کد مطلب: ۶۱۸۰۰۵

وضعیت بی‌آرتی خواب‌ها ۳ هفته بعد از گزارش تجارت‌نیوز:

دردسر جدید بی‌آرتی خواب‌ها / «ساعت ۴ صبح باید پیاده شوید!»

دردسر جدید بی‌آرتی خواب‌ها / «ساعت ۴ صبح باید پیاده شوید!»

۲۰ اتوبوس در سطح شهر مستقر شده تا سرپناه بی‌آرتی‌ خواب‌ها شود اما آنها می‌گویند ساعت چهار صبح مجبورند از این اتوبوس‌ها پیاده شوند. پس دوباره مجبورند بلیت بگیرند و به اتوبوس‌های شرکت واحد پناه ببرند تا سوز سرما بگذرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سه هفته از موج واکنش‌ها به گزارش ب ی‌آرتی خوابی می‌گذرد. راهکار شورای شهر برای حل این مشکل، مستقر کردن تعدادی اتوبوس در تهران بود. اتوبوس‌هایی که «اتوبوس شب» یا «اتوبوس خواب» نام گرفتند.

اما نه اتوبوس‌های شب و نه گرمخانه، خانه امن اتوبوس‌خواب‌ها نشد. هنوز صندلی اتوبوس جای امنی است که این شب‌های سرد با دمای زیر صفر درجه سانتی‌گراد را سر کنند.

اگرچه برای چمران، رئیس شورای شهر تهران اتوبوس‌خوابی بحث حاشیه‌ای است اما زندگی برخی از شهروندان پایتخت اینگونه می‌گذرد. اتوبوس‌خواب‌هایی که زورشان به اجاره خانه نمی‌رسد و مجبورند شب را روی یک صندلی اتوبوس صبح کنند.

مُسکنی موقت برای اتوبوس‌خواب‌ها که قرار نیست دردشان را دوا کند. درد تورم ۴۳ درصدی، درآمد ناچیز و داشتن خانه‌ای که حالا برایشان رویایی دست‌نیافتنی است. حتی زورشان به حاشیه‌نشینی هم نمی‌رسد. حاشیه‌نشین‌هایی که به گفته تقی رستم وندی، معاون وزیر کشور تعدادشان به ۱۱ تا ۱۳ میلیون نفر می‌رسد.

۴ صبح زمان پیاده شدن از اتوبوس‌های شب

اخیرا احمدی صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از مستقر شدن ۲۰ اتوبوس در سطح شهر تهران برای اتوبوس‌خواب‌ها خبر داده بود.

اما چرا بی‌آرتی خواب‌ها سراغ «اتوبوس‌های شب» نمی‌روند؟ یکی از اتوبوس‌خواب‌ها می‌گوید: «آنجا فقط چند ساعت می‌توانیم بمانیم.» مسئول گیت بلیت یکی از خطوط اتوبوسرانی هم می‌گوید: «اتوبوس‌هایی که اینجا مستقر شده چهار صبح آنها را پیاده می‌کنند.» سرما و تاریکی شب هنوز نرفته باید دنبال جای دیگری باشند.

یکی از رانندگان اتوبوس هم می‌گوید: «اتوبوس‌های شب هم راهکار موقت است. آب‌ها که از آسیاب افتاد، دوباره اوضاع به روال قبل برمی‌گردد. اینها دوباره مجبورند هر شب در بی آر‌تی بخوابند.»

اما همین راهکار موقتی هم مشکل این افراد را حل نکرده. چون بی‌آرتی‌خواب‌ها ساعت چهار صبح پیاده می‌شوند. اتوبوس‌خواب‌ها باید دوباره بلیت بخرند و سوار اتوبوس‌های شرکت واحد شوند. مسئول گیت بلیت می‌گوید: «برای بلیت نزدن هم یک ایستگاه مانده به ایستگاه آخر می‌توان پیاده و دوباره شد.» برخی از بی‌آرتی خواب‌ها اینگونه از هزینه بی‌آرتی خوابی کم می‌کنند. باید منتظر بمانند تا اتوبوس بعدی برسد. یک ربع یا نیم ساعت خواب کمتر و انتظار در سرما برای کم کردن هزینه!

اما چرا شهروندان را ساعت چهار صبح از اتوبوس‌های شب پیاده می‌کنند؟ روابط عمومی سازمان خدمات رفاهی و اجتماعی شهرداری تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «پایان ساعت کاری اتوبوس‌ها از سوی اتوبوسرانی ساعت پنج صبح است. ساعتی که خطرات شب‌خوابی در سرما رفع شده است. از این ساعت به بعد در صورت تمایل مددجویان امکان حضور آنها در گرمخانه‌ها وجود دارد. در حال پیگیری جدی هستیم که سازمان اتوبوسرانی امکان اختصاص اتوبوس ویژه برای این کار را فراهم آورد تا بتوانیم تا ساعت ۸ صبح در خدمت مدد جویان باشیم.»

چرا اتوبوس‌خواب‌ها به گرمخانه نمی‌روند؟

لباس‌های تمیزی به تن دارد. در اتوبوس هم اجازه نمی‌دهد کسانی که ماسک ندارند کنارش بنشینند. می‌گوید مدت‌هاست که اتوبوس‌خواب است. مسیرها را کامل می‌شناسد. می‌داند کدام خط برای خوابیدن بهتر است یا کدام بدتر!

قبلا جایی کار می‌کرده که جای خواب رایگان هم به او می‌دادند. حالا اتوبوس را برای خواب انتخاب کرده. می‌گوید: «گرمخانه بهداشتی نیست. محیط کثیفی دارد. چند بار برای خوابیدن تا در گرمخانه هم رفتم اما نتوانستم آنجا بروم آنقدر که کثیف است.»

یکی از رانندگان اتوبوس می‌گوید: «محیط گرمخانه برای کسانی که اعتیاد ندارند و سر و وضع درستی دارند هم خوب نیست! البته برخی که اعتیاد دارند به گرمخانه نمی‌روند.»

بی آر تی 2 scaled

یک صندلی در اتوبوس برای آنها خانه‌ای است ارزان در پایتخت! اتوبوس‌خواب‌هایی که هر ۴۵ دقیقه یک بار باید پیاده شوند.

۱۸ گرمخانه فعال در تهران

بر اساس داده‌هایی که روابط عمومی سازمان خدمات رفاهی و اجتماعی شهرداری تهران به تجارت‌نیوز داده ۱۸ گرمخانه و ۲ سامانسرا در تهران فعال هستند. این گرمخانه‌ها به صورت ۲۴ ساعت فعال هستند.

حمام در این گرمخانه‌ها الزامیست. پک بهداشتی در این گرمخانه‌ها توزیع می‌شود. پتوها و وسایل دیگر در ماه ۲ تا سه بار شست‌وشو می‌شوند.

اگرچه شهرداری تهران می‌گوید ۱۸ گرمخانه در تهران فعال است، اما اتوبوس‌خواب‌ها فقط یک آدرس یک گرمخانه را می‌دهند؛ گرمخانه خاوران که از آن هم دل خوشی ندارند و می‌گویند تمیز نیست!

حتی رانندگان اتوبوس شرکت واحد هم تنها به وجود یک گرمخانه اشاره می‌کنند. مسئول گیت هم فقط گرمخانه خاوران را معرفی می‌کند و می‌گوید این تنها گرمخانه تهران است. معلوم نیست که چرا کسی از ۱۷ گرمخانه دیگر یاد نمی‌کند. یا گرمخانه‌ای نیست یا شناخته شده نیست!

یکی از اتوبوس‌خواب‌ها که اتوبوس را به گرمخانه ترجیح می‌دهد، می‌گوید برای حمام به حمام عمومی می‌رود. روزها هم تا شب کار می‌کند. شب هم در بی‌آرتی می‌خوابد.

انتظار برای پایان زمستان

یکی خط آزادی-تهرانپارس را انتخاب می‌کند و آن یکی خط تجریش راه-آهن را. مسیر تجریش-راه‌آهن کوتاه‌تر است اما اتوبوس‌های این خط گرم‌ است و صندلی‌های راحتی دارد.

خط تهرانپارس-آزادی اما مسیر طولانی‌تر است. بی‌آرتی‌خواب‌ها کمتر پیاده و سوار می‌شوند. بی‌آرتی خواب‌ها انتخاب دیگری هم دارند. خط خاوران-آزادی که هم اتوبوس‌های گرمی دارد و هم مسیر طولانی است. اما آنطور که برخی اتوبوس‌خواب‌ها و رانندگان می‌گویند این خط چندان امن نیست!

یکی از بی‌آرتی‌خواب‌ها می‌گوید: «ایستگاه پایانی خطرناک است. کسانی که اعتیاد دارند برخی از شب‌ها اینجا جمع می‌شوند و کمتر در اتوبوس‌های این خط می‌خوابم.»

راننده اتوبوس هم می‌گوید اتوبوس‌خواب‌ها کمتر سراغ این خط می‌آیند. بی‌آرتی‌خواب‌هایی که هر شب با توجه به طول مسیر ۵ تا ۶ بار هم ممکن است پیاده و سوار شوند. منتظرند که این چند ماه سرما تمام شود. این یعنی از رنج نداشتن خانه سرمایش کم شود!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا اینها را در مسجد سکنی نمی دهند .مگر خانه خدا نباید مامن و جای امن این مسلمانان باشد.آن هم با این همه بودجه ای که به مساجد می دهند .در تمامی کشورهای اسلامی به غیر از ایران مسجد جای استراحت مردم و مسافران است.

  • ناشناس

    میگیم در مساجد رو باز کنید برای این آوارگان این افتراست .الفاظ نامناسبه واقعا که معلومه بی طرفی…

  • ناشناس

    این افراد که اغلب زحمتکش و از اقشار بسیار آسیب دیده هستند باید حمایت بشوند، پیشنهاد میکنم سالن‌های ورزشی را با کمک شهرداری و خیرین تجهیز کنند در همه مناطق برای اسکان شبها از 6 عصر تا 8 صبح، آدرس این سالنها را در همه جا به ویژه بین رانندگان اتوبوس‌ها پخش کنند، از گشت‌های پلیس هم می‌توان برای هدایت این افراد به نزدیک ترین سالن و ورزشگاه کمک گرفت.

  • ناشناس

    درمساجد باز کنن یابرگردن به شهرخودشان آدم دلش میسوزه خدا به دادتون برسه مسولین که به فکر نیستن

  • محمد

    کل شهر یه گرمخونه داره که اونم ساعت 6 صبح برپا میزنه و همه رو بیرون میکنه. مثلا اومدن کمک کنن اتوبوس گذاشتن اونم پولی… که به جای 6 صبح 4 صبح بیرون میکنه…ببینید چقدر قشنگ مشکلات برطرف میکنن

  • حسین صالحی

    قبل از هر چیز،تشکر میکنم از تجارت نیوز که لااقل حتی در حد چند خط مقاله هم شده،بهش اشاره کرده،انصافاً من که تنها مجله داخلی هست که فرصت داشتم مطالعه میکنم،اما در این مورد که گوشه ی کوچکی از مشقات و معضلات و گرفتاری های این روزها یا بهتر بگم این سال‌های ماست،فقط بگم که من دو سال خدمت سربازی رو تو یکی از بیمارستان‌های ارتش تو شهر تهران بودم،سال ۸۶،هر وقت با هوای بشدت سرد و استخون سوز مواجه میشم،درجا یاد شبهای پست تو سربازی میوفتم،که واقعا تحمل دو ساعت سرمای شب و نصف شب خیلی سخت و عذاب آور بود…الانم که داشتم اینو میخوندم تو اتاقم کنار بخاری بودم،که یه لحظه از ته دل سوختم و خجالت کشیدم…چطور شما هایی که میتونید کاری کنید،مسئولین،بودجه میلیاردی واسه سرای خالی و دور دست میگیرید،تو این شبها با خیال راحت تو بهترین کاخ ها کنار خانوادتون از بهترین امکانات روز و بهترین غذاها و میوه ها استفاده میکنید،در حالیکه بیخ گوشتون،میلیون‌ها، نه هزاران انسان مثل خودتون گرسنه تو سرما شب رو صبح میکنن…انسانیت…؟!اینجا…؟!

  • ناشناس

    واقعا عجب روزگاری شده وای به حال ظالم مسئولین نفرین خدا بر شما

  • حاج حبیب

    عسل جان ، شما خودشو ناراحت نکن ???

  • ناشناس

    بله !!!! وقتی که ۶۰ درصد کل ثروت کشور صرف تهرون میشه باید فکر این جاش رو هم میکردید
    همه به سمت کلان شهر ها به خصوص تهران هجوم میارن بعدش میبینی یهو ۱۰میلیون نفر زیر خط فقرند
    اما من در یه شهری در استان کرمان هستم که یک کارگاه هم نداره چه رسد به کارخانه و شرکت و…..
    خدا رو شکر هم فقیر ترین ادماش کارتن خواب نیستن
    و یک نکته مهم!!! به جای این حرفا جمعیت رو مدیریت کنید جمعیت زیاد یعنی نیاز به مسکن و خوراک و خیلی چیزهای دیگه….. به خصوص در کلانشهرها

  • ناشناس

    همه را صاحب خانه می کنیم!!!