کد مطلب: ۴۰۶۹۶۲

برندگان بورس در مهر ماه / نگاه حقوقی‌ها به کدام سهم‌هاست؟

برندگان بورس در مهر ماه / نگاه حقوقی‌ها به کدام سهم‌هاست؟

بورس تهران معاملات اولین ماه پاییز را نیز مثبت به پایان رساند تا سال ۹۸ تا به اینجای کار هیچ ماه منفی به خود ندیده باشد. با این حال از میزان رشد شاخص کل این بازار کاسته شد و کمترین مثبت بورس در سال‌جاری به ثبت رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این میان نگاهی به خالص تغییر مالکیت معامله‌گران نشان از تداوم خرید بازیگران خرد برای سومین ماه متوالی دارد. به این ترتیب در مجموع دادوستدهای مهرماه، یک هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی معامله‌گران حقوقی به سبد سهام حقیقی‌ها افزوده شد. یکی از نکات قابل توجه این آمار اما چرخش زمین بازی معامله‌گران بود. به این ترتیب در‌حالی‌که طی ماه‌های گذشته سهامداران حقیقی عمده خرید خود را در سهام و گروه‌های کوچک بازار انجام می‌دادند، مهرماه گروه‌های بزرگ سهامی نیز در لیست خرید این دسته از معامله‌گران قرار گرفتند. این مهم در رشد ناموزون صنایع بورسی نیز خود را نشان داد. شرایطی که سبب شد تا در برابر رشد ۲ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد، ۷/ ۶ درصد افت کند.

صنایع پیشتاز در لیست خرید حقیقی‌ها

در معاملات مهرماه، از ۳۸ صنعت فعال بورسی، ۱۲ گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و در مقابل شاهد افت شاخص ۲۶ صنعت بورسی بودیم. در میان گروه‌های صدرنشین مهرماه، نام گروه‌های بزرگ کالایی خوش درخشید.در این میان می‌توان به رشد ۴/ ۸ درصدی شاخص گروه فرآورده‌های نفتی اشاره کرد. همزمان متوسط قیمت در گروه‌های پتروشیمی و فلزات هم به ترتیب ۳/ ۶ درصد و ۳/ ۳ درصد افزایش یافت. باید اشاره کرد که سهام این سه صنعت، به‌عنوان بزرگ‌ترین صنایع بورسی به‌دلیل فشار از ناحیه بازار جهانی و همچنین تحریم‌ها جزو جاماندگان بورس تهران طی ۶ ماه اخیر بودند و به‌دلیل همین اختلاف فاز، مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفتند و حتی در موج منفی سهام در پایان مهرماه نیز جان سالم به در بردند و بر خلاف روند عمومی حاکم بر بازار به‌دلیل ارزان بودن با رشد تقاضا مواجه شوند.

در این میان نگاهی به لیست خرید معامله‌گران در ماه جاری نیز نشان می‌دهد پس از گروه مواد و محصولات دارویی که با خالص خرید ۴۸۶ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شد، گروه فرآورده‌های نفتی در رتبه دوم اولویت معامله‌گران خرد در سمت خرید قرار گرفت و شاهد جابه‌جایی ۲۳۵ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار بود. معدنی‌ها نیز در این ماه میزبان ۶ میلیارد تومان نقدینگی از سوی بازیگران خرد بودند. پتروشیمی‌ها دیگر گروه بزرگ بورسی بودند که موفق به جذب ۵۵ میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی‌ها در اولین ماه پاییز شدند. این رقم در گروه فلزات اساسی نیز به ۳۳ میلیارد تومان رسید.

خودرو در صدر حمایت حقوقی‌ها

در آن‌سوی بازار، گروه خودرو و ساخت قطعات بیشترین خالص تغییر مالکیت در مسیر حقیقی به حقوقی را شاهد بودند. به این ترتیب در ۲۱ روز معاملاتی مهرماه در مجموع شاهد افزوده شدن ۱۲۲ میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی بازیگران عمده بورس تهران بودیم. شاخص صنعت خودرو در مهرماه با کاهش ۵/ ۲ درصدی مواجه شد. پس از آن نیز گروه فنی و مهندسی با دو نماد معاملاتی «رتکو» و «رمپنا» حمایت ۴۲ میلیارد تومانی حقوقی‌ها را به خود اختصاص داد. میانگین قیمت سهام زیرمجموعه این گروه در معاملات اولین ماه پاییز افت ۱۸ درصدی را تجربه کرد.

چند رشته‌ای‌ها نیز در این ماه از دیگر گروه‌هایی بودند که بیشترین خالص خرید از سوی معامله‌گران عمده را تجربه کردند. با وجود این بازدهی صنعت مزبور در مهرماه جالب توجه بود و رشد حدود ۹ درصدی را ثبت کرد تا رتبه چهارم صنایع پربازده این ماه را از آن خود کند.

عملکرد بازیگران در شرکت‌های سهامی

با نگاهی به عملکرد شرکت‌های بورس تهران در مهرماه نیز آمار قابل‌توجهی به دست می‌آید. از ۳۳۳ نماد معاملاتی بورس تهران، ۱۸۵ سهم با خالص تغییر مالکیت در مسیرحقوقی به حقیقی همراه شدند و در مقابل ۱۳۹ نماد نیز مورد توجه معامله‌گران حقوقی بازار قرار گرفتند. در این میان یک نماد بانکی در اولویت خرید بازیگران خرد بازار قرار گرفت. این در حالی است که بانک اقتصاد نوین در مهرماه با کاهش ۲۴ درصدی ارزش بازار خود مواجه شد، اما شاهد انتقال ۱۷۰ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بود. در میان سهامداران درصدی این بانک، عرضه ۳۱۱ میلیون و ۱۹۷ سهمی شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، ۷۶ میلیون و ۵۹۶ هزار سهمی تامین مسکن نوین و ۲۱ میلیون و ۴۶۳ هزار سهمی شرکت سرمایه‌گذاری نوسازی و ساختمان تهران در ۲۱ روز معاملاتی مهرماه جلب توجه می‌کند. در مقابل اما دو سهامدار عمده این بانک یعنی شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران و سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه‌مدار به ترتیب ۱/ ۵ و ۳ میلیون سهم «ونوین» را در این ماه به پرتفوی خود افزودند.

سرمایه‌گذاری البرز که در زیرمجموعه گروه مواد و محصولات دارویی قرار می‌گیرد، اولویت دوم لیست خرید سهامداران خرد در مهرماه بود. این سهم در ماه جاری شاهد رشد قیمت ۴/ ۸ درصدی بود و خالص خرید ۱۱۴ میلیارد تومان از سوی بازیگران خرد را تجربه کرد. با وجود این در میان سهامداران درصدی این شرکت، هیچ یک در ماه مورد بررسی، عرضه‌کننده نبودند و در مقابل دو شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر و سرمایه‌گذاری ملی ایران به ترتیب ۹/ ۴۷ و ۴ میلیون سهم «والبر» را به پرتفوی خود افزودند.در میان سهام پالایشی بورس تهران نیز پالایش نفت اصفهان بیشترین خالص خرید حقیقی در اولین ماه پاییز را تجربه کرد و شاهد جابه‌جایی ۵/ ۷۸ میلیارد تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی بود.

نگاهی به فعالیت سهامداران درصدی «شپنا» در مهرماه نشان از عرضه ۳۴۸ میلیون سهم مزبور از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و ۸ میلیون و ۶۱۱ هزار سهم از جانب گروه مالی ملت دارد.

از دیگر نمادهایی که طی معاملات مهرماه مورد توجه سهامداران حقیقی بازار قرار گرفت، می‌توان به سهام شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری توکافولاد و پالایش نفت بندرعباس اشاره کرد که در مجموع شاهد جابه‌جایی ۳۲۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقوقی به حقیقی بودند.در آن‌سوی بازار اما نماد معاملاتی بانک ملت و همچنین خودروسازی سایپا در مرکز توجه معامله‌گران حقوقی بازار قرار گرفتند و به ترتیب خالص خرید ۱۸۰ و ۱۳۳ میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی را رقم زدند. سهام بانک ملت که پس از توقف بیش از دو ماهه، ۱۰ مهر به گردونه معاملات بازگشت، در این مدت توانست رشد ۳۴ درصدی را تجربه کند.

در میان سهامداران درصدی این بانک نیز طی معاملات مهرماه، صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت و گروه توسعه مالی مهر آیندگان به ترتیب به جمع‌آوری ۸/ ۴۸ و ۱/ ۱ میلیون سهم «وبملت» از بازار کردند.از دیگر نمادهایی که طی معاملات مهرماه مورد توجه سهامداران حقوقی بازار قرار گرفت، می‌توان به سهام شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، گروه مپنا، ایران‌خودرو، پتروشیمی نوری و پلی پروپیلن اشاره کرد که در مجموع شاهد جابه‌جایی ۲۰۳ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهام معامله‌گران حقیقی بازار به پرتفوی حقوقی‌ها بودند.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.