خبر مهم:

کد مطلب: ۳۷۴۰۲۰

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

بازار متشکل ارزی چقدر می‌تواند ارز را ارزان کند؟

بازار متشکل ارزی چقدر می‌تواند ارز را ارزان کند؟

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی با مثبت دانستن نوع فعالیت بانک مرکزی در بازار متشکل ارزی به عنوان فعال بازار نه قیمت‌گذار؛ معتقد است که این بازار تفاوت خیلی زیادی در نرخ‌های ارز ایجاد نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از آغاز فعالیت بازار متشکل معاملات ارز در هفته جاری خبر داد و گفت: فعالیت بازار متشکل ارزی تاثیر مثبتی بر جا می‌گذارد و قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می‌شود.

فرهاد دژپسند با اشاره به اطلاعیه بانک مرکزی درباره تشکیل بازار متشکل ارزی گفت: فعالیت این بازار از هفته جاری آغاز و تاثیر مثبتی در بازار ارز بر جا می‌گذارد. (ایبنا)

آیا آغاز به کار بازار متشکل ارزی، بازار ارز را با روند کاهشی مواجه می‌کند؟

سیدکمال سیدعلی، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در این باره گفت: مبنای استفاده از بازار متشکل ارزی این است که دخالت بانک مرکزی یا نرخ دستوری کمتر شود و بازار خودش، خودش را تغذیه کند، یعنی عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین کند نه بر اساس دستور بانکی.

مقایسه دو بحران ارزی دولت روحانی و احمدی‌نژاد

سیدعلی اعتقاد دارد بازار متشکل ارزی تاثیر زیادی بر قیمت ارز نمی‌گذارد.

وی در این خصوص افزود: اگر ورود اسکناس به داخل کشور تسهیل شود، امکان کاهش نرخ ارز وجود دارد، ضمن این که بانک مرکزی در رابطه با بازار غیرمتشکل نیز باید چند روزی کار کند تا در کشور جا بیفتد.

سیدعلی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که حسن این بازار این است که از یک طرف علامتی برای بازارهای بعدی مثل حواله است و از طرف دیگر نیز خود بانک مرکزی را به عنوان یکی از عوامل بازار منظور می‌کند نه به عنوان نرخ‌گذار.

وی ضمن ابراز امیدواری برای موفقیت بازار متشکل ارزی معتقد است که این بازار تفاوت خیلی زیادی در نرخ‌های ارز ایجاد نمی‌کند.

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی در پایان گفت: اما اگر حواله‌ها وارد بازار شود، زمینه و فرصتی مهیا می‌شود تا ارز حاصل از صادرات مشتری خود مخصوصا مشتری‌هایی به صورت نقدی یا اسکناس را پیدا کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگر تغییری ایجاد نمیکنه پس چرا ایجاد کردین
    پس حرفم تو کامنتای قبلی درست بود
    این کار صرفا پروژه ای از طرف افراد داخل سازمانه برای پول به جیب زدن و فروختن طرح مسخرش