کد مطلب: ۷۴۶۴۳۰

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با پیمان مولوی بررسی کرد:

تاثیر آهسته و پیوسته دلار بر بازار مسکن / رشد قیمت ملک ادامه دارد؟

تاثیر آهسته و پیوسته دلار بر بازار مسکن / رشد قیمت ملک ادامه دارد؟

تورم و قیمت دلار همیشه به عنوان عوامل تاثیرگذار بر بازار مسکن شناخته می‌شوند؛ اما سوال این است که دلار با چه سرعتی بر بازار مسکن اثر می‌گذارد و حالا که دلار مجددا صعودی شده، می‌تواند موج افزایشی جدیدی را در بازار مسکن رقم بزند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، به صورت سنتی این باور وجود دارد که قیمت دلار و بازار مسکن ارتباط نزدیکی با هم دارند. به این صورت که با افزایش قیمت دلار، قیمت مسکن نیز در مسیر صعودی قرار می‌گیرد.

از اردیبهشت 1397 با خروج آمریکا از برجام و افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و رشد نرخ تورم، قیمت مسکن نیز در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ اما آیا دلار تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن دارد و هر بار رشد قیمت این ارز، قیمت‌ها در بازار مسکن را نیز افزایش می‌دهد؟

رشد قیمت دلار چگونه مسکن را گران می‌کند؟

پیمان مولوی، اقتصاددان در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: «اگر بخواهیم به صورت چرخه‌ای به این موضوع نگاه کنیم اتفاق اول در مورد افزایش قیمت‌ها تورم است؛ سپس این تورم بر بازارهای موازی تاثیر می‌گذارد و آنها را مستعد رشد می‌کند.»

او ادامه داد: «این رشد در بازاری مثل بازار مسکن و مستغلات- وقتی نرخ بهره حقیقی منفی است- تاثیر خود را دارد، ولی این حرکت بسیار آرام است. از آنجا که بازار دلار تحت کنترل دولت است و فشار روی آن وجود دارد ابتدا کاهشی و سپس ثابت می‌شود، بعد از آن نیز جهش پیدا می‌کند.»

مولوی در این مورد توضیح داد: «مانند سال 97 که ناگهان قیمت دلار از 4200 تومان تا 18 هزار تومان رشد کرد و پس از آن متوسط قیمت مسکن نیز که در تهران حدود 10 میلیون تومان بود، در سال بعد به 22 میلیون و 500 هزار تومان رسید. بنابراین قیمت دلار تاثیر خود را به صورت شارپی بر بازار املاک نشان می‌دهد، ولی به صورت آهسته این اتفاق می‌افتد.»

کدام بازار زودتر سیگنال دلار را دریافت می‌کند؟

این اقتصاددان در مورد اولویت تاثیر افزایش قیمت دلار بر باقی بازارها بیان کرد: «اولین بازاری که افزایش قیمت دلار بر آن تاثیر می‌گذارد بازارهای کالایی است که مواد اولیه، طلا و سکه، خودرو و کالاهای وارداتی شامل آن می‌شود. بازار بعدی که می‌توان از آن نام برد بازار سهام است و در نهایت نیز بازار املاک و مستغلات قرار می‌گیرد.»

او ادامه داد: «رشد قیمت در بازار املاک را نمی‌توان مستقیما ناشی از قیمت دلار دانست؛ بلکه مسکن ذاتا با تورم قدم برمی‌دارد.» مولوی گفت: «این دو بازار نسبت به هم شاخصی دارند تحت عنوان قیمت دلاری ملک که سیگنال‌های خرید و فروش و حضور در بازار را ارسال می‌کند.»

چرا قیمت مسکن افزایش پیدا کرد؟

همان‌طور که گفته شد تورم نسبت به باقی شاخص‌ها تاثیر مستقیم‌تری بر بازار مسکن دارد. طبق آخرین آمارها تورم به 48/5 درصد رسیده و متوسط قیمت مسکن نیز در آذرماه نسبت به آبان‌ماه دست کم دو میلیون تومان افزایش داشته است.

اما مشاهدات نشان می‌دهد افزایش قیمت دلار نیز بر رشد قیمت مسکن تاثیرگذار بوده است. در این خصوص می‌توان انتظارات تورمی را دخیل دانست.

افزایش نرخ ارز جو روانی را در جامعه تغییر می‌دهد و همین دلیلی برای آن است که اشخاص قیمت ملک خود را بیشتر از قیمت مصوب اعلام کنند. از آنجا نظارت خوبی بر این اتفاق وجود ندارد، این روند باعث افزایش قیمت مسکن در بعضی موارد خواهد شد.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    هر ساله قیمت مسکن بمراتب بیش از قیمت دلار افزایش می یابد. من فعلا در خارج از ایران کار میکنم و درامد دلاری دارم. برای مشابه اپارتمانی که دو سال پیش در تهران با دلار 25 هزار تومن میتوانستم بخرم الان با دلار 40 هزار تومن حدود 20 درصد باید بیشتر دلار بدهم.

  • ناشناس

    بنظرمن الحمدالله دلاردحال پایین امدن است ازطرفی زمین ازطرف دولت طرح نهضت مسکن واگذارمیکنه پس مسکن ررشدکاذب هست وروانی است

    • ناشناس

      الحمدلله که الان دلار 50 هزار تومان شده

  • ناشناس

    خانه حتما در سال ۱۴۰۲ به میزان ۸۰ درصد رشد میکند