کد مطلب: ۳۷۳۷۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

این هفته چه اتفاقات اقتصادی در راه است؟ / شاید دلار ارزان شود

این هفته چه اتفاقات اقتصادی در راه است؟ / شاید دلار ارزان شود

هفته جاری در حالی آغاز می‌شود که با توجه به اخبار سیاسی مختلف و تصمیمات ناگهانی رئیس جمهور آمریکا در روزهای اخیر به نظر می‌رسد برخی بازارها متاثر شوند. علاوه بر این، اعلام وعده کشف قیمت واقعی دلار در هفته جاری باعث شده برخی منتظر ارزانی ارز در هفته جاری باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هفته گذشته در حالی که بازار ارز، سکه و طلا هرکدام بازدهی‌های مثبت و به ترتیب 7.7 ، 3.9 و 2.7 درصدی داشتند اما بازار سهام پس از چند هفته مثبت بودن، با چهار درصد بازدهی منفی مواجه شد. اما در هفته جاری نیز با توجه به برخی اخبار سیاسی به نظر می‌رسد روند بازارها کمی شبیه هفته گذشته باشد.

افزایش تعرفه‌های وارداتی آمریکا از چین و افزایش ناامنی‌ها در ونزوئلا شاید دو خبر مهمی باشند که در روزهای پیش‌رو بتوانند بر قیمت جهانی نفت و طلا اثرگذار باشند. در عین حال وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده که آمریکا به دنبال جنگ با آمریکا نیست و رئیس جمهور این کشور نیز در اظهاراتی گفته است که منتظر تماس تلفنی مقامات ایرانی است.

در همین حال حضور چند بمب‌افکن آمریکایی در کشور قطر ابهامات درباره رابطه ایران و آمریکا را بیشتر کرده است. همه این اخبار خارجی هرکدام به نحوی ممکن است بازار نفت جهانی و قیمت نفت را متاثر کند. تاثیرپذیری این بازار به همراه تاثیرپذیری قیمت جهانی طلا شاید باعث شود که این نوسان به بازارهای داخلی ایران نیز کشانده شود. در میان بازارهای ایران شاید بورس بیشترین احتمال تاثیرپذیری را داشته باشد.

در کنار این اخبار، آنچه که بازار سهام ایران را در هفته جاری بیمناک کرده، تحریم جدید فلزات ایران توسط کشور آمریکاست. باید دید با آن اخبار سیاسی از سویی و تحریم فلزات ایران از سوی دیگر بازار سهام ایران در هفته جاری چه روندی را در پیش می‌گیرد و می‌تواند روند منفی هفته گذشته خود را تغییر دهد.

بازار ارز و طلا

اما بازار ارز و طلا در هفته جاری چه روندی را در پیش خواهند داشت؟

به عقیده تحلیل‌گران و کارشناسان اقتصادی، عمدتا قیمت طلا و قیمت نفت به‌خصوص در دوره بحران و افزایش کشمکش‌ها رابطه مستقیم دارند. بنابراین به نظر می‌رسد با انتشار اخبار مختلف تنش‌زای سیاسی باید منتظر نوسانی در بازار جهانی طلا بود. مارک اوبِرن (Mark O'Byrne)، تحلیلگر بازار طلا معتقد است، دولت آمریکا، فدرال‌رزرو و وزارت خزانه‌داری با استفاده از سیاست‌های تسهیل کمی و دستکاری بازار اوراق قرضه به کاهش قیمت طلا دامن‌ زده‎‌اند. با این حال به گفته او، در سال 2019، قیمت فلز زرد با ثبت رکوردی جدید به هزار و 500 دلار هم می‌رسد.

با چنین چشم‌اندازی صعودی بودن روند طلا چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد که احتمالا این روند به بازار داخلی ایران هم سرایت کند. در کنار این، به نظر می‌رسد اخبار سیاسی بازار ارز ایران را نیز متاثر کند.

رئیس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر به صراحت اعلام کرده که نرخ‌های در بازار ارز متاثر از تنش‌های سیاسی است و در عین حال بانک مرکزی به دنبال ثبات در این بازار است اما با افزایش اخبار مربوط به منطقه و حضور بمب‌افکن‌های آمریکایی در قطر به نظر می‌رسد ثبات در بازار ایران کمی سخت شده است. با وجود این، رئیس کل بانک مرکزی در روزهای اخیر از کشف قیمت واقعی دلار در هفته جاری با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی خبر داده که به نظر می‌رسد این خبر می‌تواند قیمت دلار در هفته جاری را متاثر کند. اما واقعا این اتفاق در هفته جاری رخ خواهد داد؟

سوم 1

دلار پربازده‌ترین و بورس کم بازده‌ترین بازار در هفته سوم اردیبهشت ماه سال ۹۸ شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خودتونو خسته نکنید
    اگر فکر میکنید از فردا رو تابلو قیمت بزنید ۹۰۰۰ تومن دلار مردم میان بفروشن به همین خیال باشین
    هر وقت دلار رو از مردم […]تومان خریدید مردم شاید بفروشن چون قیمت واقعیش بیشتر از […] تومانه.
    تا وقتی حباب سکه ۵۰۰ هزار تومنه دلار باید به […] برسه