کد مطلب: ۶۸۵۲۸۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کامبک سبز بورس / کاهش بهره بین بانکی سهامداران را امیدوار کرد؟

کامبک سبز بورس / کاهش بهره بین بانکی سهامداران را امیدوار کرد؟

شاخص کل در معاملات بورس ۵ مرداد ۱۴۰۱، ۰٫۴درصد رشد کرد. به نظر می‌رسد دلیل اصلی این صعود، اثرات روانی کاهش بهره بین بانکی بر بازار باشد.

به گزارش تجارت نیوز ، امروز و در پایان معاملات بورس ۵ مرداد ۱۴۰۱، شاخص کل بالاخره به روند نزولی خود پایان داد. شاخص که از ابتدای هفته روندی نزولی داشت، در پایان معاملات امروز پنچ هزار و ۲۶۴واحد، معادل ۰٫۴درصد رشد کرد. به این ترتیب شاخص در سطح یک میلیون و ۴۴۳واحد، هفته اول مرداد ماه را به پایان برد و به استقبال تعطیلات رفت.

در معاملات امروز شاخص هموزن نیز هم‌جهت با شاخص کل حرکت کرد و رشد ۰٫۳درصدی را رقم زد. بنابراین شاخص هموزن روی سطح ۳۸۹هزار و ۴۷۳واحدی آرام گرفت.

موتور محرک صعود بورس امروز، سبزپوشی نمادهای فلزی، پتروشیمی و پالایشی بود. به‌طوری که نمادهای فولاد، نوری، فارس، فملی، تیپیکو و شپنا، بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص بجا گذاشتند.

بورس همچنان در رکود

با وجود رشد شاخص، ارزش معاملات امروز نسبت به روز گذشته ۵۰۰میلیارد تومان افت کرد و به دو هزار میلیارد تومان رسید. همچنین حقیقی‌های بورس، حدود ۱۲۵میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

به نظر می‌رسد شرط اصلی تداوم صعود بورس، آشتی اهالی بازار، بویژه حقیقی‌ها با بورس باشد. به این ترتیب رشد ارزش معاملات و بازگشت پول حقیقی می‌تواند سهامداران را برای بهبود اوضاع امیدوار کند.

اثرات روانی کاهش بهره بین بانکی

به نظر می‌رسد رشد امروز بورس، ناشی از جلسه دیروز رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس باشد. جلسه‌ای که نتیجه آن تصمیم دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره‌بین بانکی بود.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، بخش عمده تاثیر این تصمیم بر بازار، اثرات روانی آن بر سهامداران است. سبز شدن بازار امروز هم این گفته کارشناسان را تایید می‌کند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تاثیر روانی کاهش نرخ بهره بین بانکی تا پایدار است یا نه و تا چه زمانی بازار را سبزپوش نگه می‌دارد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    امیدواریم دولت توجهی به بورس بکند این 5% های منفی روزانه زندگی مردم است و بسادگی نسبت به این بی تفاوت نباشند

  • ناشناس

    ای کاش مسولین کاری که نمیکنند قول نمی‌دادم که مثل نمک روی زخم پاشیدن هستش. 2 ساله امروز فردا. من نبودم فلانی بود. اون یارو قبلی بود من بیام بورس را متحول میکنم. همش صحبت‌های..

  • ناشناس

    چرا ما همش در حال از دست دادن سرمایه مون هستیم ولی شاخص خیلی پایین نمیاد بین 1400تا 1500مونده

  • ناشناس

    بورس از سال ٩٧ تا الان صد برابر هم بیشتر شده و حباب خیلی زیادی داره