کد مطلب: ۴۱۵۱۷۴

بیانیه جدید اتحادیه اروپا درباره برجام

بیانیه جدید اتحادیه اروپا درباره برجام

دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور یک بیانیه در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین، به تکرار مواضع اروپایی‌ها در خصوص توافق هسته‌ای پرداخت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره رایزنی‌های انجام شده در نشست روز جمعه (دیروز) کمیسیون مشترک برجام بیانیه‌ای منتشر کرد و در آن ضمن انتقاد از گام‌های ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی خودش، درباره ساز و کار اینستکس اظهارنظر کرده است.

نشست کمیسیون مشترک برجام که بعدازظهر امروز (جمعه) با حضور هیات های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و‌‌انگلیس) در محل نمایندگی اتحادیه اروپا در شهر وین برگزار شده بود، بعد از حدود سه ساعت پایان یافت.سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشتند.

اشمید بعد از اتمام نشست کمیسیون مشترک برجام در وین حفظ توافق هسته‌ای برجام را مسئولیت جمعی همه طرف‌ها دانست و در توئیتر نوشت: «ریاست جلسه کمیسیون مشترک برجام را به عهده داشتم. درخواست زیادی برای اجرای کامل توافق هسته‌ای و قطع روند منفی اخیر مطرح شد».

او افزود: «ما برای حفظ برجام مسئولیت جمعی داریم. از همه طرف‌ها خواستم مسئله را به پایتخت‌هایشان گزارش دهند چون به تلاش‌های شدید همه طرف‌ها نیاز است» (جزئیات بیشتر).

بعد از این اظهارنظر اشمید، دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ریاست آن برعهده «جوزف بورل» مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا است، یک بیانیه منتشر کرده و روایت خود را درباره نشست کمیسیون مشترک برجام ارائه کرده است.

این دفتر در بیانیه خود درباره نشست کمیسیون مشترک برجام، به تکرار مواضع اروپایی‌ها در خصوص برجام، انتقاد از خروج غیرقانونی آمریکا از این توافق و تحرکات آنها در خصوص ساز و کار موسوم به «اینستکس» پرداخت و البته از گام‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی خودش انتقاد کرده است.

در بیانیه آمده است: «این نشست در یک برهه حساس برگزار شد. شرکت‌کنندگان به پایبندی ۱۴ ماهه ایران به تعهدات هسته‌ای برجامی خودش بعد از خروج تاسف برانگیز ایالات متحده از این توافق و اعمال مجدد تحریم‌های امریکا که سبب شد ایران به مزایای کامل رفع تحریم‌ها برسد، اذعان کردند. مشارکت‌کنندگان بار دیگر بر اینکه برجام یک دستاورد بین‌المللی و عنصر کلیدی در زمینه معماری جهانی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای است، تاکید کردند. در این باره، نگرانی‌هایی جدی در خصوص یک سلسله از تحولات به ویژه در خصوص اقدامات اخیر ایران در زمینه اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی این کشور مطرح شدند. همه شرکت‌کنندگان بر اهمیت کلیدی اجرای کامل و موثر تعهدات همه طرف‌ها و اراده‌شان برای پیش بردن تلاش‌ها به منظور حفظ توافق (برجام) تاکید کردند. با این نیت و مطابق با بیانیه مشترک نشست در سطح وزرای خارجه ماه سپتامبر اتحادیه اروپا/ سه کشور اروپایی به علاوه ۲ (روسیه و چین) و ایران در نیویورک، سه کشور اروپایی به علاوه دو کشور، قویا ایران را تشویق کردند که اقدامات ضروری را برای اجرای کامل تعهدات هسته‌ای‌ خودش و اجتناب از انجام اقدامات تنش‌آمیز اتخاذ کند و همچنین بر اهمیت حفظ مزایای اقتصادی برجامی ایران تاکید کردند».

دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «مشارکت‌کنندگان (در نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام) بر نقش کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید و از آن حمایت کردند؛ نهادی که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مسوول نظارت و راستی آزمایی اجرای تعهدات هسته‌ای برجامی ایران است».

این نهاد اروپایی همچنین تصریح کرد: «مشارکت‌کنندگان، بار دیگر بر حمایت قوی خودشان و مسوولیت جمعی‌شان در زمینه ادامه کار پروژه‌های کلیدی عدم اشاعه هسته‌ای که بخش حیاتی برجام هستند، تاکید کردند. آنها از تداوم تلاش‌های گروه مشترک کاری اراک، چین و بریتانیا در زمینه پیش بردن پروژه نوسازی اراک استقبال کردند. آنها تحولات اخیر در رابطه با تاسیسات نطنز را بررسی کردند و حمایت مستحکم خودشان را از تلاش‌های روسیه برای ادامه اجرای پروژه ایزوتوپ پایدار ابراز داشتند».

دفتر جوزف بورل مسوول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این بیانیه درباره اینستکس هم اظهارنظر کرد و گفت: «مشارکت‌کنندگان از تصمیم دولت‌های بلژیک، دانمارک، فنلاند، هلند، سوئد و نروژ برای پیوستن به اینستکس که شامل چشم انداز باز کردن آن به روی عاملان اقتصادی کشورهای ثالث استقبال کردند. هدف اینستکس، تسهیل تجارت مشروع با ایران به منظور حمایت از نیازهای مردم ایران است».

در پایان این بیانیه آمده است: «مشارکت‌کنندگان از تلاش‌های دیپلماتیک اخیر به منظور کاستن از تنش‌ها قدردانی کردند. برای مثمر ثمر شدن این تلاش‌ها، همه طرف‌های مربوطه باید به اندازه کافی انعطاف از خودشان نشان دهند. در همین چارچوب، مشارکت‌کنندگان (در نشست دیروز کمیسیون مشترک برجام) درباره ضرورت پرداختن به چالش‌های جدی مرتبط با برجام در چارچوب خود برجام صحبت کردند».

پیش از این «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم در یک توئیت روایت روسیه از نتایج به دست‌آمده در نشست کمیسیون مشترک برجام اینطور نوشته بود: «آخرین جلسه کمیسیون مشترک برجام در سال ۲۰۱۹ این را به اثبات رساند که علی‌رغم همه مشکلات و اختلافات، شرکت‌کنندگان در این نشست در حمایت از برجام و تعهد به آن متحد هستند. این جمع‌بندی اصلی است که از رایزنی‌های امروز به دست آمده است».

نشست کمیسیون مشترک برجام در شرایطی برگزار شد که به دنبال اقدام اخیر فرانسه، انگلیس و آلمان در ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل علیه موشک‌های ایران، یک رسانه انگلیسی مدعی شده کشورهای اروپایی عضو برجام در جلسه کمیسیون مشترک برجام ایران را به اعمال ساز و کاری که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران منجر شود (موسوم به مکانیسم ماشه) تهدید خواهند کرد.

طبق گزارش ادعایی خبرگزاری رویترز، قدرت‌های اروپایی در جلسه روز جمعه از ایران خواهند خواست به «نقض» مفاد توافق هسته‌ای پایان دهد وگرنه ممکن است تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور احیا شود.

پیشتر سه کشور اروپایی عضو برجام (فرانسه، انگلیس و آلمان) در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شده‌اند که برخی از موشک‌های بالستیک ایران با قطعنامه شورای امنیت، «ناهمخوان» است. این سه عضو اروپایی برجام در نامه‌ای که روز چهارشنبه میان اعضای شورای امنیت توزیع شده، به گوترش توصیه کرده‌اند که در گزارش بعدی خود در مورد برنامه موشکی ایران، این موشک‌ها را با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ در تضاد توصیف کند.

به دنبال ارسال نامه فرانسه، انگلیس و آلمان علیه برنامه موشکی ایران، ویر خارجه ایران ضمن رد مواضه این سه کشور اروپایی در پیامی توئیتری نوشت: «برایان هوک (نماینده یوژه آمریکا در امور ایران) تذکری به موقع به شریکان اروپایی ما در برجام داد و به صراحت اذعان کرد که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آزمایش‌های موشکی [ایران] را ممنوع نکرده است.

«محمد جواد ظریف»،عکسی از متن سخنان برایان هوک که روی وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته را ضمیمه پیامش در توئیتر کرده است. در این عکس، زیر این بخش از سخنان هوک که گفته بود «یکی از نقائص توافق هسته‌ای ایران این است که به ممنوعیت آزمایش‌های موشک‌های بالیستیک ایران خاتمه داد»، خط کشیده شده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.