کد مطلب: ۷۴۵۷۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برگزیت چگونه به اقتصاد بریتانیا آسیب زد؟

برگزیت چگونه به اقتصاد بریتانیا آسیب زد؟

خروج از اتحادیه اروپا برای بریتانیا گران تمام شد و برگزیت در دو سال گذشته تنها اثرات منفی خود را نمایان کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درک این موضوع که برگزیت چقدر به بریتانیا آسیب وارد کرده مستلزم نگاهی دقیق‌تر به اقتصاد این کشور پس از خروج از اتحادیه اروپاست. پس از اینکه بریتانیا در ژانویه 2020 با یک توافق تجاری مختصر رسمی از این بلوک خارج شد، خوش‌بین‌ترها امیدوار بودند که قسمتی از عملکرد ضعیف این کشور به دلیل همه‌گیری کرونا باشد و بنابراین به تدریج بهبود پیدا خواهد کرد.

با عادت کردن معامله‌گران به ترتیبات جدید، شاید اختلال مربوط به موانع تجاری جدید کوتاه‌مدت باشد و هنوز برای ارزیابی اثرات بلندمدت برگزیت خیلی زود است. اما شواهد تا کنون نشان می‌دهد که آسیب فراوانی از این توافق بر جای مانده است.

آسیب اقتصادی برگزیت به بریتانیا

به نقل از مجله اکونومیست ، جان اسپرینگفورد از مرکز اصلاحات اروپایی به‌عنوان یک اندیشکده، تلاش می‌کند تا با ساختن کشوری خیالی -که عملکرد بریتانیا را قبل از نتیجه همه‌پرسی سال 2016 دنبال می‌کرد- این کشور را در شرایط نبود برگزیت تصور کند.

او توصیف قابل قبولی از مسیر بریتانیا در صورت رای ندادن به خروج از اتحادیه اروپا ارائه می‌دهد و تخمین می‌زند که در سه ماهه دوم سال 2022، برگزیت تولید ناخالص داخلی را 6 درصد کاهش داده است. با استفاده از همین روش، او بر این باور است که برگزیت سرمایه‌گذاری را 11 درصد پایین آورده است.

اثرات این خروج بر تجارت و معاملات کمی پیچیده‌تر است. آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که برگزیت به هیچ وجه تأثیر زیادی بر معاملات خدماتی نداشته است. البته اندازه‌گیری معاملات خدمات بسیار دشوار است. اما به نظر می‌رسد که برگزیت معامله کالاهای بریتانیا را تا سه ماهه دوم سال 2022 تا هفت درصد کاهش داده است.

منتقدان مدل آقای اسپرینگفورد می‌گویند که برخی از کشورهایی که بریتانیا با آنها مقایسه شده است، به طور ناعادلانه‌ای به ارزیابی عملکرد این کشور ضربه می‌زنند. برای مثال، استرالیا و نیوزلند بیشتر توانستند مرزهای خود را در طول همه‌گیری ببندند و از اثرات منفی قرنطینه جلوگیری کنند و آمریکا نیز در سال 2019 به صادرکننده انرژی تبدیل شد.

آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که مشکل بهره‌وری بریتانیا پیش از برگزیت بوده است و آنان معتقدند این کشور بدترین عملکرد را در سرمایه‌گذاری در میان کشورهای G7 طی دهه گذشته و قبل از همه‌پرسی داشته است. آقای اسپرینگفورد به نوبه خود استدلال کرده است که مقیاس دقیق سنجش آسیب هر چه که باشد، پیام کلی واضح است: «برگزیت وضعیت بد را بدتر کرده است».

خروج از بلوک اتحادیه اروپا هزینه‌های زندگی را نیز افزایش داده است. یک تیم جداگانه از محققان «مرکز عملکرد اقتصادی»، یک اندیشکده دیگر، محصولات غذایی را که کم و بیش از اتحادیه اروپا به دست می‌آیند تجزیه و تحلیل کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که برگزیت میانگین قیمت مواد غذایی در بریتانیا را حدود سه درصد در سال 2020 و 2021 افزایش داده است.

این در حالی است که دولت بریتانیا تنها تعدادی از کنترل‌های وارداتی که وعده داده بود را اجرا کرده و مابقی را بارها به تعویق انداخته است. اگر مجموعه کاملی از این کنترل‌ها که آخرین مهلت انجام آن پایان سال 2023 است، اعمال شود، چنین اثراتی احتمالا مخرب‌تر خواهند بود.

تاثیر مخرب برگزیت بر مهاجرت مردم به بریتانیا

برگزیت درست مانند اقتصاد، بر جریان ورود مردم به بریتانیا نیز اثر گذاشته است. شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانستند هر طور که مایل هستند در بریتانیا کار کنند یا مشغول به تحصیل باشند اما پس از برگزیت آنها ابتدا باید از گرفتن ویزای خود مطمئن می‌شدند. این مساله تأثیرات مشخصی داشته است.

در سال منتهی به ژوئن 2022، مهاجران اتحادیه اروپا به بریتانیا تنها حدود یک‌پنجم از مجموع شهروندان خارجی را تشکیل می‌دادند، اگرچه تعداد زیادی از مهاجران از اوکراین بودند و همچنین یک طرح ویژه برای اتباع بریتانیایی هنگ‌کنگ باعث شد تا سهم مهاجران ورودی از اتحادیه اروپا کاهش یابد.

در سال 2015 شهروندان اتحادیه اروپا شاید نیمی از این مهاجران را تشکیل می‌دادند، اگرچه تغییر در روش محاسبه ارقام در سال 2020 مقایسه‌ها را دشوار می‌سازد.

در نتیجه به نظر می‌رسد افکار عمومی کمتر درگیر مهاجرت شده‌اند، اگرچه هجوم مردمی که با قایق‌های کوچک وارد این کشور می‌شوند، دوباره آن را در دستور کار سیاسی قرار می‌دهد. بر اساس نظرسنجی Ipsos، سهم افرادی که معتقدند مهاجرت تأثیر مثبتی بر کشور دارد، از حدود 35 درصد در فوریه 2015 به 46 درصد در جولای 2022 افزایش یافته است.

در مقابل، به نظر می رسد نگرش‌ها نسبت به پروژه برگزیت سخت‌گیرانه‌تر شده است. در آگوست 2016، نسبت بزرگسالانی که می‌گفتند بریتانیا حق رأی به خروج از اتحادیه اروپا را دارد، 52 درصد بود، اما امروز این سهم 43 درصد است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.