کد مطلب: ۳۷۱۳۴۷

حمید مرتضی کوشکی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

پایان معافیت‌های نفتی چه تاثیری بر بورس دارد؟

پایان معافیت‌های نفتی چه تاثیری بر بورس دارد؟

حمید مرتضی کوشکی عنوان کرد: شرایط فعلی بورس شرایطی نیست که ما بتوانیم بدون مطالعه و آشنایی کافی خرید و فروش کنیم.سال ۹۸ را برای تازه واردان سال پربازده‌ای نمی‌بینم و ممکن است بیشترین زیان از آن این گروه از افراد شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمید مرتضی کوشکی، تحلیلگر بازار سرمایه، در خصوص تاثیر پایان یافتن معافیت‌های نفتی ایران بر بازار سرمایه عنوان کرد: زمانی که ما فروش یک میلیون و 300 هزار بشکه‌ای برای نفت پیش‌بینی کرده بودیم نزدیک به 120 تا 140 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم. اگر قرار بر این باشد که نفت به زیر یک میلیون برسد این کسری بودجه به شدت افزایش خواهد یافت.

کوشکی در ادامه بیان کرد: بالا رفتن کسری بودجه بر طرح‌های عمرانی تاثیر مستقیم دارد و 160 هزار میلیارد تومانی که برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته‌اند با توجه به سیل و زلزله اخیر که قسمتی از آن را جابه‌جا می‌کند می‌‌تواند خیلی کمتر از این موضوع باشد و یک اثر مستقیم آن بر دلار است.

وی افزود: بحث تهدید نفتی آمریکا درباره صادرات نفت ایران شاید روی دلار اثر داشته باشد و اثر دلار بر بورس در اینجا می‌تواند خنثی شود. چون زمانی که دلار گران شود و وقتی فروش مقداری شرکت‌ها کاهش جدی پیدا کند می‌تواند اثر منفی بر بازار سرمایه داشته باشد.

رقابت بورس با دلار و طلا

کوشکی در خصوص وضعیت بازار سهام در مقایسه با دلار و سکه در سال جاری و آینده این بازار گفت: ما یکسری ریسک‌ها داریم. متاسفانه سرمایه‌گذاری در بازار دلار و سکه برای عموم مردم راحت‌تر است و در حال حاضر مردم سکه را راحت‌تر از سهام خریداری می‌کنند، چون که دارایی فیزیکی است و این مساله بستگی به فرهنگ سرمایه‌گذاری دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: ما به راحتی یک سکه را می‌خریم و اگر حتی ضرر هم کند می‌گوییم باز هم سکه است و ارزش دارد اما اعتماد به بازار سرمایه در این صورت ممکن است که آنها دانش لازم را داشته باشند.

کوشکی خاطرنشان کرد: سخت بودن تحلیل در بازار سرمایه باعث شده است که نقدینگی کمتی نسبت به بازارهای دیگر وارد بازار سرمایه شود.

وی افزود: از طرف دیگر اگر بخواهد از بازارهای موازی پیشی بگیرد بستگی به چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها دارد با توجه به این مساله که ریسک‌ها مجددا در حال افزایش هستند و این ریسک‌ها بر روی بازده انتظاری سرمایه‌گذاران تاثیر می‌گذارند؛ یعنی هر مقدار که ریسک بالاتر رود ما انتظار بازدهی بالاتر داریم. به این معنی که قیمت‌ها باید بیشتر کاهش پیدا کند که اگر در آن قیمت سهام را خرید و به هدف خود دست یافت می‌توان بازدهی مورد انتظار را کسب کرد. همان اتفاقی که در مهر ماه رخ داد.

او بیان کرد: ابتدای سال 92 با توجه به چشم‌انداز رشد سودآوری، یک نقدینگی عظیمی وارد بازار شد و افراد حاضر بودند در هر قیمتی سهم‌ها را خریداری کنند که بخش مهمی از معاملات به این خاطر هیجانی شد، اما به مرور ریسک‌های بازار افزایش پیدا کرد و انتظارات از بازدهی بالاتر رفت و به این خاطر که ریسک بازار بالاتر رفت بازار ما ریزش کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در بازار وجود دارد این است که تحلیل‌ها به صورت شهودی است، یعنی اگر دلار 10 هزار تومانی به 12 هزار تومان برسد، یعنی 20 درصد رشد پیدا کند، ممکن است اکثر مردم تصور کنند که سودآوری شرکت‌ها خیلی بالا می‌رود و شروع به خرید می‌کنند اما زمانی که شرکت‌ها گزارشات خود را منتشر کنند متوجه می‌شوند که اشتباه کرده‌اند و تاوان آن را باید بازار بدهد، به این دلیل که آنها به همان شیوه‌ای که برای خرید تحلیل کرده‌اند به همان شیوه هم فروش را تحلیل می‌کنند و نوسانات غیرعادی را در بازار ایجاد می‌کنند.

کوشکی در خصوص وضعیت بورس در مقابل دلار و سکه و بازار پیشتاز امسال گفت: به نظر من، ما شرکت‌های متفاوتی را می‌توانیم در بازار داشته باشیم که از وضعیت فعلی می‌توانند بهره ببرند. شرکت‌هایی که همچنان می‌توانند سودآوری داشته باشند.

توصیه کوشکی در این باره این است: توصیه من این است که دوستان با تحلیل‌های دقیقی که از خود ارائه می‌دهند بر روی این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: در کل استفاده از واژه بورس یعنی سرمایه‌گذاری بر روی هر سهم بورس، اما اینکه ما بگوییم که بورس ریسک بسیار بالایی دارد و ما باید سعی کنیم در نمادهایی سرمایه‌گذاری کنیم که همچنان این پتانسیل را دارند که در بازار سرمایه باشند، به این دلیل که شفافیت بالاتری نسبت به بازار سکه و بازار دلار در بازار بورس است.

وی افزود: اگر امروز قیمت سهم یک شرکت رشد می‌کند و اگر در بازار نتوان خبر مربوط به آن را پیدا کرد می‌توان گزارشات این شرکت را بررسی کرد اما زمانی که دلار رشد کند ممکن است نتوان خبری را در خصوص دلیل رشد آن یافت.

کوشکی همچنین اضافه کرد: امروز نمی‌توان حجم معاملات دلار را فهمید که بتوان درصد رشد آن را تشخیص داد اما در بازار سرمایه می‌توان از طریق ورود و خروج پول تشخیص داد که آیا این تقاضا باالقوه بوده است یا نه، یعنی تقاضای ایجاد شده در بازار واقعا به خاطر حرکت دادن قیمت‌ها بوده است یا یک تقاضای کاذب بوده است.

کوشکی در مقایسه وضعیت بورس با دلار و سکه و متاثرترین سهام گفت: پیش‌بینی من از دلار با توجه به وضعیت فعلی این است که دلار هیچوقت به زیر 12 هزار تومان نمی‌رسد حتی اگر تمام سامانه‌های نیما را حذف کنند و سامانه معاملات ارزی ایجاد شود نمی‌تواند با شرایط فعلی به زیر 12 هزار تومان برسد.

وی افزود: به نظر من در بورس شرکت‌هایی که همچنان بتوانند علی‌رغم وجود تحریم یک مجرای صادراتی و بازار صادراتی را برای خود داشته باشند می‌توانند رشد کنند و اگر بورس را الک کرد از 600-700 نماد شاید تنها 30-40 شرکت باشند که در وضعیت فعلی دلار بتوانند استفاده کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در گروه غذایی بحث دلار 4200 تومانی مطرح است. اگر این دلار حذف شود و اجازه افزایش نرخ پیدا کنند این صنعت هم می‌تواند گزینه بسیار خوبی باشد اما اگر دلار 4200 تومانی را حذف و بهای تمام شده آنها را بیش از 100 درصد رشد بدهند و اجازه افزایش نرخ به آنها داده نشود، در آن صورت این صنعت هم می‌تواند زیان‌ساز باشد.

توصیه به تازه‌واردهای بورس

کوشکی در توصیه به سهامداران تازه وارد به بورس گفت: یکسری از افراد حرفه‌ای هستند و از قبل با بورس آشنایی دارند. توصیه من به تازه واردان بورس این است که شرایط فعلی بورس شرایطی نیست که ما بتوانیم بدون مطالعه و آشنایی کافی خرید و فروش کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: قطعا باید بدانیم چرا سهامی را خرید و فروش می‌کنیم، در غیر این صورت من سال 98 را برای تازه واردان سال پربازده‌ای نمی‌بینم و ممکن است بیشترین زیان از آن این گروه از افراد باشد.

کوشکی افرود: بازار سرمایه یک بازار عادلانه است به این دلیل که ثروت از کسانی که آگاهی ندارند به کسانی که مطلع هستند منتقل می‌شود و سعی نکنند که در گروه بازنده باشند. آنها می‌توانند از طریق آموزش و مطالعه کافی اطلاعات لازم را کسب کنند و این امر نیازمند وقت است.

وی ادامه داد: بورس دقت و ظرافت لازم خود را دارد و اگر بتوانند تحلیل‌های مناسب داشته باشند می‌توانند حداقل در بازار صعودی سود متناسب با بازار را بگیرند و اگر بازار نزولی شد نسبت به افرادی که دانش کمتری دارند زیان کمتری ببینند.

وی همچنین گفت: اگر تعداد افرادی که وارد بازار سهام می‌شوند بدون دانش باشند ضربه اصلی به بورس وارد می‌شود، اعتماد از بورس خارج خواهد شد و هدف بورس که تجمیع منابع و تخصیص به بخش‌های مختلف تولیدی است می‌تواند مختل شود و ما دیگر بورس سالمی را نمی‌توانیم داشته باشیم و ممکن است مجددا سرمایه به سمت بازارهای دیگر برود که این اتفاق قدرت خرید ما را کاهش می‌دهد. بورس می‌تواند جایگاه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد ولی این امر همراه با دانش رخ می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.