و برق و گازشو هم نداد و من مجبور شدم برای مستاجر بعدی پول نصب مجدد آب رو بدم و البته پول برق و گاز نصرفی ایشونو. اونچه احتمالا برای شما قبولیش سخته اینه که خانم خونه دکتر متخصص طب و استاد دانشگاه هم هستند و از بستگان نزدیک من!

    • ناشناس

      گرامی شما که میدونید خونه دویست ملیونی میشه دو میلیارد. پس چرا خودتون چند تا خونه نمیخرید و اینهمه استفاده نمیبرید؟؟؟. پسر خوب اونوقتی که خونه دویست ملیون بود باهاش چند کیلو برنج میتونستی بخری؟ حالا با دو ملیارد چند کیلو میتونی بخری؟ لازم نیست ریاضی دان باشی که درک کنی . کافیه فقط یه زره انصاف بخرج بدی.

  • ناشناس

    مغازه اجاره دادم ماهی 40 میلیون خرج استهلاک مغازه در نمیاد تمام سرامیک ها را شکوندن تا سردخونه درست کنند اون وقت صاحب خونه ها خونهاشون را ماهی 10 میلیون دارند اجاره میدن

  • ناشناس

    یک سری مستاجرها جان صاحب خانه ها را به لبشان رسانده اند.
    ولی انسان های شریف و مومنی هم بینشون پیدا میشه که وقتی میبینند صاحب خانه به ملکش نیاز دارد و راضی نیست تخلیه میکنند.
    به هر حال اگر مجبور به اجاره دادن ملک هستید از مستاجر چک و سفته تخلیه بگیرید تا به مشکل نخورید انشاالله

  • ناشناس

    لطفا تا خیلی دیر نشده این مصوبه را لغو کنید

  • م

    کدوم ۲۵ درصد.تا به صاحبخونه گفتم ۲۵ درصد اضافه شده گفتن برو همون جایی که این حرفو زدن سه برابر قیمت اجاره و پول پیش اضافه شده در حالی که حقوق همون حقوقه

  • هموطن

    بنظرم ، این مصوبات ، میتواند تعداد پرونده های زمانبر طرح دعوی بین (موجر و مستاجر) در شوراهای حل اختلاف را بیشتر و بجای اعتماد و صداقت متقابل ، باعث کدورت و دشمنی بین موجر و مستاجر شده و منزلت و تعریف مالکیت و قرارداد خصوصی بین اشخاص حقیقی را زیر سوال ببرد.

  • ناشناس

    قاسمی دو ساله در منزلی مستاجرم پارسال اجاره بها را ۵ برابر کرد الانم میگه بایستی ۴ برابر بشه در غیر این صورت خودم نیاز به ساختمان دارم خدا برات بسازه من چکار کنم شما چه برای ایران کردین ایران خیلی ثروتمند چه شد خدا وکیلی تا حالا خدمت درستی انجام دادین من بازنشسته لشکری ۸ سال سابقه خط مقدم و ۱۲ سال در مناطق محروم و گرمسیری چکار کنم خود و همسرم بیمار و فرزند بیکار و بیمار و مستاجر و بی پول و دارای اقساط زیاد، الان کجا برم ، چرا حقوق ۱۰ در صد و دستورالعمل اضافه اجاره صادر میکنی که کسی گوش شنوا ندارد و کنترل و نظارت وجود ندارد

  • ناشناس

    👍👍👍👍انشاله دولت به داد مستاجرها میرسه 👏👏👏👏

  • ناشناس

    آخه این قانون ن ب درد ما مستأجران میخوره ن صاحبخانه . وقتی میگه بزن بیرون و اگه مستاجر نرود هزار بدبختی و مشکل ایجاد می‌کنه که آدم خسته بشه و خالی کنه . این مشاوران وزیر وزرا خدا وکیلی خیلی مبتدی هستند ، واقعیت رو نمیدونند و یه راه حل تئوری میدهند ولی واقعیت و حقیقت تبعاط تزشون رو نمی‌توانند تصور کنند . برا خودشیرینی نظر میدند . گیر کیا افتادیم والله