کد مطلب: ۱۳۸۰۶۷

تاثیر تنش خاورمیانه بر بازار گاز

تاثیر تنش خاورمیانه بر بازار گاز

قطر بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع در جهان است و تحلیل‌گران معتقدند، تنش‌های به‌وجودآمده در خاورمیانه، خریداران این محصول را با بحران مواجه خواهد کرد.

قطع ارتباط دیپلماتیک قطر با کشورهای همسایه و به دنبال آن ممانعت بنادر امارات متحده عربی از عبور کشتی‌های قطری‌، می‌تواند خریداران گاز مایع طبیعی را تحریک به خریداری از کشورهای دیگر کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قطر بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده گاز طبیعی مایع در جهان است و طی دهه‌های اخیر با بستن قراردادهای بلندمدت توانسته است به فروش این محصول بپردازد.

ژاپن، چین و کره جنوبی، بزرگ‌ترین خریداران گاز طبیعی در جهان هستند و 55 درصد از مجموع واردات این کالا از طریق این سه کشور صورت می‌گیرد. این خریداران در ماه مارس اقدام به تشکیل اتحادیه‌ای به منظور حمایت از واردات و انعقاد قراردادهای انعطاف‌پذیر کردند.

آنها در ماه‌های اخیر در تلاش بودند تا بتوانند امتیازات قابل توجهی از تولیدکنندگان ال‌ان‌جی به دست آورند که از آن جمله می‌توان به انعطاف‌پذیری شرایط عرضه ال‌ان‌جی و حق فروش دوباره کالای خریداری شده، به دلیل داشتن منع قانونی اشاره کرد.

با وجود تنش‌های به‌وجود‌آمده، بازار گاز همچنان آرام است و بر اساس گزارش‌ها در حال حاضر کشتی‌های قطری از کانال سوئز، که یک گذرگاه آبی بین‌المللی است، عبور می‌کنند و با هیچ محدودیتی روبه‌رو نبوده‌اند.

همچنین، برخلاف نگرانی‌ها، انتقال گاز از طریق تنگه هرمز میان ایران و عمان همچنان در جریان است.

اما شکاف دیپلماتیک موجب شده است، کشتی‌های حامل گاز مایع طبیعی اجازه ورود به بندر فجیره در عربستان سعودی را نداشته باشند. این بندر، بزرگترین هاب سوخت‌گیری کشتی در خاورمیانه به شمار می‌رود و معمولا نقطه توقف مهمی برای نفت‌کش‌های گاز طبیعی مایع قطر در مسیر خروج آنها از خلیج فارس است.
این مسئله قطر را ناچار کرده است مکان‌های سوخت‌گیری جدیدی را در جبل‌الطارق، سنگاپور و سایر هاب‌های سوخت کشتیرانی پیدا کند که هزینه صادرات این کشور را بالا و روند تحویل را کند کرده است.

گفتنی است، روز دوشنبه، هفت کشور عربی از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین با اتهام حمایت قطر از تروریسم، روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند.

به گفته تحلیل‌گران، قطع ارتباط دیپلماتیک، خریداران بزرگ گاز و انرژی را با بحران مواجه خواهد کرد. اگرچه ممکن است این کشورها منابع خود را از دیگر تولیدکنندگان از جمله استرالیا و آمریکا تهیه کنند، اما با این حال گاز طبیعی مایع تولیدشده در خاورمیانه همچنان یک محصول مهم و حساس تلقی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.