کد مطلب: ۴۴۰۹۰۰

سیگنال‌هایی برای بازار سهام / فعالان بورس از کرونا نترسند!

سیگنال‌هایی برای بازار سهام / فعالان بورس از کرونا نترسند!

بعضا این سوال مطرح می‌شود که اگر کرونا اثر منفی قابل‌توجهی را بر فعالیت بنگاه‌ها نه‌تنها در داخل ایران بلکه در کل جهان داشته است چرا رشد قیمتی سهام در بورس تهران قابل‌توجیه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعضا این سوال مطرح می‌شود که اگر کرونا اثر منفی قابل‌توجهی را بر فعالیت بنگاه‌ها نه‌تنها در داخل ایران بلکه در کل جهان داشته است چرا رشد قیمتی سهام در بورس تهران قابل‌توجیه است؟

در همین مورد دنیای اقتصاد در تحلیلی نوشته است: از اثر کرونا می‌توان به افت تا ۷۰ درصدی ترافیک خودروهای سبک در کشورهای مختلف اشاره کرد که اثر خود را در کرک اسپرد منفی چند ده درصدی بنزین نسبت به نفت منعکس کرده است. ادامه وضعیت کنونی کرونا در اقتصاد جهانی می‌تواند تمرکز اقتصادهای مختلف را هر چه بیشتر به سمت تمرکز بر تامین نیازهای اساسی مانند غذا و دارو در کل جهان سوق دهد.

در اقتصادهای بزرگ دنیا کاهش شدید شاخص خرید مدیران (PMI) از رویه انقباضی اقتصادها نسبت به ماه قبل از آن خبر می‌دهد؛ البته آمار اقتصاد چین در ماه مارس نشان از بازیابی پس از آسیب سنگین در ماه فوریه داشت.

در چنین شرایطی بانک‌های مرکزی در کل جهان به حمایت از اقتصاد آمده و درحال تزریق نقدینگی به اقتصادها هستند اما فعلا وزنه کرونا سنگین‌تر از اهرم بانک‌های مرکزی در بازار جهانی بوده است.

در اقتصاد ایران با حال ناخوش سال‌های اخیر و به‌دنبال تحریم‌های آمریکا اما تب تورمی همچنان بالا است و حمایت‌های الزامی بانک‌مرکزی و دولت از اقشار مختلف جامعه و همچنین فعالان اقتصادی به منظور جبران بخشی از ضربه شیوع کرونا بر اقتصاد، ناخواسته چشم‌انداز رشد بیشتر نقدینگی و تورمی را فراهم کرده است. در این میان حتی با سیگنال کاهش ارزش قیمت کالاهای پایه مانند نفت، محصولات پتروشیمی و فولاد و مس در بازار جهانی، احتمال کاهش هر چه بیشتر درآمد ارزی حاصل از صادرات چشم‌انداز رشد نرخ دلار و تقویت انتظارات تورمی را برای اقتصاد ایران به‌دنبال دارد.

برای توجیه رشد بورس و تحلیل وضعیت کنونی هیچ‌یک از معیارهای ارزش‌گذاری را شاید نتوان معتبر دانست با این حال در معادلات نقدینگی کلان کشور می‌توان علت ادامه‌دار بودن رشد بورس و نقطه پایان رالی صعودی سهام را حدس زد.

بر این اساس سیگنال‌هایی مانند ادامه تزریق نقدینگی به اقتصاد کشور از سوی بانک‌مرکزی، تقویت انتظارات تورمی، الزام دولت به حمایت پولی از اقتصاد و مواردی از این دست می‌تواند با تحریک حجم نقدینگی کشور اثر خود را در معاملات سهام منعکس کند. البته همچنان این سوال مطرح است که یک فعال اقتصادی کدام گزینه را برای حفظ اندک سرمایه خود در برابر انتظارات تورمی انتخاب کند.

در وضعیتی که نمی‌توان به وضعیت آتی بازار ارز و طلا و دیگر بازارها اعتماد کرد و درحالی‌که نقدشوندگی بالا یک شرط مهم برای انتخاب مقصد سرمایه‌گذاری در وضعیت کنونی است، اینکه سرمایه‌گذاران بیشتری به سمت سهام جذب می‌شوند چندان جای تعجب نیست. همچنان به‌نظر می‌رسد نقدینگی در پیش‌بینی مسیر آتی سهام موثر باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی اسدی

    چه عجب شما هم امروز همرنگ جماعت یکی از دلایل محکم و واضح و بدیهی که بیش از یک سال است در بورس قدرت نمایی می کنید موشکافی کردید هرچند ناقص و بسیار کلی

  • ناشناس

    امروز Investopedia رو داشتم چک می کردم دیدم داره روی 2 موضوع تمرکز می کنه.
    1- diversification
    2- Dollar cost averaging
    بازاری که در رالی صعودی افتاده خرید نکردن درش می تونه عاقلانه باشه هرچند با توجه به مفهوم میانگین گیری بهای دلار خریدهای شما در قیمت بالا با خرید های شما در قیمت پایین میانگین گرفته می شوند و سرمایه گذاران بنیادی با دید بلندمدت 5-10 ساله منتفع خواهند شد.
    دوستان به تنوع دارایی های شان هم عنایت داشته باشند.