کد مطلب: ۵۶۲۷۱۰

گفتگو‌ی فعالان بازار فولاد با تجارت‌نیوز:

پیش‌بینی آینده قیمت فولاد / مذاکرات چه تاثیری بر فولاد می‌گذارد؟

پیش‌بینی آینده قیمت فولاد / مذاکرات چه تاثیری بر فولاد می‌گذارد؟

بازار فولاد ایران طی روزها‌ی اخیر دستخوش تغییراتی شده و آینده‌ این بازار را با ابهاماتی همراه کرده است. یکی از این ابهامات آینده مذاکرات وین است. صنعت فولاد در آینده چه تغییراتی می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس آخرین خبرها از وین مذاکرات در حال اتمام است. سخنگوی وزارت امور خارجه گفته: «به پایان مذاکرات وین نزدیک شده‌ایم».

وزارت امور خارجه نیز آخرین گزارش خود را از برجام به مجلس تحویل داده است. به گفته سعید خطیب‌زاده این گزارش بیست و دومین گزارش یه ماهه وزارت امورخارجه بود که بر اساس تکلیف قانونی، تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

نتیجه و روند مذاکرات روی همه‌ی بازارها تاثیر می‌گذارد. همچنین یکی از ابهامات برای بازارها تغییر دولت است. این که سیاست خارجی دولت سیزدهمین در مورد مذاکرات چیست از دیگر عوامل تاثیرگذار در بازارهاست.

فعالان و سهامداران صنعت نیز آینده این بازار نگران هستند.

مذاکرات وین چه تاثیری روی صنعت فولاد دارد؟

بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در خصوص آینده بازار فولاد به تجارت‌نیوز می‌گوید: برجام تاثیر روانی دارد که مردم را به آینده امیدوار می‌کند. همچنین گشایش اعتبار اسنادی و برقراری ارتباطات مالی و … را فراهم می‌کند. اما تا زمانی که این اتفاق صورت نگرفته طبیعتا تاثیری هم ندارد.

او عنوان می‌کند: قیمت فولاد خیلی از برجام تاثیر نمی‌گیرد. همچنین سهم ایران به اندازه‌ای نیست که باعث تغییر قیمت زیادی شود. قیمت فولاد در داخل متاثر از قیمت جهانی است و ما بر اساس آن خرید و فروش می‌کنیم.

شکوری در توضیح تاثیر برجام بر قیمت فولاد توضیح می‌دهد که برجام روی کاهش یا افزایش قیمت تاثیرگذار نیست. بلکه کاهش یا افزایش قیمت نهایی محصول را به دنبال دارد. این دسترسی به منابع ارزان قیمت مالی، کاهش هزینه‌های تولید محصول، کم شدن بهره وام‌ها است که باعث کم شدن قیمت نهایی محصول می‌شود.

او با اشاره به انجام واردات و صادرات از طریق واسطه‌ها، عنوان می‌کند: در صورت برداشته شدن تحریم بدون واسطه این کار صورت می‌گیرد و باعث کاهش قیمت می‌شود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران با صادرات فولاد موافق است. چون رونق اقتصادی کشور را به همراه دارد و این باعث افزایش صادرات نسبت به واردات می‌شود. همچنین موازنه تجاری به مازاد تجاری تبدیل می‌شود که برای آینده کشور بسیار خوب است.

او می‌گوید: با شیوه‌نامه فولاد که باعث کاهش صادرات می‌شود مخالف هستم حتی اگر محصول مورد نیاز کشور هم صادر شود هیچ اشکالی ندارد. چه بهتر که با قیمت بالاتری صادر شود.

دلیل افزایش قیمت فولاد

فعالان بازار فولاد دلیل افزایش قیمت اخیر فولاد را قطعی برق می‌دانند.

شکوری نیز دلیل افزایش قیمت بازار فولاد را قطعی برق و بی‌کفایتی در مدیریت برق می‌داند.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگو با تجارت‌نیوز دلیل افزایش قیمت بازار فولاد را قطعی برق بیان کرد و گفت: مذاکرات فعلا هیچ تاثیری روی بازار فولاد نداشته است.

او می‌گوید: ما خواستار کاهش و متوقف شدن صادرات در شرایط نبود برق هستیم که تغییر زیادی روی قیمت فولاد در کشور به دلیل صادرات ایجاد نکند.

شهرستانی هشتار داد که اگر قطعی برق ادامه پیدا کند بازار فولاد باعث خلاء بزرگی می‌شود.

شکوری درباره‌‌ تاثیر تغییر دولت بر قیمت فولاد اظهار کرد: با تغییر دولت هیچ تغییری در بازار فولاد صورت نمی‌گیرد. ولی از نظر رضا شهرستانی روی کار آمدن رئیسی شرایط را بهتر می‌کند چون نظرشان بر تولید داخلی و متکی بودن به خود است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    صادرات بیش ازحد

  • ناشناس

    اگر قیمت پایین بیاد مردم قدرت خریدشان بالا میاره من نوعی قبلاً درمانی دوبارخرید میکردم ولی الان پرسش ماهی نمیتونم خرید کنم