خبر مهم:

کد مطلب: ۴۹۷۶۷۶

قائم مقام بیمه مرکزی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

جزئیات جدید از بیمه منازل مسکونی / چه میزان بیمه به قبض برق اضافه می‌شود؟

جزئیات جدید از بیمه منازل مسکونی / چه میزان بیمه به قبض برق اضافه می‌شود؟

لایحه بیمه منازل مسکونی برای 30 میلیون خانه تصویب شده و مبلغ آن روی قبض برق مصرفی هر خانه محاسبه می‌شود اما این طرح با ابهاماتی روبه‌روست که در گزارش قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی به جزئیات بیشتری در این خصوص پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق مصوبه جدید مجلس مقرر شده ۳۰ میلیون خانه تحت پوشش بیمه حوادث طبیعی قرار گیرد که برای این منازل پرداخت حق بیمه اجباری است؛ مبلغ آن روی قبض برق مصرفی هر خانه محاسبه می‌شود و بیمه آن را از اداره برق دریافت می‌کند.

براساس این مصوبه صندوق بیمه حوادث طبیعی تشکیل می‌شود که سرمایه اولیه این صندوق ۵۰ میلیارد تومان است، بقیه منابع آن از حق بیمه‌ای که مردم باید بدهند و کمک دولت تامین می‌شود.

در خصوص این قانون سوالاتی مطرح است، مالکانی که ملک خود را بیمه کرده‌اند آیا دوباره باید حق بیمه بپردازند؟ میزان حق بیمه با توجه به متراژ و شهر تغییر می‌کند؟ سقف تعهد بیمه به بیمه‌پرداز چقدر است؟ در ملک‌هایی که مستاجر حضور دارد، حق بیمه را چه کسی باید بپردازد موجر یا مستاجر؟

پرویز خسروشاهی، قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز به جزئیات بیشتری از این مصوبه اشاره کرد. او در خصوص ملک‌هایی که در اختیار مستاجر است گفت: حق بیمه را باید مالکان خانه‌های مسکونی پرداخت کنند و مستاجران نباید این مبالغ را بپردازند.

براساس اظهارات او این قبض روی دوره‌های فیش برق اعمال می‌شود، اما در خصوص میزان مبلغ حق بیمه‌ای که باید هر مالک پرداخت هنوز رقمی گفته نشده ولی حداکثر آن در قانون بودجه تعیین می‌شود.

قائم مقام بیمه مرکزی افزود: جزئیات بیشتر درباره میزان حق بیمه پرداختی توسط مالک با توجه به متراژ، شهر و ریسکی که دارد در آیین‌نامه جداگانه‌ای مشخص می‌شود.

او در خصوص مالکانی که منزل خود را بیمه کرده‌اند عنوان کرد: این بیمه به عنوان بیمه پایه است و اگر هر مالک از قبل یا بعدا خانه خود را بیمه کند به عنوان بیمه تکمیلی در نظر گرفته می‌شود. همچنین این تعهد بیمه‌ای را صندوق بیمه حوادث طبیعی پرداخت می‌کند.

منابع این صندوق برای اجرای تعهدات خود در زمان حادثه از حق‌ بیمه‌ای که بخشی را دولت و بخشی را مالکان پرداخت می‌کنند تامین می‌شود.

خسروشاهی در پایان اظهار کرد: همچنین یک حساب اتکایی وجود دارد که از محل بودجه‌های دولتی به آن منابع تزریق می‌شود تا اگر صندوق نتوانست به تعهدات خود عمل کند از طریق این حساب اتکایی پرداخت شود. اگر این منابع نیز کافی نباشد در بودجه سالانه دیده شده که به صندوق کمک شود تا بتواند به تعهدات خود عمل کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ما چقدر بدبختیم که تو ایران به دنیا اومدیم با این قوانین پول زور گرفتن از مردم

  • حسین بیرامی

    لطفا برای مردم تصیم نگیرید. ازخود شان بپرسید آیا راضی هستند. درضمن در شهرستانها اینکار را بکنید.چون حوداث بیشتر برای انهاست. شما فقط فکراین هستید که ازمردم پول بگیرید. صندوقخانه پر شود.با تشکر.

  • بزرگزاد

    ضمن عرض سلام، در مورد طرح بیمه کار خوبی است ولی باید شرایط شفاف سازی شود کور، کورانه وبدون اطلاع از مافاد قرارداد وبقولی سر از خود کاری را برای دیگری انجام دادن وتعهد بوجود آوردن ب ای دیگری ودر عمل انجام شده قراردادن درست نیست، وحتما باید کاملاً مورد روشن و واضح شده وانجام آن اختیاری باشد، موضوع بعدی اینکه محل مسکونی اجاره ای باشد باید هزینه قبض را مستاجر پرداخت نماید آیا واین مبلغ هرچند کم هم باشد بار اقتصادی اضافی برای مستاجر است که این مورد نیز باید روشن باشد، هرچند به نظر ات نوشته شده اهمیت دا ده نمی‌شود با این حال نظر خود را اعلام کردم وامید وارم انعکاس داده شود ونتیجه اعلام گردد، ممنون

  • ناشناس

    متاسفم برای تصمیمات غیر معقول و غیر کارشناسی

  • ناشناس

    دیگه چه بلائی مونده سر مردم بدبخت بیاد همینو کم داشتیم من ی پیرزن مستاجر هستم بخاطر اینکه درآمد نداشتم کرایه بدم امدم توی بیابون پرند مستاجری حالا پول بیمه خونه مالک رو از کجا بیاریم چرا اینقدر به ما ظلم میشه ما نون نداربم بخوریم پول بیمه مالکان رو هم باید بدیم خدا رو خوش نمیاد

  • ناشناس

    آخه ما مستاجر بدبخت هم قبض گاز را یک دوم پرداخته و سزاوار نیست

  • ناشناس

    این بیمه اجباری دیگه چیه؟
    بالاخره باید از ی جای کسری بودجه مملکت رو تامین کنن.
    اونم مردم بیچاره…..
    خدا آخر وعاقبتمون رو بخیر کنه

  • بی پناه

    سلام
    این طرح خوبی هست و بسیار عالی ولی نحوه دریافت بسیار اشتباه می باشد
    اگر این طرح اجرا شود باعت می شود پرونده های زیادی بین مستاجر و موجر در دادگاه ایجاد شود بخاطر عدم پراخت پول های واریز شده توست مستاجران و عدم پرداخت توست موجر
    بیمه منازل مسکونی باید مثل بیمه خودرو و عمرم باشد هرکس بیمه کرد
    نه اجبار
    چیز اجبار نه بلکه انسان نمی پذیرد حیوان هم راه اجباری رو درست نمیره

  • ابراهیم غفارلو

    سلام فک کنم هیچ کس متنو مطالعه نکرده فقط همینجوری نظر میدن

  • ناشناس

    نکته قابل توجه:
    مواردی که تحت پوشش بیمه آتش سوزی قرار نمی‌گیرند:
    جنگ
    مواد رادیواکتیو
    امواج صوتی
    شورش، جنگ داخلی
    آتش‌فشان
    استهلاک