کد مطلب: ۳۴۴۱۷۸

بودجه ۲۷ هزار سکه مدال آوران ایران از کجا تامین می‌شود؟

بودجه ۲۷ هزار سکه مدال آوران ایران از کجا تامین می‌شود؟

وزارت ورزش برای تامین جوایز قهرمانان و مدال آوران با یک دغدغه بزرگ مواجه شده و نمی‌داند برای حل این مشکل باید دست به دامان چه کسی شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، ورزش جهان و از جمله قاره آسیا در حالی اولین روزها و هفته های سال جدید میلادی را پشت سر می‌گذارد که در ورزش ایران هنوز پرونده مهمترین رویدادهای سال گذشته میلادی بسته نشده البته نه به واسطه بررسی عملکرد و استفاده از نتیجه آن برای حضور مطلوب تر در میادین آتی بلکه به خاطر عدم توانایی در تسویه حساب مالی با مدال آوران.

بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی مهمترین رویدادهای ورزش آسیا در سال گذشته میلادی بود. مدیران ورزش ایران با علم به اینکه نتایج کاروان‌های اعزامی به اندونزی به حساب کارنامه مدیریتی آنها گذاشته می‌شود و برای تقویت انگیزه ورزشکاران و مربیانشان، پاداش‌های قابل توجهی را به آنها وعده دادند.

۱۶۰، ۸۰ و ۴۰ سکه میزان پاداشی بود که ستاد عالی برای مدال آوران طلا، نقره و برنز در بازیهای آسیایی و پاراآسیایی مصوب کرد ضمن اینکه تصویب این میزان پاداش برای رشته‌های تیمی، نصف شود.

حال اینکه وزارت ورزش با توجه به مدال آوری قابل توجه ورزشکاران در اندونزی و مهمتر از آن افزایش نرخ سکه در تامین بودجه لازم برای این میزان پاداش به بن بست خورده است.

در بازی‌های آسیایی ۶۲ ورزشکار، کاروان ایران را صاحب ۲۰ مدال طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز کردند. این میزان مدال در بازیهای پاراآسیایی به مجموع ۱۳۶ مدال افزایش یافت. در این بازیها ۵۱ مدال طلا، ۴۲ نقره و ۴۳ برنز بنام ورزشکاران ایرانی ثبت شد ضمن اینکه برخی از ورزشکاران مانند ساره جوانمردی و شاهین ایزدیار بیش از یک مدال تصاحب کردند.

طبق برآورد صورت گرفته، ۲۷ هزار سکه لازم است تا پاداش مدال آوران آسیایی و پاراآسیایی به صورت کامل پرداخت شود. همین موضوع بار مالی سنگینی را روی دوش وزارت ورزش گذاشته طوری که تاکنون در تامین آن ناتوان بوده است.

با توجه به قیمت سکه ۳ میلیون ۷۶۰ هزار تومان رقمی سرسام آوری لازم است تا پاداش ورزشکاران مدال آور در بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی پرداخت شود. این رقمی است که در بودجه سال جاری اصلا پیش بینی نشده و حتی وزارت ورزش برای تامین آن در لایحه بودجه سال آینده هم به مشکل خورده است.

براساس این گزارش، البته وزارت ورزش برای مراسم تجلیل از قهرمانان سال ۹۵ و ۹۶ که اردیبهشت ماه گذشته برگزار شد نیز به خاطر عدم محاسبه ما به تفاوت قیمت سکه، آنچه وزارت ورزش برای تامین اعتبارات لحاظ کرده بود و آنچه در بازار وجود داشت، با مشکل تامین بودجه مواجه شد طوری که منجر به طرح جایگزین کردن کارت هدیه به جای سکه شد.

این طرح حالا و برای پرداخت پاداش مدال آوران بازیهای آسیایی و پاراآسیایی خیلی جدی تر از قبل مورد توجه است و حتی پیشنهاد شده در آئین‌نامه تجلیل از قهرمانان نیز لحاظ شود یعنی معادل ریالی سکه تا سقف ۲ میلیون تومان برای مدال آوران در نظر گرفته شود.

در هر صورت وزارت ورزش با وجود گذشت چند ماه از اتمام بازیهای آسیایی و پاراآسیایی هنوز بودجه لازم برای تامین پاداش مدال آوران این دو رویداد را تامین نکرده است.

بنابراین، اینکه پاداش مدال آوران اندونزی امسال بدست آنها برسد بعید است کما اینکه پیش از این هم ژاله فرامرزیان معاون منابع مالی و انسانی وزارت ورزش اعلام کرده بود برگزاری مراسم تجلیل از مدال آوران آسیایی و پاراآسیایی در سال جاری بعید است. اما مشخص نیست وزارت ورزش بتواند برای سال آینده هم بودجه لازم جهت پرداخت پاداش مدال آوران به میزانی که مصوب شده بود را تامین کند یا راهکار دیگری را برای این موضوع در نظر خواهد گرفت.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسینی

    از حقوق میلیاردی فوتبالیستها کم کنید بوجه حل میشه