کد مطلب: ۵۱۵۱۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

در سال انتخابات بورس رشد می‌کند یا افت؟

در سال انتخابات بورس رشد می‌کند یا افت؟

در سال‌های قبلی برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، بورس رفتار مشخصی در واکنش به غلبه جو سیاسی نشان نداده است. همین موضوع باعث شده که مدل مشخصی وجود نداشته باشد و پیش‌بینی اتفاقات احتمالی بازار سرمایه در سال آینده را سخت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با توجه یه عملکرد بازار سرمایه در سال‌های برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری به نظر می‌رسد این بازار در سال‌های انتخاباتی که فضای سیاسی غالب می‌شود مستقل عمل می‌کند.

در واقع در چهار انتخابات قبلی هر سال یک رفتار متفاوت داشته، تنها نکته این است که در سه سال نوسان افزایشی و در یک سال نوسان کاهشی داشته است.

سال ۱۳۸۴

در سال ۸۴ دولت بهار به ریاست احمدی‌نژاد انتخاب شد. در ابتدای سال شاخص کل روی سطح ۱۲ هزار و ۱۱۳ واحدی قرار داشت اما تا پایان سال حدود دو هزار و ۶۰۰ واحد افت کرد.

در واقع بازار سرمایه با افت ۲۱ درصدی تا سطح ۹ هزار و ۴۹۵ واحدی پایین آمد. بسیاری از کارشناسان این سال را به سال ترکیدن حباب بورس تعبیر کرده‌اند و از آن به عنوان افت شدید نام برده‌اند.

سال ۱۳۸۸

در این دوره دوباره محمود احمدی‌نژاد دولت را به دست گرفت و بورس رشد ۵۷ درصدی را به ثبت رساند.

در ابتدای سال ۸۸ شاخص بورس روی سطح هفت هزار و ۹۶۵ واحدی را قرار داشت اما تا پایان سال با رشد چهار هزار و ۵۷۱ واحدی روی سطح ۱۲ هزار و ۵۳۶ واحدی ایستاد که در واقع همان سطح ابتدای سال ۸۴ است.

بورس

مقایسه میزان رشد شاخص کل بورس در سال انتخابات چهار دوره قبلی

سال ۱۳۹۲

در این سال حسن روحانی اولین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد.

در ابتدای سال ۹۲ و پیش از آغاز انتخابات شاخص بورس سطح ۳۸ هزار و ۶۰۲ واحدی را داشت که نشان می‌دهد نسبت به انتخابات قبلی (سال ۸۸) رشد بسیاری کرده است.

اما در طول سال با سرعت بیشتری بالا رفت و ۱۰۴ درصد رشد کرد. شاخص در پایان اسفند سال ۹۲ با رشد بیش از ۴۰ هزار واحدی به سطح ۷۹ هزار واحدی رسید.

سال ۱۳۹۶

در سال ۹۶ برای دوره دوم نیز حسن روحانی انتخاب شد. سرمایه‌گذاران بورسی در این سال شاهد ۳۱ درصد بازدهی در این بازار بودند.

شاخص کل در در ابتدای سال روی سطح ۷۷ هزار و ۴۸۵ قرار داشت اما تا پایان سال ۱۸ هزار و ۸۰۴ واحد رشد کرد و در نهایت سطح ۹۶ هزار و ۲۸۹ واحدی را به ثبت رساند.

سال ۱۴۰۰

شاخص کل بورس از انتخابات سال ۸۴ تا سال ۸۸ معادل ۳۴ درصد افت کرد اما از سال ۸۸ تا سال ۹۲ معادل ۳۸۴ درصد رشد را به ثبت رساند که وضعیت بورس را در دولت احمدی‌نژاد نشان می‌دهد. اما این شاخص از انتخابات سال ۹۲ تا سال ۹۶ معدل ۱۰۰ درصد و از انتخابات قبلی تا به حالا بیش از ۱۵۰۰ درصد رشد کرده است که عمکرد بازار را در دولت حسن روحانی نشان می‌دهد.

در حال حاضر شاخص کل بازار سرمایه روی سطح یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحدی قرار دارد، از آنجایی که بررسی عملکرد این بازار در سال‌های انتخاباتی قبلی از رفتار مشخصی در این بازار حکایت نمی‌کند به نظر می‌رسد که احتمالا بورس در سال آینده به راحتی قابل پیش‌بینی نباشد.

برای اطلاع از رفتار بازار طلا در سال‌های انتخابات ریاست جمهوری گزارش « در سال انتخابات طلا ارزان می‌شود یا گران؟ » را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ابراهیم

    آدم بااین اوضاع کرونا معلوم نیست تاهفته بعدوببینه چه برسه انتخابات

    • ناشناس

      لعنت به هر دو تاش

    • ناشناس

      مرسی اگه بازار رشد نکنه مطما میزان مشارکت مردم در انتخابات زیر ده درصده

  • کاظم پول لازم

    سری های قبل کلا 500هزارتا کد بورسی تو کشور داشتیم ولی الان حدود 6م کد بورسی و الباقی هم سهام عدالت دارند که کلا سهام عدالت رو ول کنیم ولی کد بورسی با خانوادهاشون میانگین 4 نفر بگیریم میشه 24م اگر تا اخر سال بازار حرکتشو شروع نکنه و دولت دست حوقی ها و عواملشون مثل کارگزاریها دلال ها نوسانگیرهای بزرگ را کوتاه نکنه دیگه زمانی براش نمیمونه و باید برای رشد بازار و باز گرداندن اعتماد از همین شنبه شروع کنه که تا خرداد سال دیگه بازار رشد خودشو کرده باشه تا مردم هم جواب این کار رو با شرکت در انتخابات بدن اگر بازار رشد نکنه مردم حمایتی از دولت نمیکنن چون میدونن دولت بعدی نمیاد گند کاری دولت قبلی رو درست کنه همانطور که دولت الان گند کاری دولت قبلی رو گردن نگرفت و کم کاریش رو گردن دولت قبل میانداخت اقای روحانی یک حرکت بزن الان توپ تو زمین شما هست ملت تو زمان تحریم خوب حمایتی کردن و تمام سرمایشون رو سپردن دست شما.بخدا ما ایرانیها انسانهای خوبی هستیم که همکاری میکنیم با تمام مشکلات خودمون گرسنه هستیم ولی حمایت کردیم

    • ناشناس

      هر کسی که تمام سرمایه اش رو وارد بورس کرد فقط بخاطر طمع دو برابر کردن پول در مدت بسیار کوتاه کرده. الکی نگید بخاطر دولت این کار رو کردن. هر کسی این رو می دونه ولی باز همه انکار می کنن که به خاطر فلان آدم خونه و ماشینمو فروختم. آخه کدوم آدم عاقلی برای بازدهی 30 درصدی تو یک سال خونه می فروشه؟؟ البته اون آدم خیلی اشتباه کرد که گفت ملت همه چیزشون رو به بورس بسپارن ولی همه می دونند که ماجرا از چه قرار بوده. فقط طمع باعث فروش خونه و ماشین شده. هیچ کدوم از حقیقی هایی که مرداد و تیر اومدن تو بورس براشون تولید داخل و امثالهم پشیزی ارزش نداشت فقط دنبال دلالی بودن.

    • ناشناس

      دیگه اعتمادی نخواهد بود

  • علی

    میزان مشارکت مردم در انتخابات به رشد شاخص بورس بستگی داره
    اگه وضعیت بورس بهبود نیابه مردم ناراضی خواهند بود

  • تحلیل گر

    دامنه نوسان نامتقارن سبب شد تا پول‌های بزرگی در این بازار که منتظر فرصتی برای خروج بودند
    ، این امکان برایشان ایجاد و از بورس خارج شوند
    . همچنین، به نظر می‌رسد که
    فعالان بورس این تحلیل که بین ایران و آمریکا توافق خواهد شد را پذیرفته‌اند و خرید نمی‌کنند.

  • ناشناس

    تجارت نیوز؛
    در سال ۹۴ و با برداشته شدن تحریم ها رشد اقتصادی کشور مثبت شد طوری که در سال ۹۵ کشور با رشد اقتصادی ۱۲/۵ درصدی رکوردار رشد اقتصادی در دنیا شد و تا سال ۹۷ رشد اقتصادی کشور مثبت بود، اردیبهشت ۹۷ با خروج یکجانبه آمریکا از برجام همراه بود و دو سال بعد یعنی در خرداد ۹۹ رشد اقتصادی کشور منفی ۵ درصد شد. رشد اقتصادی مثب، در رشد پایدار و واقعی بورس تاثیر مطلق دارد و وزیر درست می گوید *دشمنان جنگ تحمیلی اقتصادی راه انداخنه اند*
    از نگاه دیگر خروج یکجانبه آمریکا و تحریم ها باعث افزایش بیش از اندازه قیمت دلار شد که اقتصاددانان از آن به عنوان شوک ارزی یاد کرده اند و این شوک ارزی باعث رشد شاخص بورس از کانال ۱۸۹ هزار واحد در فروردین ۹۸ تا کانال ۲/۱ میلیون واحد در مرداد ماه ۹۹ شد (یعنی رشد ۵۷۸ درصدی در مدت یک سال و اندی) که از نظر تکنیکال یک رشد واقعی نبود و چنین رشدی حباب ارزش سهام را بالا می برد و هر آن احتمال دارد با افت قیمت دلار این حباب بترکد و ارزش سهام افت کند.
    همان طور که کارشناسان صحبت می کنند تا انتخابات اما و اگرهای زیادی وجود دارد و تا این اما و اگرها مشخص نشود نمی توان عدد و رقمی برای شاخص تعیین کرد ولی امیدواریم که این اما و اگرها طوری رقم بخورد که به نفع بورس و بازار سرمایه باشد تا سهام داران مردادماه که در ضرر هستند از ضرر خارج شوند.

  • ناشناس

    من که به هیچ مسئولی اعتماد ندارم ,

  • خطاب به واعظی ودژپسند

    اقای واعظی اقای دژپسند
    از خدا بترسید…اصل پول ما در پالایش یکم چه شد؟؟
    چه کردید باما…..شرمنده خانواده ها در بورس شدیم
    سرمایه نابود و پودر شد

  • ناشناس

    تا دامنه ی نوسان بورس رو برندارند همه پولا می‌ره سمت ارز دیجیتال

  • ناشناس

    هیچ راهی نیست بجز یک یا دو راه وجود دارد : اولی گرفتن جلوی سهامدارانی که سهامشون و باضرر دارن می فروشند باید فروش سهام باضرر و زیر قیمت خرید ممنوع کنند تا به بقیه سهامداران ضرر نرسانند یا اینکه سربه سر یا اینکه بالای قیمت خرید بفروشند .دومی فروش سهام به سهامداران جدیدباید به قیمت سهامی باشد که سهامداران قبلی خریداری کرده باشند یا اینکه نزدیک به قیمت سهامداران قدیمی باشند واقعا فروش سهام در کف از سوی هرکسی باشد از طرف حقوقی یا حقیقی در کف خیانت و در حق سهامدارن قدیمی یا ضرر کنندگان اجحاف می باشد .این قضیه کارشناسی نمی خواد حتی اگر من بودم الان در کف می خرم و با دو روز مثبت می فروشم .تا ده سال دیگه قیمت سهام به قیمت مرداد ماه نمی رسد یعنی باید ده سال صبر کنیم تا سربه یر بشه و بفروشیم چیزی از زندگیمون باقی نمانده پیر شدیم و رفتیم اون دنیا .خواهش می کنم از تجارت نیوز و کسانی که می توانند کمک کنندو صدای ما رابه مسولین برسانید .واقعا دچار خسارت بزرگی کردیم اگر مشکل نشود به فنا می رویم

  • کارمند بورس

    بورس تا سه چهار سال درجا میزنه و شاید یه رشد اندک