کد مطلب: ۵۲۴۷۷۶

در گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس مطرح شد:

شرایط صعودی شدن بورس

شرایط صعودی شدن بورس

کارشناسان بازار سرمایه از نیازمندی‌های بازار بازگشت اعتماد، تزریق نقدینگی و حمایت حقوقی‌ها نام می‌برند. برخی از کارشناسان بازگشت اعتماد را نیازمند برخی از فاکتورها همچون حمایت دولت و دخالت نکردن سیاست‌گذاران و افزایش سهامداران با تجربه می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه نیازمند به اعتمادسازی است دوباره است. روند نزولی طولانی مدت در بازار سرمایه که سهامداران زیادی را متضرر کرده است باعث از بین رفتن اعتماد به بازار شده است؛ اگر اعتماد دوباره به بازار برگردد بازدهی بازار می‌تواند بهتر از چند وقت اخیر باشد و بازار به روند تعادلی خود نزدیک‌تر شود.

پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت نیوز با اشاره اهمیت وجود اعتبار در بازار سرمایه گفت: ازبین رفتن اعتماد همچون ساختمانی است که فرو می‌ریزد. بازگشت اعتماد به بازار نیازمند تعریف است که منظور ما از اعتماد چیست؟ آیا منظور بازگشت رشد قیمت است؟ یا افزایش حجم معاملات است؟ یا افزایش فعالین در بازار است؟

حدادی ادامه داد: از نظر من بازگشت اعتماد در این فاکتور خلاصه می‌شود که تعداد فعالان در بازار افزایش پیدا کند. برای این کار باید دید در گذشته چه عملکردی ثبت شد که این اعتماد از بین رفته است. کسانی که وارد بازار سرمایه شدند همراه با یک موج وارد شدند و امکان دارد همین افراد با همین موضوع در بازارهای موازی با این روند مواجه شوند که در دوران بازدهی وارد بازار شوند و سپس متضرر شوند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تفاوت در بازار سهام و بازارهایی همچون سکه و رمزارزها گفت و توضیح داد: بازگشت اعتماد به بازار ارتباط زیادی با قیمت‌ها ندارد، بلکه باید یک سری مزیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم لحاظ شود. همچنین باید مشخص شود که چشم‌انداز بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها بهتر است. اگر مردم مطمئن باشند که چشم‌انداز بازار سرمایه بهتر از باقی بازارها است دراولین قدم بازارسرمایه را برای سرمایه‌گذاری و همچنین روش غیرمستقیم را انتخاب می‌کند.

پیمان حدادی افزود: باید برای تحقق این اهداف تدابیری همچون تخصیص عرضه‌های اولیه به صندوق‌ها و جلوگیری از دریافت کد بورسی آنلاین برای کسانی که تجربه و سواد کافی برای ورود به بازار را ندارند.

او با اشاره به اینکه افزایش و تقویت صندوق‌ها می‌تواند به بازار کمک کند، افزود: افزایش کارشناسان و مشاوران بورس می‌تواند به سهامدران و روند بازار کمک کند. همچنین می‌توان به مردم نشان داد که چه در زمان صعود شاخص چه در زمان نزول شاخص صندوق‌ها عملکرد مسبتا بهتری را ثبت کردند و این نشان دهنده آن است که کار حرفه‌ای نتیجه می‌دهد.

این کارشناش بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ بازدهی بهتری نسبت به سایر بازارها دارد افزود: به هر حال باید یک سری فاکتورهای اقتصادی داخلی و خارجی که بر بازار تاثیر دارد تحلیل شود و به مردم ارائه شود.

حدادی در ادامه توضیح داد: موضوع دیگری که در ایجاد اعتمادسازی بسیار اهمیت دارد این است که سیاست‌مداران درباره بازار سرمایه اظهار نظر نکنند. با توجه به نزدیکی انتخابات صحبت‌های سیاست‌گذاران و کاندیدها درباره بورس افزایش می‌یابد؛ اما باید توجه شود که باید از اینگونه حرف‌ها جلوگیری شود.

او در پایان گفت: بازگشت اعتماد به بازار سرمایه شاید کمی سخت باشد اما با رعایت و انجام برخی از مسائل بازگشت اعتماد به بورس امکان‌پذیر است.

آخرین اخبار بازار سرمایه را درصفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوتا شرکت سهام سیمانی مثل سیمان شرق مشهد وقیمت سهام بانک صادرات را از ۷۰۰تومان به ۷هزار تومن وبانک صادرات را از ۲۵۰تومان به ۲۵۰۰تومان افزایش بدید ببین اعتماد در یک روز برمی گرده یا نه ازمایش کنید مردم دنباله سودند تا سازمان بورس قیمت را بالا نبرد مردم نمیان تا بورس فدا کاری نکنه اعتماد بدست نمیاد دوتا شرکت را ببر بالا مردم هجوم میارن دانه بریز تا مرغها بیان دانه نریزی مرغ نمیاد

  • سعید

    اقا عالیه با همین فرمون جلو برید دمتون گرم

  • سعید

    خوبه

  • عباس قلی

    الان از اول سال گذشته مردم جدید وارد بورس شدند .پس بهتره در سال جدید به کسانی که اول سال وارد بورس شدن به اندازه سود بانکی سهم ها رشدش بدن تا سهام داران سود کنند .
    اونوقت خود سهام داران اولا با ضرر در صف فروش نمی روند و پولهایشان را بازار خارج نمی کنند .
    البته از این دولت نامرد اعتماد بر نخواهد گشت چون کارش با مردم تمام شده

  • ناشناس

    تنها راه رشد بورس اخراج مدیران فعلی بورس واستخدام چند کارشناس چینی درسارمان بورس میباشد

  • ناشناس

    تا مدیران فعلی بورس کامل سیر نشن ارصعود خبری نیست

  • سلام

    آقای کارشناس کدام اعتماد.
    بیاید پالایش رو بدید مردم 10تومن.بعد از چند ما مردم بدبخت بفروشن 7تومان.چی رو تحلیل میکنید

  • احسان

    زندگی خیلی ها در بورس نابود شد کسری سرمایه آنان و رشد قیمت کالا ها باعث شد سهامداران فقیر تر شوند حفظ ارزش سرمایه این نیست امروز همه ناراحت و نگران و….هستند

  • ناشناس

    اون زمانکه حقوقی ها باید بازار رو حمایت میکردن و عرضه میکردن تا اینقدر بالا نره اینکار رو نکردن حالا که بازار ارزنده هست کوچکترین مقاومت شده یک سد و حقوقی ها عرضه میکنن شاخص مثبت هست ولی بازار منفی هست تا سهمی مثبت میشه حقوقیها حمله میکنن برای فروش مخصوصا شستا و زیر مجموعه هاش

  • ناشناس

    20درصد خرید کردم و میترسم الباقی رو خرید کنم وقتی حقوقی اعتمادی نداره و تو مثبت 2 به بالا عرضه میکنه من چرا اعتماد کنم اون که رانت و سرمایه داره اعتماد نمیکنه از منه سهامدار خرد چه انتظاری هست اول حقوقی ها بیان بعد منه سهامدار ما تا الان هرچی بالا امدیم ریزش سال 1400 بوده سال 1399 خیلی مونده