کد مطلب: ۴۴۹۴۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شیوع کرونا چه تاثیری بر بورس آمریکا داشت؟

شیوع کرونا چه تاثیری بر بورس آمریکا داشت؟

علی‎رغم آمار ناامیدکننده مربوط به نرخ بیکاری، بورس آمریکا در ماه آوریل بهترین عملکرد ماهانه را طی یک دهه گذشته به‌ثبت رسانده است. چرا اخبار بد ناشی از شیوع کرونا هیچ تاثیری بر وال‌استریت نداشته است؟

درحالی‌که انتظار می‌رفت با رشد بی‌سابقه نرخ بیکاری در آمریکا بازار سهام در این کشور با ریزش دیگری مواجه شود، اما سه شاخص اصلی بورس در پایان معاملات روز جمعه همچنان سبزرنگ بودند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس آخرین گزارش‌های اقتصادی منتشرشده در ایالات متحده، ۲۰٫۵ میلیون نفر در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) شغل خود را از دست داده‌اند و به این ترتیب نرخ بیکاری در این کشور به ۱۴٫۷ درصد -بالاترین نرخ بیکاری از زمان جنگ جهانی دوم- رسید.

علی‌رغم این آمار ناامیدکننده اما بازار سهام آمریکا در ماه آوریل بهترین عملکرد ماهانه خود را طی یک دهه اخیر به‌ثبت رساند. شاخص نزدک زیان‌های ناشی از شیوع کرونا از ابتدای سال جاری میلادی را جبران کرد و دو شاخص داوجونز و S&P 500 که در ماه مارس با افت شدیدی مواجه شده بودند، رشد کردند.

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد این اخبار بد هیچ تاثیری بر وال‌استریت نداشته است. این در حالی است که در هفته‌های ابتدایی همه‌گیری ویروس کرونا بازار سهام آمریکا چند ریزش دوره‌ای و کم‌سابقه را پشت سر گذاشت.

برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که دلیل عدم واکنش بازار سهام به اخبار بد اقتصادی شکافی است که میان بازار و اخبار وجود دارد و در واقع این رشد اخیر بر اساس خوش‌بینی‌ها به بهبود صورت گرفته است.

برخی دیگر اما به قطع ارتباط کامل میان بازارها و واقعیت معتقدند و می‌گویند، این رویه در نهایت ریزش دیگر بازار را به‌دنبال خواهد داشت.

به‌گفته یک تحلیلگر، شکاف میان داده‌های اقتصادی و واکنش بازارها هیچ‌گاه تا این حد عمیق نبوده است.

نمودار زیر عملکرد سه شاخص مهم بورس در آمریکا را از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون نشان می‌دهد.

بازار سهام آمریکا

بازدهی بورس آمریکا پس از شیوع کرونا

در ماه مارس زمانی‌که ویروس کرونا در کشورهای غربی گسترش یافت، بازار سهام با افت قابل توجه و چند ریزش مواجه شد. در این دوره تعداد موارد تاییدشده ابتلا به ویروس ۴۳ هزار نفر بود.

از آن زمان تاکنون (۸ می ۲۰۲۰) روند شیوع بیماری سرعت گرفته و تاکنون ۱٫۳ میلیون آمریکایی به ویروس مبتلا شده و هشتاد هزار نفر قربانی آن بوده‌اند. با این حال علی‌رغم تشدید بیماری و افزایش نرخ بیکاری، بازار سهام آمریکا روند روبه‌رشدی داشته و شاخص نزدک در سطح پیش از شیوع کرونا قرار دارد.

منبع: statista

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.