کد مطلب: ۳۵۸۶۳۳

سند بلندمرتبه‌سازی مشهد همچنان در هاله‌ای از ابهام است

بلاتکلیفی بلندمرتبه‌سازی

بلاتکلیفی بلندمرتبه‌سازی

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد درباره سرنوشت سند بلندمرتبه‌سازی مشهد گفت: تا کنون در این حوزه اقدام مشخصی نشده است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گفت: موضوع تعیین تکلیف سند بلندمرتبه‌سازی مشهد را دوبار از شهردار فعلی و سابق پیگیری کردیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، 23 آذرماه امسال رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد از مهلت یک ماهه به شهرداری برای ارائه پهنه‌های بلندمرتبه‌سازی در مشهد خبر داد، مهلت شهرداری گذشت و خبری از سند بلندمرتبه‌سازی نشد و حالا رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در پاسخ به مطالبه روزنامه «خراسان رضوی» در زمینه چرایی تاخیر در ارائه سند بلندمرتبه‌سازی مشهد اعلام کرد که «تاکنون در این حوزه اقدام مشخصی صورت نگرفته است» و این یعنی مشهد همچنان بدون سند بلندمرتبه‌سازی است.

پیگیری سند بلندمرتبه سازی از 2 شهردار

محمدهادی مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد روز گذشته در نشستی خبری و در پاسخ به سوال «خراسان رضوی» درباره سرنوشت سند بلندمرتبه‌سازی مشهد گفت: تا کنون در این حوزه اقدام مشخصی نشده است و تا به حال شهرداری را دو بار خطاب قرار دادیم، یک بار خطاب به آقای مهندس تقی‌زاده و اصرار کردیم که برای این بحث از راه و شهرسازی مطالبه‌گری کنند و بار دیگر نامه‌ای خطاب به آقای کلایی در تاریخ ششم اسفند ماه 97 ارسال و مجددتاکید کردیم هرچه زودتر این موضوع را تعیین تکلیف کنند. او بر این موضوع هم تاکید می‌کند که بحث پهنه‌بندی حریم اگر اتفاق نیفتد، باید شاهد بازتولید مجدد فضاهای سکونتگاه‌های غیر رسمی باشیم. زیرا برنامه‌ای نداریم و زمانی که برنامه نداشته باشیم شهر برای خود برنامه خواهد داشت. ما نباید درخصوص اراضی که مستعد توسعه حاشیه‌نشینی هستند، منفعل باشیم و باید برنامه‌ای داشته باشیم و اجازه ندهیم حاشیه‌نشینی توسعه پیدا کند و این موضوع مورد تاکید آقای استاندار نیز هست. بر همین مبنا باید برنامه مشخص جایگزینی برای پهنه‌بندی حریم داشته باشیم.

مهدی‌نیا تصریح می‌کند: کلان‌شهر مشهد با هر رویکردی که باشد مشکلات و مسائل آن متفاوت با بقیه کلان‌شهرهای دنیا نیست. وقتی شهر از حدی می گذرد، اقتصاد شهر، مراودات شهرداری، حوزه شهرسازی و شدت استفاده از زمین طوری پیش می‌رود که به سمت ارتفاع سازی می‌رود و این قضیه ناگزیر است. ما در سند ابلاغی سال 95، افزایش ارتفاع 23 متر را ممنوع و ذکر کرده‌ایم تا زمانی که سند بلندمرتبه‌سازی نیاید، اجازه افزایش ارتفاع را ندهید اما در همان ابلاغیه گفته شده است که طی سه ماه سند تهیه شود. باید تعیین کنیم کجا بلندمرتبه‌سازی شود که این سند را نداریم و از این رو بر روی گونه‌های مختلف بلندمرتبه‌سازی انجام می‌شود. وی تاکید کرد: هر چه زودتر باید ضوابط بلندمرتبه‌سازی را داشته باشیم تا بتوانیم برای شهر نسخه مناسبی بپیچیم. بلندمرتبه‌سازی نه خوب است نه بد. اگر جای درستی اتفاق بیفتد خیلی هم خوب است. سند بلندمرتبه‌سازی باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود تا دچار از هم گسیختگی و تخلفات نشویم چرا که برگشت‌پذیری برای آن کار آسانی نیست.

مهدی‌نیا همچنین در این جلسه، موضوعاتی از جمله بودجه پروژه‌های عمرانی، سند بلندمرتبه‌سازی، زمان‌بندی انتقال پادگان ارتش و احداث پارک 72 هکتاری در این اراضی و… را مطرح کرد که در ادامه گزیده‌ای از اظهارات وی می‌آید:

افزایش 96 درصدی بودجه عمرانی

در خصوص پروژه‌های عمرانی برای سال ۹۸، از دو ماه پیش نشست‌های مشترک و جلسات هم‌اندیشی بین شهرداری و اعضای شورای شهر برگزار و قرار شد در سال ۹۸ در پروژه‌های عمرانی، حرکت تهاجمی داشته باشیم. در بودجه عمرانی سال ۹۸ شاهد افزایش ۹۶ درصدی هستیم و سبدی از پروژه‌های عمرانی شروع خواهد شد. یک مورد از پروژه‌های بزرگ عمرانی چند روز پیش کلنگ خورد و عملیات کلنگ‌زنی یک مورد دیگر هم قبل از سال جدید انجام خواهد شد و در نظر داریم ماهی یک کلنگ‌زنی در زمینه پروژه‌های عمرانی داشته باشیم. بیشتر بودجه عمرانی در حوزه‌های افزایش کیفیت حمل‌ونقل و ارتقای محیط شهری است و همچنین قرار است محافظه‌کاری در سال اول را جبران کنیم. برای سال آینده حدودا بین 460 تا ۴۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته‌ایم.

زمان‌بندی انتقال پادگان و پارک 72 هکتاری

در جلسات متعددی که در کمیسیون ماده 5 مشترک با مهندسی ارتش اتفاق افتاد، یکی از تاکیداتی که مدیریت شهری همزمان با تصویب طرح انتقال پادگان داشت، برنامه زمان‌بندی و فازبندی بود. از آن جایی که متن مصوبه شواری عالی به ما ابلاغ نشده است، اطلاع ندارم که سند و برنامه زمان‌بندی جزو مستندات آمده است یا نه. برنامه زمان‌بندی با توجه به کش و قوس و سنگینی کاری که وجود دارد، باید حتما دو جانبه باشد و عزیزان ارتش باید آن را قبول داشته باشند و از طرفی مدیریت شهری قابلیت این را داشته باشد که آن را تحویل بگیرد. ارتش و نیروی انتظامی پروتکل‌های امنیتی در این زمینه دارند که باید رعایت شود و باز شدن دیوارها و درها به این راحتی نیست.

مدیریت یکپارچه شهری نداریم

متولی حریم شهر، طبق قانون شهرداری است که باید از حریم حفاظت کند. البته صرف حفاظت امکان‌پذیر برای تحقق نیست بر همین مبنا با اینکه مدیریت یکپارچه شهری نداریم و حدود 12 سازمان دخیل در موضوعات حریم هستند، لااقل باید سند یک پارچه داشته باشیم و چند دستگاه اگر با هم یک پارچه نیستند، لااقل در حوزه حریم هماهنگ باشند. بضاعت شهرداری در زمینه نظارت کافی نیست و فقط رویکرد سلبی کمکی به موضوع نمی‌کند. در حریم باید کاربری هایی که قابلیت استقرار در محدوده شهر ندارند با ضوابطی در حریم تحقق پیدا کنند. بیشتر تخلفات نیز در همین زمینه است.

سرانجام قلعه وکیل آباد

رویکردمان در مواجهه با بافت‌های فرسوده، پنج نوع است که در سند بازآفرینی آمده و یک مورد آن، روستاهای الحاق شده به شهر است که قلعه وکیل‌آباد و آبکوه از این نوع است. رویکرد بازآفرینی با مشارکت مردم است و ۲۰ دفتر تسهیل گر را پیش بینی کرده بودیم که چهار مورد آن را در اولویت گذاشتیم که یکی از اولویت‌های اولیه برای بحث ورود تسهیل‌گر، قلعه وکیل‌آباد است که امیدواریم هر چه زودتر گروه تسهیل‌گر انتخاب شود. امیدوارم این رویکرد پاسخی برای مشکلات این چنینی باشد و از هر نوع مداخله مستقیم کور و تملک کور که زخم بزند به بافت شهری انتقاد می‌کنیم. همچنین سه منطقه اولویت‌دار دیگر، شامل آبکوه و شهید شفیعی خواهد بود.

امید به ادامه ساخت کمربند جنوبی

این پروژه باید با مداخله نماینده عالی دولت به سرانجام برسد و امیدواریم استاندار در این راه کمک کند. در زمان خود، پروژه مسیر قانونی را طی کرده و در سند طرح جامع سوم آمده و مورد تصویب بالاترین مقام ترافیکی کشور نیز بوده است. ضمن این که تاکنون هزینه‌هایی برای پروژه شده است و پیمانکار هم دارد.

منبع: خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.