کد مطلب: ۱۲۴۹۴۲

بی مهری دولت یازدهم به مسکن مهر

بی مهری دولت یازدهم به مسکن مهر

کارشناس مسکن اعلام کرد: تورم 90 درصدی در جامعه مربوط به سرمایه گذاری در بخش مسکن مهر بود. دکتر احسان الله باقری؛ کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار تجارت نیوز با اعلام اینکه دولت یازدهم به مسکن مهر بی مهری کرد، گفت: مسکن مهر از ابتدا با برنامه‌ریزی‌های فشرده همراه با هزینه های

کارشناس مسکن اعلام کرد: تورم 90 درصدی در جامعه مربوط به سرمایه گذاری در بخش مسکن مهر بود.

دکتر احسان الله باقری؛ کارشناس مسکن در گفت و گو با خبرنگار تجارت نیوز با اعلام اینکه دولت یازدهم به مسکن مهر بی مهری کرد، گفت: مسکن مهر از ابتدا با برنامه‌ریزی‌های فشرده همراه با هزینه های بسیاربالا شروع به کار کرد، اگرچه به انجام رسیدن این پروژه در نظر خیلی ها بعید و سخت نظر می رسید،‌اما با بی مهری دولت یازدهم به این امر،‌ در عمل پروژه مسکن مهر مسکوت ماند.

وی به درگیری‌های عملیاتی در این پروژه اشاره کرد و افزود: هم اکنون برخی از پروژه های مسکن مهر در اطراف شهرها خود به یک شهر تبدیل شده‌اند که استانداردهای شهرسازی مانند فضای سبز، بیمارستان و دیگر بناهای ضروری برای یک شهر را دارد.

باقری با اشاره به اینکه این پروژه مشکلات بسیاری را برای دولت فراهم کرد، بیان کرد: دولت دهم با وجود فشارهای مالی سنگین و دیگر مسائل توانست با پیگیری و سرمایه‌گذاری های زیاد این پروژه را به پیشرفت 60 درصدی برساند. ه تاوان سنگینی برای دولت به همراه داشت. در واقع 90 درصد تورم مربوط به سرمایه‌گذاری در این بخش بود.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه این پروژه تاوان سنگینی برای دولت داشت، ادامه داد: تورم 90 درصدی در جامعه مربوط به سرمایه گذاری در این بخش بود.

باقری گفت: متاسفانه دولت یازدهم از ابتدا مخالف این طرح بود و انگیزه ای برای ادامه این پروژه نداشت، بنابراین برای آن هم کاری انجام نداد، اما با فشارهای مردمی و تنویر افکار عمومی مجبور به ورود به این قضیه شد و تا حدودی این امر را پیگیری کرد.

وی پیشرفت این طرح در چند سال اخیر را ضعیف خواند و افزود: در حال حاضر آمار و ارقام مستندی که کار ویژه‌ای برای این پروژه صورت گرفته وجود ندارد و اگر فرض بگیریم دولت قبل 15 درصد رشد کرده، در دولت فعلی 2 درصد فعالیت انجام شده است.

این کارشناس مسکن گفت: نفس مسکن مهر در ابتدا سریع بود و به علت محدودیت زمان و فشرده بودن آن اتحادیه ها برای ساماندهی کار با یکدیگر هماهنگ شدند. البته در این میان کسانی نیز بودند که تخصصی در امور ساخت‌و‌ساز نداشتند و از سواد پایینی برخوردار بودند.

باقری با بیان اینکه تعداد زیادی از تعاونی های مسکن کار خود را از همان ابتدا شروع کردند، افزود: سیکل طراحی پروژه مسکن مهر به درستی برنامه‌ریزی شده بود، اما باید گفت که در همه پروژه ها مشکلاتی وجود دارد که باعث کندی و مخالفت در ادامه پروژه می‌شود.

وی تصریح کرد: در برخی موارد به خاطر تقاضای زیاد و ساخت مسکن در حجم انبوه، از مواد و مصالح کم کیفیت استفاده شد. البته در پاره‌ای از اوقات مصالح با کیفیت به آن صورت در بازار وجود نداشت.

باقری گفت: به دلیل مواد بی کیفیت و غیر استاندارد اماکن برخی از ساختمان ها در سال‌های آینده نیاز به بازسازی مجدد دارد که دولت باید در این زمینه ورود پیدا کند.

این کارشناس مسکن بزرگترین مشکل این طرح را ضعف سیستم مدیریت و اداری اعلام کرد و اظهارداشت: در بیشتر مواقع این پروژه برخلاف نظرات کارشناسی و فنی پیش رفته است.

باقری گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته باید 350 هزار واحد مسکن مهر در تهران ساخته می‌شد که این تعداد به طور قطع در بافت درونی شهر و همچنین بافت‌های فرسوده شهری امکان‌پذیر نبود.

وی با اشاره به اینکه تامین نقدینگی زمین های پروژه از کار عملیاتی آنها سنگین‌تر تمام می شود،‌ اظهار کرد: با توجه به تراکم و هزینه های بالای شهر تهران و دیگر شهرها، سیاست دولت نهم و دهم بر این بود که پروژه مسکن مهر به خارج از شهرها هدایت شود. بود

این کارشناس در حوزه مسکن با بیان اینکه دولت باید در این پروژه سرمایه‌گذاری کند، گفت: دولت یازدهم از همان ابتدا به تقابل با این طرح پرداخت،‌ اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده که این پروژه مفید است.

وی خاطرنشان کرد: دولت باید زیر ساخت های مسکن مهر را بصورت فشرده با قصد خدمت به مردم تکمیل کند. چرا که این طرح خیلی مهم و موثر است و از طریق آن می توان رکود حاکم در مسکن را نجات داد، همچنین فضای جنبی و مورد نیاز باید دیده شود و اجرا شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • mohsen

    عالی