کد مطلب: ۱۹۴۶۸۷

بورس ۵۰ ساله شد

بورس 50 ساله شد

معاون نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس گفت: بازار سرمایه در حال حاضر پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به موتور محرک اقتصاد کشور دارد و شرایط را برای رسیدن به اهداف سال ١٤٠٤ پیدا کرده است.

علی سعیدی در آستانه ۵۰ سالگی بورس بیان کرد: شورای عالی بورس در سال ۱۳۴۵ تشکیل و اولین معامله در ۱۵ بهمن ۱۳۴۶ انجام شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در ادامه افزود: طرح ایجاد بورس اولین بار در سال ۱۳۱۲ مطرح و بررسی آن به سال ۱۳۱۵ باز می‌گردد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تصریح کرد: از سال ۱۳۲۸ ایران دارای توسعه اقتصادی است و در ابتدا برنامه‌ها ۷ ساله بوده است.

سعیدی بیان کرد: نظام بازار سرمایه دارای قدمت ۵۰ ساله بوده و نشان از بدنه قوی در اقتصاد کشور است به طوریکه اولین معامله بورس ایران بر روی تخته سیاه انجام شده است.

وی در توضیح اسامی اولین نمادهای بورسی گفت: بانک توسعه صنعتی و معدنی و نفت پارس اولین نمادهای معاملاتی بورس بوده‌اند و سال‌های اول تنها اوراق قرضه معامله شده است.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس بیان کرد: بازار سرمایه در حال حاضر تا حد زیادی پتانسیل بیشتری برای تبدیل شدنه به موتور محرک اقتصاد کشور دارد و شرایط را برای رسیدن به اهداف سال ۱۴۰۴ دارد.

سعیدی اظهار کرد: در بخش بین‌المللی اقدامات موثری در بازار سرمایه انجام شده و منابع خوبی از سرمایه‌گذاران خارجی جذب شده و با رفع شدن مشکلات نقل و انتقالات این فرایند بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: در ابتدا اولین قانون توسعه برنامه 7 ساله بود که توسط مجلس وقت به تصویب رسید و این نطام بازار سرمایه نشان از تجارت ارزشمندی است که توانسته به توسعه خود در بازار دست یابد.

فلاح مدیر روابط عمومی بازار سرمایه در این نشست خبری با اشاره به رونمایی سکه ۵ هزار ریالی در آستانه ۵۰ سالگی بورس گفت: در آستانه ۵۰ سالگی بورس با کمک بانک مرکزی سکه ۵ هزار ریالی با نشان بورس رونمایی و عرضه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: همایش بزرگداشت ۵۰ سالگرد بورس ۸ بهمن‌ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

سعیدی در خصوص ارزش اولین معاملات یاد آور شد: ارزش اولین معاملات بورس در طول سال‌های ۴۶ تا ۵۷ حدود ۱۵ میلیارد تومان بوده که شامل ۸ میلیارد تومان سهام و مابقی اوراق قرضه بوده است

وی با بیان اینکه برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌های بورس از برخی از بانک‌ها بزرگ‌تر است، گفت: بورس با هزینه بسیار کمتری می‌تواند واسطه گری مالی را انجام دهد.

سعیدی افزود: به طور قطع ۵۰ سال بعد بازار سرمایه در کشور و در اقتصاد حرف اول را می زند چرا که از تکنولوژی‌های مدرن در این حوزه استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به معافیت‌های مالیاتی در بازار سرمایه اظهار داشت: هر چند معافیت مالیاتی در بورس ایران نسبت به بورس جهانی بیشتر است اما از انجایی که بسیاری از سرمایه‌داران به دلیل دو دفتره بودن تاکنون مالیات نپرداختند، معافیت مالیاتی بورس برایشان قابل توجه نیست.

منبع: شهر فردا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.