کد مطلب: ۳۰۲۲۴۴

نظرسنجی تجارت‌نیوز از برخی فعالان و معامله‌گران تالار بورس

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ کارشناسان به رشد کدام سهام خوش‌بین‌ترند؟

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ کارشناسان به رشد کدام سهام خوش‌بین‌ترند؟

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که همچنان روند بازار سرمایه در هفته اول مهر ماه صعودی است و صنایع خودرویی، بانکی و انبوه‌سازی پیشتاز بازار این هفته سرمایه خواهند بود.

تجارت‌نیوز ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام طی هفته جاری منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که همچنان روند بازار سرمایه در هفته اول مهر ماه صعودی است و صنایع خودرویی، بانکی و انبوه‌سازی پیشتاز بازار این هفته سرمایه خواهند بود.

31 shahrivar 97

به گزارش تجارت‌نیوز، کارشناسان و معامله‌گرانی که در نظرسنجی هفته اول شهریور ماه امسال شرکت کرده بودند روند بازار سرمایه را در هفته اول شهریور ماه خنثی پیش‌بینی می‌کردند و معتقد بودند که تنها گروه‌ها و صنایع کوچک‌تر می‌توانند از این فرصت برای کسب انرژی و رشد استفاده کنند.

روند بازار سرمایه در هفته اول شهریور ماه تحت عنوان ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته اول شهریور ماه این پیش بینی را تایید می‌کند. به عبارتی در حالی بورس هفته اول شهریور ماه را همانند هفته پایانی مرداد ماه با رنگ سبز به اتمام رساند که عواملی چون معامله مس با سقف نوسان قیمت باز در بورس کالا، نقض مصوبه عرضه فرآورده‌های ویژه پالایشی با ارز بازار ثانویه، طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس و اخبار مربوط به استیضاح وزرا باعث نوسانات شدید شاخص کل بورس طی هفته جاری شد.

پیش بینی کارشناسان از روند بازار سرمایه در هفته دوم شهریور ماه خنثی و متعادل بود، اما از هفته دوم شهریورماه دولت تصمیمات خوبی در جهت رشد بازار سرمایه گرفته شد؛ به‌طوری که معامله کلیه محصولات ویژه پالایشگاهی در بورس کالا با سقف نوسان قیمت باز، معامله محصولات فولادی با سقف نوسان قیمت 15 درصد و معاملات بورس کالا در رینگ صادراتی بر مبنای نرخ ارز خرید سامانه سنا باعث رشد مثبت شاخص کل بورس در هفته دوم شهریور ماه شد که ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته دوم شهریور ماه این موضوع را تایید می‌کند.

همچنین پیش بینی کارشناسان و تحلیلگران از روند بازار سرمایه در هفته سوم شهریور ماه صعودی بود که روند بازار سرمایه در هفته سوم شهریور ماه تحت عنوان ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته سوم شهریور ماه این پیش بینی را تایید می‌کند. به طوری که در هفته سوم شهریورماه روند شاخص کل بورس از روز شنبه تا آخرین روز معاملات همواره مثبت و صعودی بود؛ به طوری که در روز چهارشنبه ( 21 شهریورماه 1397) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 10944 میلیارد ریال رسید و شاخص با رشد 6483 واحد در رقم 155061 جای گرفت.

در هفته سوم شهریورماه از روز دوشنبه صف سنگین خرید برای نمادهای فولاد و کگل به دلیل آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی در بورس کالا تشکیل شد. برداشتن سقف نوسان قیمتی مس، آلومینیوم، فولاد و محصولات ویژه پالایشگاهی این امید را در دل سهامداران بورس زنده کرد که سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی هم تا پایان شهریورماه برداشته شود، به همین جهت در معاملات روز چهارشنبه هفته سوم شهریورماه نمادهای پترویی بیشترین تاثیر مثبت را در رشد بیش از 6 هزار واحدی شاخص کل داشتند.

پیش‌بینی کارشناسان و معامله‌گران از روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریورماه به این صورت بود که همچنان روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریورماه با وجود دهه اول ماه محرم و تعطیلی روزهای تاسوعا و عاشورا مثبت و صعودی باشد و احتمال عبور شاخص کل بورس از مرز 190 هزار واحد هم وجود دارد و گروه فلزات اساسی، پتروشیمی، کانی‌های فلزی و معدنی پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند، اما تالار شیشه‌ای بورس هفته پایانی شهریور ماه را قرمز رنگ به اتمام رساند و موضوعاتی چون تسویه اعتباری مشتریان با کارگزاری‌ها، آزادسازی سقف نوسان قیمتی محصولات پتروشیمی در بورس کالا ، شایعه آزادسازی نرخ فروش محصولات شرکت‌های یوتیلیتی و به طورکلی تشدید عرضه‌ها در گروه‌های بزرگ و شاخص ساز باعث نوسانات شاخص کل بورس طی هفته جاری شد و شاخص را به رقم 157 هزار واحد رساند. روند بازار سرمایه در هفته پایانی شهریور ماه تحت عنوان ارزیابی کارنامه بازار سرمایه در هفته پایانی شهریور ماه این موضوع را تایید می‌کند.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که همچنان روند بازار سرمایه در هفته اول مهر ماه صعودی خواهد بود و صنایع فلزات اساسی، پتروشیمی و معدنی در کنار خودرویی، بانکی و انبوه‌سازی پیشتاز بازار این هفته سرمایه هستند.

همواره بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند که همچنان تعداد زیادی از نمادها با قیمت دلار 3500 تا 7000تومان معامله می‌شوند، بنابراین بازار سرمایه حتی با شاخص 158 هزار واحدی هم ریسک پایینی دارد و نسبت به رشد سایر بازارها عقب مانده است، بنابراین به نظر می‌رسد مقطع فعلی بهترین زمان برای خرید سهام تازه واردان بازار سرمایه است و برای مهرماه خرید سهام‌های عرضه اولیه پیشنهاد می‌شود.

تثبیت شاخص بالای 150 هزار واحد

حامد مددی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در مهر ماه دو موضوع مهم و تاثیرگذار پیش روی شرکت‌ها است. ابتدای مهرماه گزارش عملکرد شهریورماه شرکت‌ها و اواخر مهر ماه گزارش عملکرد شش ماهه شرکت‌ها منتشر خواهد شد. بدون شک شرکت‌های صادرات محور که به تازگی با نرخ دلار ثانویه در سامانه نیما اقدام به تسعیر ارز می‌کنند گزارشات جالبی ارائه خواهند کرد و با نزدیک شدن به موعد ارائه گزارشات استقبال بیشتر نسبت به این صنایع انتظار می‌رود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم که صنایع پتروشیمی، فلزی و معدنی از جمله صنایعی باشند که در مهر ماه بیشتر مورد توجه بازار قرار گیرند. به طور کلی روند شاخص کل و بازار صعودی خواهد بود و شاخص بالای 150 هزار واحد تثبیت خواهد شد.

همچنین مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: بازار در هفته پیش رو مثبت خواهد بود و گروه پتروشیمی، خودرویی، غذایی و بانکی سهام پیشرو هستند.

خودرویی‌ها؛ پیشتاز بازار

محمد خبری زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم هفته اول مهرماه به دلیل انتشار گزارشات عملکرد ماهانه شهریور ماه شرکت‌ها، هفته تعیین‌کننده‌ای باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:پیش‌بینی می‌کنم که بازار همچنان روی نوار صعودی قرار خواهد داشت و گروه‌هایی که صادرات محور و دلاری هستند به ویژه صنعت فلزات و سنگ آهن در کنار تک سهم‌ها در گروه‌های خودرویی، بانکی و بیمه می‌توانند از عوامل مهم مثبت کننده شاخص کل بورس باشند.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: پیش‌بینی می‌کنم که روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو صعودی باشد و صنایع پیش رو کلیت بازار با محوریت نمادهای صادراتی و ارز محور است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: هفته اول مهر ماه بازار در انتظار گزارشات عملکرد ماهانه شهریور ماه خواهد بود و به نظر می‌رسد انتشار گزارشات مثبت ناشی از تاثیر نحوه سیاست تسعیر نرخ ارز از 4200 تومان به 8000 تومان و نمایش آن در صورت‌های مالی بتواند بازار را همچنان پرکشش نگه‌دارد.

نصیرزاده افزود: البته معتقدم هر رخدادی به غیر از انتظار بازار از ارائه گزارش‌های مالی مطلوب می‌تواند به صورت هیجانی تغییر دهنده جهت بازار باشد. از این رو دو هفته پیش روی بازار سهام را می‌توان هفته‌های حساسی ارزیابی کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در سایر صنایع نیز انتظار از افزایش نرخ‌های فروش محصولات ناشی از تاثیرات تورمی می‌تواند هیجانات را در این گروه‌ها حفظ کند.

همچنین ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در هفته اول مهر ماه روند بازار سرمایه صعودی خواهد بود. در ادامه روند صعودی تا شاخص ۲۰۰هزار واحد، بازار تنها می‌تواند اصلاح در گروه‌ها و شیفت پول از گروهی به گروه دیگر باشد.

چرخش نقدینگی در هفته اول مهرماه

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: معتقدم در هفته پیش رو همچنان چرخش نقدینگی وجود داشته باشد و گروه‌های دلاری با اصلاح زمانی مواجه شده و سایر سهم‌ها با اقبال بیشتری مواجه شوند حتی اگر این سهم‌ها از نظر بنیادی ارزنده نباشند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بدون شک گزارشات عملکرد شهریور ماه شرکت‌ها در اول مهر ماه و گزارشات شش ماهه عملکرد شرکت‌ها در اواخر مهر ماه می‌تواند مجدد نقدینگی را به سمت گروه‌های دلاری سوق دهد.

هلالات افزود: پیش‌بینی می‌کنم که روند بازار سرمایه در هفته پیش‌رو برروی گروه‌های دلاری مانند فلزی، معدنی و پتروشیمی متعادل باشد، اما روند بازار برروی سایر گروه‌ها مانند کاشی و سرامیک، سیمان، خودرویی و ساختمانی صعودی خواهد بود، هرچند که ممکن است از نظر بنیادی خیلی توجیه نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به‌طور کلی روند بازار سرمایه در هفته پیش رو به دلیل اصلاح زمانی گروه‌های بزرگ و سنگین وزن از جمله فولادی، معدنی و پتروشیمی خنثی است و صنایع کاشی و سرامیک، سیمانی، خودرویی و ساختمانی پیشتاز بازار خواهند بود.

وجود بدترین سهام در پرتفوی سهامداران در بهترین بازارها

سالار صفایی، معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: قطعا هنوز سهام دلاری حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و اگر سهامدار امروز نگاهش را به سمت سهام رشد نکرده بازار برمی‌گرداند دلیل بر عدم ارزندگی گروه مذکور نیست.

این معامله‌گر بازار سرمایه تصریح کرد: اما این واقعیت بازار است که نقدینگی همیشه به دنبال جایی است که هم امنیت و هم سود بیشتری نصیبش شود و اینجاست که مشاهده می‌کنیم گروه‌های خودرویی، سیمانی، ساختمانی و غذایی که بارها تذکر داده شده است که از این صنایع غافل نشوید مورد توجه واقع شده‌اند.

صفایی افزود: سقف نوسان قیمتی محصولات فولادی و پتروشیمی در بورس کالا باز شده است و امروز سهامداران منتظر گزارش‌های جدید این گروه‌ها هستند، اما در این زمان پول نمی‌خوابد و برای رشد گروه‌های دیگر نیز حرکت می‌کند.

این معامله‌گر بازار سرمایه توصیه کرد: سهامداران بسیار احتیاط کنند و اصول معاملاتی را فراموش نکنند، زیرا همیشه بدترین سهام در بهترین بازارها در پرتفوی سهامداران جا می‌گیرد.

چشم‎انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/ دسته‌های پیش رو
1 مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان صعودی پتروشیمی، خودرویی، غذایی و بانکی
2 محمدباقر خادمی مدیرسرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی صعودی دارویی، سیمانی، کانی غیرفلزی
3 محسن تقی‌نژاد مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی انبوه‌سازی
4 ولید هلالات مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی کاشی و سرامیک، سیمانی، خودرویی،ساختمانی
5

هادی نصیری

مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی قندی، غذایی، دارویی، سیمانی
6 ایمان رییسی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی تمام نمادهای صادراتی و دلاری
7 مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی نفتی، معدنی، فلزی
8 مهدی رضایتی تحلیلگر کارگزاری بانک پاسارگاد صعودی پتروشیمی، دارویی، شوینده‌ها، غذایی
9 محمد خبری زاد مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزی، سنگ آهنی، تک سهم‌ها
10 سلمان نصیر زاده مدیر تحلیل مرکز مطالعات اقتصادی آریاسهم صعودی تمام نمادهای صادراتی و دلاری
11 حامد مددی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پتروشیمی، فلزی معدنی
12 مجید مویدی تحلیلگر بازار سرمایه صعودی خودرویی و انبوه‌سازی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.