کد مطلب: ۷۶۷۱۵۵

بررسی بازار ارز، طلا، خودرو و مسکن ۱۳ اسفند ۱۴۰۱:

بررسی تاثیر سفر گروسی بر بازارها/ منتظر ریزش قیمت دلار باشیم؟

بررسی تاثیر سفر گروسی بر بازارها/ منتظر ریزش قیمت دلار باشیم؟

مهم‌ترین خبر هفته جاری برای بازارها، سفر مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران است. سفری که برخی منتظرند بر قیمت ارز در بازار تاثیر بگذارد و به تناسب آن متجر به ریزش قیمت در بازارهای دیگر شود. اما ماجرای این سفر چیست و آیا گره برجام را باز می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی ظهر جمعه وارد تهران شد تا در سفری دو روزه با مقامات بلندپایه ایران گفتگو کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران این سفر را یک گام بلند برای از سرگیری مذاکرات هسته ای دانسته و گفته: ابهاماتی را که با برداشت ناصواب یک بازرس خلق شده بود، رفع و رجوع شده است. به نظر می‌رسد مذاکرات گروسی با مقامات ایران ضمن رفع شبهات پادمانی گام بلندی برای از سرگیری مذاکرات برجام باشد.

اما نگاه مقامات اروپایی و غربی به این سفر چندان مثبت نیست. چراکه سفر رافائل گروسی به ایران زمانی انجام شده که بر اساس گزارش آژانس، آثاری از اورانیوم غنی‌شده تا «۷/ ۸۳‌‌‌ درصد» در ایران پیدا و از ایران خواسته شده تا درباره این میزان غنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی شفاف‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کند. رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران هم اعلام کرده: «برای نتیجه‌گیری درباره اینکه چه کاری انجام خواهیم داد یا نخواهیم داد، عجله نکنیم. بیایید ببینیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه گزارشی ارائه می‌کند و سپس زمان کافی برای تصمیم‌گیری در مورد گام‌‌‌های بعدی مناسب فرا‌خواهد رسید.»

تاثیر سفر گروسی بر قیمت دلار

برخی معتقدند که سفر گروسی امروز بازار ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد و قیمت دلار را به کانال پایین‌تر می‌رساند. اما برخی دیگر می‌گویند بازار، اخبار مذاکرات هسته‌ای را پیش‌خور کرده و برای واکنش، منتظر خبر نهایی مذاکرات است و چنین اخباری روند بازار را تغییر نمی‌دهد.

با این حال روند کاهشی قیمت دلار از هفته گذشته آغاز شد و قیمت دلار در محدوده مشخصی در حال نوسان است. کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر قیمت دلار به مرز 50 هزار تومان برسد، باید منتظر ریزش بیشتر قیمت دلار و ورود آن به کانال 40 هزار تومان بود و حتی دلار 44 هزار تومانی هم دور از انتظار نیست.

قیمت طلا ی 18 عیار امروز 13 اسفند ماه دو میلیون و 500 هزار تومان است. قیمت سکه هم با ریزش 9 میلیونی نسبت به هفته گذشته وارد کانال 20 میلیون تومان شد و امروز 29 میلیون و 390 هزار تومان است. قیمت نیم سکه در آغاز معاملات امروز 16 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت ربع سکه، 10 میلیون و 500 هزار تومان است.

کوییک نیم میلیاردی شد!

اما نوسان قیمت دلار بر بازارهای دیگر تاثیر گذاشته است. قیمت‌ها در بازار خودرو در حال نوسان و افزایش است. بعد از پژو 207 که به بازار خودروهای میلیاردی پیوسته، حالا نوبت خودروی تاراست که وارد این باشگاه شود. تارا اتوماتیک مدل ۱۴۰۱ طی یک هفته گذشته رشد ۱۲۰ میلیونی را تجربه کرده و به یک میلیارد تومان رسیده است. تارا دنده‌ای مدل ۱۴۰۱ هم در بازار به قیمت ۷۹۰ میلیون تومان به فروش می‌رود

کوییک هم با رشد بی‌سابقه قیمت 500 میلیون تومان شده است؛ این ارزانترین خودرویی است که در بازار ایران تولید ‌می‌شود. اما حالا این خودرو هم گرانتر از قبل شده و گفته می‌شود قیمت قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک ندر بازار به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خانه ساعتی شد!

بازار مسکن اصولا دیرتر از بازارهای دیگر به تغییر قیمت دلار واکنش نشان می‌داد. اما حالا این بازار هم همپای دیگر بازارها به نوسانات ارزی واکنش نشان می‌دهد.

دلار یکسال جاری 123 درصد، سکه 196 درصد و طلا 133 درصد رشد قیمت داشته است. این در حالی است که بازدهی بازار مسکن از اسفند سال گذشته تا دی ماه سال جاری 57 درصد بوده است. برای همین بسیاری از کارشناسان سال آینده را سال مسکن می‌دانند و معتقدند این بازار سال آینده رشد خوبی را تجربه خواهد کرد.

این اخبار، تاثیر خود را بر بازار مسکن گذاشته است. تا جایی که دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: « بازار مسکن با بحران فایل فروش مواجه شده و در بسیاری موارد عرضه فایل فروش به صفر رسیده است، برخی از فروشنده‌ها عملا دیگر تمایلی به فروش ندارند و با هر بهانه‌ای به دنبال عدم‌فروش واحد و عرضه آن در سال بعد هستند و اقدام به تغییر روزانه و حتی ساعتی قیمت‌های فروش می‌کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    سفر گروسی هیچ تاثیری نداره تازه سکه نزدیک 3100000 میلیون تومنه قیمت سکه رفت دوباره بالا

  • نعیم

    سلام اگر بخواهیم تاثیرات تغییر ارز را و سایر کالاها را به مذاکرات گره بزنیم که قطعا چنین نیست و بهره دلالان و سواستفاده برای توجیه کار خود میباشد برای همین اگر این گزند را دولت بخواهد به نفع خود تمام کند میتواند هر هفته با یک سفر یا خبر برجامی نرخ ارز را کنترل کند یا اگر واقعیت ماجرا هم همین باشد خب تکلیف را روشن کنید بجای باج دادن اما دولت هیچ برنامه ای ندارد و تصمیم گیری برایش بشدت سخت است چون مدیریت ضعیف منجر به این نوسانات شده

  • ناشناس

    چه نظری .چی میخوای بشنوی خودت داری هم میبینی هم میشنوی کهچقد دلار طلا وماشین بالا رفته .دیگه نه پسرای جون میتونن زن بگیرن نه واسه دخترا می‌تونیم جهیزیه بگیریم دور دور میلیاردریاست .طولی نمیکشه مردم ایران نصفشون مثل گرسنگان آفریقا میشن این تصمیم ومسعولین ما گرفتن چون درمقابل مردم ایران خودشونا مسعول نمی‌دونم فقط فکر منفعت خودشونن

  • ناشناس

    چه نظری .چی میخوای بشنوی میبینی که چقدر دلارو
    طلا وماشین بالا رفته .دیگه نه پسرای جون میتونن زن بگیرن نه واسه دخترا می‌تونیم جهیزیه بگیریم دور دور میلیاردریاست .طولی نمی‌کشد مردم ایران نصفشون مثل گرسنگان آفریقا میشن این تصمیم ومسعولین ما گرفتن. چون درمقابل مردم ایران خودشونا مسعول نمی‌دونن فقط فکر منفعت خودشونن