کد مطلب: ۵۳۸۸۶۷

موسی غنی‌نژاد در گفتگو با تجارت‌نیوز:

مشکل کشور با رفع تحریم‌ها حل می‌شود؟/ دولت همه‌ بازارها را رها کند

مشکل کشور با رفع تحریم‌ها حل می‌شود؟/ دولت همه‌ بازارها را رها کند

موسی غنی‌نژاد مشکل اصلی اقتصاد ایران را پدیده «دولت‌زدگی» می‌داند. پدیده‌ای که سبب شده دولت در همه بازارها بدون استثنا مداخله کند. به اعتقاد این اقتصاددان این سیاست‌ها پوپولیستی است و تنها راه‌حل این مشکل این است که دولت به علم اقتصاد اعتماد و تجارت را آزاد کند و در بازار دخالت نکند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اقتصاد کشور در وضعیتی قرار دارد که تورم به ۵۰ درصد رسیده، قشر قابل توجهی بیکار شده‌اند، پیش‌بینی‌ها در خصوص نرخ رشد اقتصادی نیز اگر چه خوش‌بینانه به نظر می‌رسد اما در بهترین حالت اقتصاد کشور یک درصد رشد می‌کند.

خانوارها فشار اقتصادی بسیاری از جهت افزایش قیمت کالاها و اقلام مصرفی تحمل می‌کنند تا جایی که تورم برخی از آنها سه رقمی است. در بحث سیاست خارحی خبرهایی از مذاکرات می‌رسد و کشور انتخابات را نیز پیش‌رو دارد. در این وضعیت، آیا اوضاع معیشت خانوارها پس از تحریم یا آمدن دولت جدید بهبود می‌یابد؟

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در یک مصاحبه «اسکایپی» با تجارت‌نیوز می‌گوید: مسئله ایران دولتی بودن و دولت‌زدگی است که متاسفانه در چهار دهه گذشته بیشتر شده است. سیاستمداران توجیحاتی برای این اقدامات دارند اما هیچ‌زمانی برای این مشکل چاره‌جویی نکرده‌اند.

او با اشاره به راه‌حل‌های آزادسازی و خصوصی‌سازی که از سوی اقتصاددانان مطرح شده، عنوان می‌کند: این راه‌حل‌ها نیز به نتیجه نرسیده، به نظر من گره اصلی، گره فکری است که باز نشده است. می‌گویند طرفدار بازار آزاد هستند اما طور دیگری عمل می‌کنند. نیم قرن است که دولت در همه‌ بازارها بدون استثنا دخالت می‌کند و ما در کشور اصلا اقتصاد آزاد نداریم.

او ادامه می‌دهد: مشکلات دیگری در کنار این مشکل اصلی وجود دارد. وقتی تجارت محدود و فضای بین‌ٰ‌المللی برای ایران تنگ‌تر می‌شود و کشور نمی‌تواند نفت صادر کند و منابع ارزی داشته باشد مشکلات دو چندان می‌شود.

این اقتصاددان برجسته معتقد است که با فرض اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد و حتی عضو FATF هم شویم، اگر طرز فکر عوض نشود و موضع سیاسیون درباره اقتصاد آزاد تغییر نکند، مشکلات قبلی در انواع متفاوتی تکرار می‌شود. او می‌گوید: ما گرفتار یک چرخه‌ معیوب اقتصادی هستیم که هر جای آن را درست می‌کنیم جای دیگر خراب می‌شود.

نقش دولت در زندگی مردم چیست؟

طی سال‌های اخیر با بحرانی شدن وضعیت بازارهای مختلف از جمله بازار کالای مصرفی مردم مثل مرغ، گوشت و … دولت با تمام تشکیلات سعی کرده بازار را کنترل کند اما عملا نتیجه‌ای در وضعیت قیمت‌ها ایجاد نشده است.

موسی غنی‌نژاد معتقد است که دولت به بهانه بهبود معیشت مردم و تامین مصرف داخل در بازارها دخالت می‌کند. اما در عمل دولت با این اقدامات مداخله‌جویانه سعی می‌کند که بگوید من دارم کاری انجام می‌دهم. اما حتی یک مورد هم وجود ندارد که نشان دهد سیاست مداخله دولت و قیمت‌گذاری، توانسته موفق عمل کند. بنابراین این راه‌حل غلط است.

به اعتقاد این اقتصاددان، دولت با قیمت‌گذاری به تولید لطمه می‌زند و در نهایت دودش به چشم مصرف‌کننده می‌رود. سیاست‌مداران برای سیاست‌های پوپولیستی است که می‌گویند بازار را به حال خودش رها نکرده‌ایم.

او ریشه تورم را در سیاست‌های پولی و مالی و عدم رعایت انضباط بودجه‌ای می‌داند نه در تولید و گران کردن هزینه‌های تولید و تجارت. به عقیده او دولت باید سیاست‌های غلط خود را اصلاح کند و اگرنه با هیچ روش دیگری نمی‌توان تورم را کنترل کرد.

او در پایان تنها یک توصیه برای دولت بعدی دارد. غنی‌نژاد خطاب به دولت آینده می‌گوید: به علم اقتصاد اعتماد و تجارت را آزاد کن اما در بازار دخالت نکن.

برای دیدن ویدیو کامل این مصاحبه روی لینک « مشکل اصلی اقتصاد ما چیست؟ » کلیک کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دولت خودتحریمی کرده اول باید داخل سامانه بزار ه داخل کنترل کنه تولیدداخلی ببره بالا قیمت تمام شده کالا بیاد پایین مردم زیاد بخرن خلاقانون ببنده وقانو درست اجراکنه تا دست دلالان قطع بشه

  • ناشناس

    اتفاقا دولتهای هاشمی، خاتمی و روحانی به اقتصاد آزاد و همین اقتصاد مورد نظر کارشناس شما معتقد بودن و برنامه ریزی هاشون هم به این سمت و سو بود و الان هم نتایج اسف بارش رو داریم می بینیم….