کد مطلب: ۳۰۳۲۵۲

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

سفر روحانی به نیوریورک با بورس چه می‌کند؟/کدام نمادها تاثیر مستقیم می‌گیرند؟

سفر روحانی به نیوریورک با بورس چه می‌کند؟/کدام نمادها تاثیر مستقیم می‌گیرند؟

حسن روحانی قرار است امروز یعنی اول مهرماه به نیویورک سفر کند. آیا سفر رئیس جمهور به آمریکا می‌تواند بر شاخص بازار سرمایه تاثیری بگذارد؟

به گزارش تجارت نیوز، معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور اعلام کرده که رئیس جمهور برای سخنرانی و تبیین مواضع کشورمان در خصوص آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز یکشنبه اول مهرماه به نیویورک سفر می‌کند. سوالی که مطرح می‌شود این است که سفر حسن روحانی به نیوریورک می‌تواند بر شاخص بورس کشور تاثیری بگذارد؟

اثری گذرا با گرایشات منفی بر بازار سرمایه

مجید مویدی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص پیامدهای سفر حسن روحانی به نیویورک بر بازار سرمایه، گفت: مهمترین و اولین پیامدی که سفر رئیس جمهور به نیویورک برای بورس خواهد داشت، ایجاد شک و تردید و وحشت کاذب بین معامله‌گران و سهامداران است. سابقه نشان می‌دهد هر زمان که صحبت از چنین سفرهایی شده بازار کمی محتاط و با تردید رفتار کرده که معمولا با شک منفی همراه بوده است.

مویدی افزود: به نظر می‌‌رسد برقراری دیدار مستقیم بین مقامات ایران و آمریکا بعید باشد و فقط در قالب شرکت در جلسه سازمان ملل خواهد بود، اما گروه‌های خبر محور مانند نمادهای خودرویی‌ و سهام دلارمحور بیشتر تحت تاثیر این اخبار قرار می‌‌گیرند.

وی تصریح کرد: در مجموع، سفر رئیس جمهور به نیویورک اثری گذرا با گرایشات منفی بر بازار سرمایه خواهد داشت و مجدد روال عادی خواهد شد.

افزایش نسبت‌های P/E نمادها با کاهش ریسک‌های سیاسی

مهدی رضایتی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نیز در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم سفر رئیس جمهور به نیوریورک به صورت موقت باعث کاهش نرخ دلار در بازار غیررسمی می‌شود، اما بر روی نرخ دلار در سامانه نیما تاثیر قابل توجهی نمی‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تاثیر سفر رئیس جمهور به نیوریورک بر روی بازار سرمایه مثبت است، زیرا در حال حاضر P/E نمادها به ‌دلیل ریسک‌های سیاسی شدید بسیار افت پیدا کرده است.

رضایتی افزود: کاهش تنش با آمریکا می‌تواند نگرانی بابت صادرات محصولات پتروشیمی و فلزات اساسی را کاهش و نسبت‌های P/E نمادها را افزایش دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: البته صنایع داخلی چندان از مذاکره با آمریکا تاثیر نمی‌گیرند، زیرا در هر صورت تورم در نتیجه افزایش نرخ‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

همچنین محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص تاثیر سفر رئیس جمهور به نیوریورک بر روند بازار سرمایه گفت: به نظرم این سفر بیشتر بعد تبلیغاتی دارد و هیچ فردی هم انتظار مذاکره چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیر مستقیم بین مقامات ایران و آمریکا را ندارد. مقاله چاپ شده رئیس جمهوری هم در روزنامه واشنگتن پست حاوی همین مطالب است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم بازار سرمایه خیلی روی این سفر و نتایج آن حساب باز نکرده است و بیشتر تمرکز روی عوامل بنیادی دارد.

خبری‌زاد افزود: معتقدم گزارش‌های ماهانه شهریور‌ ماه شرکت‌ها، معاملات بورس کالا در مهر ماه و همچنین گزارش میان دوره‌ای شرکت‌ها بسیار مهمتر از اخبار سیاسی این سفر برای روند بازار سرمایه در نیمه دوم امسال است.

سفر رئیس جمهور به نیویورک تاثیری بر روند بازار سرمایه ندارد

همچنین حامد مددی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» درخصوص تاثیر سفر رئیس جمهور به نیوریورک بر روند شاخص کل بورس، گفت: انتظار وقوع اتفاق خاص و غیر قابل پیش‌بینی در سفر رئیس جمهور به نیویورک ندارم، زیرا مواضع طرف آمریکایی و طرف ایرانی کاملا مشابه مواضع قبلی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: فاکتورهای تاثیرگذار و مهم بر روی روند بازار سرمایه مانند انتشار گزارشات عملکر شهریور ماه شرکت‌ها و انتشار گزارشات عملکرد شش ماهه شرکت‌های بورسی در مهرماه جاری به شدت می‌تواند تاثیرگذارتر از حاشیه سفر رئیس جمهور به نیویورک باشد.

مددی افزود: سفر رئیس جمهور به نیویورک تاثیر چندانی بر روند بازار سرمایه نخواهد داشت و صنایعی که اتفاقات بنیادی مثبتی پیش رو دارند به ویژه صادرات محورها با انتشار گزارش‌های خوب شرکت‌های بورسی در مهر ماه جاری مورد توجه بازار قرار خواهند گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.