کد مطلب: ۲۸۲۲۳۳

محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تاثیرپذیری بورس از اظهارات ترامپ مقطعی است

تاثیرپذیری بورس از اظهارات ترامپ مقطعی است

یک کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر اظهارات ترامپ بر بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد اثرگذاری موضع‌های سیاسی مثبت یا منفی فقط به صورت مقطعی باشد و تغییر خیلی عجیبی روی روند بلندمدت صعودی ایجاد نکند.

محمد گرجی‌آرا، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر صحبت‌های ترامپ بر بازار سرمایه ایران به « تجارت نیوز » گفت: مقاطع سیاسی مختلف، مثل ابراز تمایل طرفین به مذاکره، موضع‌گیری‌های ضد همدیگر به صورت مقطعی روی روند دلار اثرگذار است. ‎به واسطه موضع‌گیری‌های مثبت و آمادگی برای مذاکرات طرف غربی پیش‌بینی می‌شود امروز دلار افت قیمتی محدودی (600 تا 500 تومان) داشته باشد.

وی ادامه داد: اما حجم معاملات بازار سرمایه با یک موضع‌گیری سیاسی مثبت تغییر نمی‌کند و به صورت مقطعی خواهد بود، ما نیازمند این هستیم که حداقل یک ماه از معاملات بالای 1000 میلیارد تومان داشته باشیم تا همه صنایع رشد کنند. به نظر می‌رسد اثرگذاری موضع‌های سیاسی مثبت یا منفی فقط به صورت مقطعی باشد و تغییر خیلی عجیبی روی روند بلندمدت صعودی ایجاد نکند. بازار روند خود را حفظ خواهد کرد اما باعث می‌شود که فعالان بازار با خوشبینی بیشتری سهم‌های خود را انتخاب بکنند.

وی در پاسخ به این که علت رشد تنها تعدادی از سهم‌ها و بدون تغییر ماندن باقی سهم‌ها چیست؟ افزود: حتی شرکت‌های کوچکتر ممکن است از افزایش قیمت دلار منتفع شوند. نقدینگی حاضر در بازار توان تکان دادن همه سهم‌ها را ندارد و به همین دلیل سهم‌ها به صورت گروهی یا مقطعی رشد می‌کنند. در صورت تلطیف شدن فضای سیاسی نقدینگی بیشتری به بورس جذب می‌شود.

ارزش فعلی دلار چقدر است؟

گرجی‌آرا در ادامه در پاسخ به این سوال که ارزش واقعی دلار چقدر است؟ اظهار کرد: در رابطه با قیمت ارز دو مبحث وجود دارد، ارزش‌گذاری تعادلی و ارزش‌گذاری غیرتعادلی. در ارزش‌گذاری تعادلی اقتصاددان‌ها بر اساس تناسب عرضه و تقاضا ارزشی را اطلاق می‌کنند. در حال حاضر با توجه به تحریم‌های اقتصادی سختگیرانه پیش رو تعادل در بازار ما برهم خورده و باعث شده است مدل‌های ارزش‌گذاری تعادلی نتوانند قیمت‌های فعلی را نشان دهند و به همین خاطر قیمت بازار ارزش‌های مختلف با ارزش‌گزاری‌های گزارش شده ( 7 و 8 هزار تومان) متفاوت خواهد بود.

وی تصریح کرد: مدل‌های تعادلی در حال حاضر می‌توانند روند بلندمدت بازار را نشان دهند ولی قطعا در کوتاه‌مدت نرخ ارز هم می‌تواند هم پایین‌تر و هم بالاتر ار قیمت تعادلی باشد.. مهمترین عامل استفاده شده در مدل‌های تعادلی ارزش‌گذاری دلار تورم انباشته و تورم انتظاری است که حتی افزایش قیمت دلار در تورم انباشته و انتظاری اثرگذار است و می‌تواند ارزش‌گذاری مدل‌های تعادلی را جا‌به‌جا کند. هر 10 درصد رشد در قیمت دلار تقریبا 3.5 درصد رشد در تورم دارد و خود افزایش قیمت دلار منجر به افزایش تورم می‎شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در صورت ایجاد فضای اقتصادی مثبت بازار تا چه اندازه رشد خواهد داشت؟ اظهار کرد: بورس ما هنور به دلار پنج هزار تومانی واکنش نشان نداده است و اکثر صنایع در حال تطبیق خود با دلار پنج هزار تومانی هستند. زمان بسیاری وجود دارد تا فاصله بیش از سه برابری قیمت دلار را در شرکت‌ها ببینیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.