کد مطلب: ۷۴۳۰۷۲

نوسانات ارز و تاثیر آن بر قیمت مسکن ملی

نوسانات ارز و تاثیر آن بر قیمت مسکن ملی

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران تغییرات و نوسانات نرخ ارز تاثیری بر هزینه ساخت مسکن ملی ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران تغییرات و نوسانات نرخ ارز تاثیری بر هزینه ساخت مسکن ملی ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: نوسانات اخیر قیمت ارز تاثیری بر هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن ندارد؛ چرا که قرارداد پروژه‌ها از قبل منعقد شده است.

خلیل محبت‌خواه درباره تاثیر احتمالی افزایش قیمت ارز بر نرخ مصالح و هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اظهار کرد: با توجه به اینکه قرارداد پروژه‌های در حال ساخت نهضت ملی مسکن در استان تهران منعقد شده، افزایش احتمالی هزینه‌ها شامل این قراردادها نمی‌شود و فعلا نرخ‌ها تغییری نکرده است.

وی افزود: در حال حاضر با قراردادهای قبلی کار می‌کنیم و پروژه‌ها فعال است. فقط باید متمم وام تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان پرداخت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درباره افزایش حدود ۴۰۰ درصدی قیمت یونولیت نیز گفت: ما سفت‌کاری و مرحله نصب یونولیت را در بعضی پروژه‌ها تمام کرده‌ایم و به نازک کاری رسیده‌ایم.

به گفته محبت خواه، متقاضیانی که آورده ۴۰ میلیون تومانی را تکمیل کرده‌اند پروژه های آنها شروع شده و در بعضی از شهرهای استان تهران هم در حال آغاز است.

تاثیر ارز بر بازار مسکن

آمار و ارقام نشان می‌دهد دوره‌ اثرگذاری نرخ ارز بر بازارهای موازی از جمله مسکن کوتاه شده و به میزان رشد قیمت دلار با مقدار اندکی شدت و ضعف، بازار ملک نیز تاثیر می‌پذیرد.

در سال‌های دور معمولا بازار مسکن نسبت به تحولات اقتصادی دیرتر از طلا و ارز واکنش نشان می‌داد اما دو سه سالی است که نوسانات بازارهای موازی به سرعت بر قیمت ملک تاثیر می‌گذارد.

از آبان سال گذشته تا کنون قیمت هر متر خانه در تهران با رشد ۴۶ درصد مواجه شده و از متوسط ۳۲ میلیون تومان در هر متر مربع به ۴۶.۷ میلیون تومان رسیده است. تورم عمومی نقطه به نقطه هم در حال حاضر به ۴۸.۵ درصد رسیده که تقریبا با رشد قیمت مسکن برابری می‌کند.

از سوی دیگر قیمت دلار با افزایش حدود ۴۰ درصد طی یک سال گذشته مواجه شده است. اسکناس آمریکایی آذر پارسال در محدوده ۲۸ هزار تومان قرار داشت که هم‌اکنون در بازار متشکل ارزی ۳۶ هزار و ۲۰۰ و در صرافی‌ها تقریبا ۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت دارد.

در بازه کوتاه مدت نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار مسکن تحت تاثیر بازارهای موازی است. این موضوع را فعالان صنعت ساختمان که دائما شاهد اثرگذاری بازار ارز بر قیمت نهاده‌های ساختمانی هستند تایید می‌کنند.

مقایسه قیمت خانه با نرخ دلار گویای آن است که همسویی نسبی بین این دو شاخص وجود دارد. دلار تا شهریورماه در محدوده ۳۲ هزار تومان بود و در حال حاضر به ۳۹.۲ هزار تومان رسیده که افزایش ۲۲.۵ درصد را به ثبت رسانده است.

قیمت هر متر خانه در تهران اما از شهریور تا آبان افزایش ۸ درصدی را نشان داد و در عرض دو ماه طبق شاخص بانک مرکزی از میانگین ۴۳.۲ میلیون تومان در شهریور به ۴۶.۷ میلیون تومان در آبان رسید. گزارش آذرماه هنوز اعلام نشده اما پیش‌بینی نوسان قیمت مسکن در ماه مذکور هم دور از ذهن نیست. قیمت مسکن شهر تهران تحت تاثیر رشد قیمت دلار و انتظارات تورمی فقط در یک ماه منتهی به آبان ۶.۸ درصد رشد کرد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سامان

    این مثلا مدیر با چه منطقی این حرف رو میزنه؟ پیمانکاری که نبشی رو 15 میخرید الان باید 22 بخره و یا یونولیت 80 تومنی رو 290 میخره از کجا باید این تفاوت رو بده ؟
    مملکت دست کوتوله ها افتاده!!!!!!

  • ناشناس

    سخنی درمورد صرفه جویی کشوری در مصرف برق و گاز با وزیز نیرو ،وزیر مسکن، وزیر نفت و نظام مهندسی دارمدر شهرک ها متاسفانه خانه های ردیف درب حیاط دیوارهای بلند گرفته اند دیوارهای سه متری طبق اول دیولر سه متری طبق دوم و دورچین یک متری پشت باممتاسفانه ردیف های درب حال در تابستان باد و نسیم ندارند
    در زمستان نور و آفتاب
    و مصرف گاز و برق در ردیف خانع های درب یاختمان بالا هست
    به دلبل موارد رعایت نکردن خانه های درب حیاطلطفا نظام مهندسی و اجرائیات سهرداری شکایت خانه هایی درب ساختمان پیگیری کنتد چون ما نه نور دلریم نه افتاب
    دورچین های یک متری پشت خانه های درب حیاط تخریب شود و دور چین بیش از سی سانت نباشد و مالگان درب حیاط در صورت نیاز و ایمنی حضار ستونی اهنی بگدارند
    اگر افتاب به خانه های ما بخورد ما از هفت صبح تا دو بعد از طهر لصلا لازم نیست بخاری و لامپ روشن کنیم
    ولی اینجوری گلا باید شبانه روز بخلری و لامپها روشن باشددر ضمن من بعد به منطور رعایت صرفه جویی در برق و گاز به مالکان ردیف درب حیاط اجازه ندهید دیوار بیش از ۲و هشتاد در هر ردیف بگیرند و دورچینی پشت بام در پشت خانه درب حیاط سی سانت بیشتر نباشد و ادانه ان فقط حصار ستونی اهنی بتشد

  • م

    دولت باید از تمام راهکارهای مناسب استفاده کند
    در چین آپارتمان بیست طبق تو بکسال ساخته شدهدولت باید از چند راهکار توام استفاده کند زمین صدو پنجاه متری به دو متقاضیان درجه یک البته اختیاری مستاجر بدهد خودشان بسازند ،، شخصی ساز ،،، در ردیف زمینهای درب حیاط به این ترتیب که زمین صدوپنجاه متری به دو فامبل درجه یک یا درجه دو مستاجر بدهد طبق اول پارکینگ و حیاط طبق دوم دو اپارتمان شصت متری ،که هیچ کدام معطل دیگری برای ساخت نشوندخانه های چهار طبق چندین واحد در زمین های درب ساختمان توسط انبوه سازانو آپارتمان های استیجاری بیست متری در مراکز شهرهای بزرگ و استانها مثل چین ،،برای استفاده کسانی که هر روز پنجاه کیلومتر با مترو یا اتوبوس مجبورند به محل کارشان بروند در مراکز استانها و مراکز شهرهای بزرگ اپارتمان های بیست متری استیجاری بسازد البته هنگام عقد قرارداد اجاره حتما زوجین اعلام حضور کنند یا مجردهای متقاصی با یکی از والدین به منطور کاهش حمل ونقل بین راهی و مصرف سوختنکنه زمین های ردیف درب حیاط به هیج وجه نباید بیش از دو طبق باشند و ارتفاع دیوار انها زیاد نباشد پشت بام هم در پشت خانه دورچین اجری بیش از سی سانت نباشد ادامه حصار کشی ستون اهنی باشد به منظور بهربردن خانه های پشتی از نو و افتابشهرک ها حتما رو به افتاب احداث شوند در مناطق سردسیر