کد مطلب: ۶۹۰۴۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت دلار چه تاثیری روی بورس دارد؟

قیمت دلار چه تاثیری روی بورس دارد؟

اخبار مذاکرات وین تاثیر فراوانی در تعیین قیمت دلار دارد. به واسطه هر نوع خبر جدید و منفی قیمت دلار در بازار آزاد افزایش می‌یابد، این افزایش قیمت دلار چه تاثیری روی بورس دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شروع دولت سیزدهم مذاکرات احیای برجام نیز آغاز شد اما در میانه مسیر و در زمستان سال گذشته متوقف شد. این مذاکرات پس از سه ماه توقف و با میانجی‌گری قطر در دوحه برگزار شد ولی بی‌نتیجه ماند. در نهایت روز دوازدهم مرداد ماه علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره کننده ایران عازم وین شد.

چندی روز از سفر باقری به وین گذشته بود که رسانه‌های خارجی مدعی شدند که اتحادیه اروپا متن نهایی توافق را ارائه کرده است. در همان زمان جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اعلام کرد که متن نهایی توافق آماده شده و اکنون زمان تصمیم گیری سیاسی است.

این درحالی است که هنوز متن نهایی توافق که گفته می‌شود آماده شده در اختیار ایران قرار نگرفته است. از طرفی طرفین غربی ادعا می‌کنند ایران حق دخالت، اصلاح و مذاکره در متن نهایی توافق را ندارد. که این گفته خلاف اصول مذاکره است.

با وجود این اخبار مختلف و متناقض، قیمت دلار بازار آزاد مجددا روند افزایشی به خود گرفته است. برخی از کارشناسان اقتصادی عقیده دارند که اگر اخبار منفی بیشتری از مذاکرات مخابره شود قیمت این ارز در بازار آزاد می‌تواند به صورت نوسانی افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت دلار بورس را صعودی می‌کند؟

از سوی دیگر با اعلام خبر مثبت نیز قیمت دلار بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند. نکته اساسی اینجاست که شرکت‌های بورسی با قیمت دلار نیمایی معامله می‌کنند و این قیمت دلار بازار آزاد به صورت هیجانی روی معاملات تاثیر می‌گذارد.

شرکت‌های بورسی از قمیت دلار نیمایی پیروی می‌کنند و به نوعی افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به بورس مربوط می‌شود. اما زمانی که قیمت دلار بازار آزاد افزایش می‌یابد، برخی از اهالی بازار سرمایه نیز به صورت نوسانی و هیجانی برخورد می‌کنند. در نهایت با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، بورس نیز به صورت موقت رشد می‌کند.

البته این رشد می‌تواند در حد چند ساعت تا چند روز باشد و پس از بازار به حالت واقعی خود باز می‌گردد.

قیمت دلار به واسطه مذاکرات برجام نوسان می‌کند. اگر مذاکرات به توافق ختم شود انتظار کاهش قیمت آن را داریم و در نهایت بورس در بلند مدت صعودی می‌شود. اما اگر مذاکرات به توافق ختم نشود، قیمت دلار افزایش خواهد داشت. در نهایت بورس نیز به صورت تورمی رشد می‌کند.

در هر صورت بورس پتانسیل رشد دارد اما با توافق رشد این بازار واقعی خواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.